0 387 visningar

14 svar

Trumpetsvamp?

Micke P

16 aug 2007 kl. 21:19

Var ute och plockade svart trumpetsvamp i Kristianstad trakten när vi stötte på en samling av nästan vita exemplar. De stod mitt emellan en ek och ett antal hasselbuskar och var åtminstone 200 st på några kvadratmeter. Handlar det om några utan pigment eller rör det sig om någon av de sällsynta släktingar som bör få stå kvar?

0

Mattias Andersson

16 aug 2007 kl. 21:44

Det finns ju kruskantarell som kan se ut som bleka svarta trumpetsvampar. I det här fallet tycker jag dock snarare att det ser ut som att de är torra exemplar av svart trumpetsvamp som därför är ovanligt bleka.

0

Kruskantarell!

Irene A

16 aug 2007 kl. 21:51

Ingen tvekan om det från min sida! De blir också urblekta när de torkar.

0

Kruskantarell!

Hans v E

16 aug 2007 kl. 23:35

Är det inte grå kantarell då?
Jovisst är det väl det!

0

Bengt Sandh

16 aug 2007 kl. 23:37

Gula kantareller är det i alla fall inte!

0

Nina H, Sthlm norr

16 aug 2007 kl. 23:40

Skulle också gissat på grå kantarell, ser ut som om den har åsar och inte är lika trumpetformad som den svarta trumpetsvampen.
Jämför
http://svampguiden.com/art/visa/Craterellus_cinereus

0

Kruskantarell!

RasBohlin

16 aug 2007 kl. 23:41

Skall inte grå kantarell ha tydligare åsar?

0

Kruskantarell!

Nina H, Sthlm norr

16 aug 2007 kl. 23:44

Jo, du har nog rätt. Vad svårt det här var. Micke P som sett på plats får väl avgöra
http://svampguiden.com/art/visa/Pseudocraterellus_undulatus

0

Kruskantarell!

Brittis

17 aug 2007 kl. 07:43

Jag hittade ju grå kantarell häromdagen! Jämför jag med dem, är detta Kruskantarell 100%.
Den grå kantarellen har mkt tydligare åsar och liknar mer trattkantarellen!
Så 120% kruskantarell

0

Åsar?

Brittis

17 aug 2007 kl. 07:45

Jag får nog skaffa glasögon iaf, för hur jag än tittar på bilden. kan jag inte se “tydliga” åsar????

0

Åsar?

RasBohlin

17 aug 2007 kl. 08:24

Jag vet var det växer grå kantarell, och visst har iallafall dessa mkt tydligare åsar än de på Mickes bild! De är också betydligt mörkare i färgen…

0

Åsar?

Micke P

17 aug 2007 kl. 08:38

Har efter oenigheten som uppstått tittat lite extra på åsarna hos de svampar jag hitade. Det finns tydligare åsar på de grå jämfört med de normala svarta som stod 100 m bort, däremot är de inte i närheten av att vara lika tydliga som hos de trattkantareller som jag också hittade.

0

Åsar?

Hans v E

17 aug 2007 kl. 13:18

Åsarna kan väl vara dåligt utvecklade ibland. 150 % grå kantarell!

0

Kruskantarell

Michael Krikorev

17 aug 2007 kl. 17:53

Håller med Irene. Ingen tvekan från min sida heller. Klockrena kruskantareller!

0

Kruskantarell

Ceegee

17 aug 2007 kl. 18:39

Jaha, här var det oenighet bland experterna…Jag tycker det ser ut som kruskantarell.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone