0 282 visningar

7 svar

vilket släkte

Lena M

17 aug 2007 kl. 10:56

söker jag nu. Svamparna växte på en gammal björkstubbe, skivorna var blekare än hattöversidan och foten smal rödbrun ?

Och så ett suddigt foto igen ,jag får till dvärggullhorn, tror ni på det ? Växte också på en björkstubbe

0

RasBohlin

17 aug 2007 kl. 11:50

Ja, vad heter svampen på bild nr.1???
De brukar ju stå och luras när man plockar trattkantareller…
För detta är väl samma svamp?

0

Lena M

17 aug 2007 kl. 12:03

Tror du det, tycker att dina är mycket gulare. Vi får höra vad * har för åsikter om det här.

0

RasBohlin

17 aug 2007 kl. 12:28

Oj, samma SLÄKTE, menar jag förstås!
Visst är färgerna lite olika, men inte så mycket som det ser ut…
Min bild “ljuger” lite om färgen och bortsett från den ser jag ingen större skilnad…

0

Hans v E

17 aug 2007 kl. 13:12

Släktet heter Xeromphalina. Arten är troligtvis X. campanella - rostnavling. Har även hetat rosttorrskivling (av någon anledning). Skulle även kunna vara brun bollrostnavling - X. cornui.
Eftersom gelesvampen växer på lövved bör det vara gullpigg.
Den tredje bilden skulle kunna föreställa gullnavling.
Det som brukar stå och låtsas vara trattkantareller är små spindlingar av undersläktet Telamonia eller toppig giftspindling eller slemmurkling.

0

RasBohlin

17 aug 2007 kl. 14:00

Säkert är det Omphalina chrysophylla, på min bild!
Tack Hans!

0

Lena Melin

17 aug 2007 kl. 15:05

Jag ber också att få tacka Hans för hjälpen.
Tyckte att “gullpiggen” var för blek och liten, därför trodde jag att de var något annat.

0

Hans v E

17 aug 2007 kl. 17:29

Men dvärggullhorn är i och för sig lika litet det. Men grenigt. Det är substratet (löv- eller barrved) som avgör.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone