0 293 visningar

8 svar

kantarellsort?

susanne

17 aug 2007 kl. 16:07

va är detta ?

0

Violgubbe!

RasBohlin

17 aug 2007 kl. 16:30

Tydligen en sällsynt svamp!

0

Violgubbe!

Hans v E

17 aug 2007 kl. 17:25

Hette förr klubblik trumpetsvamp. Själv har jag föreslagit kommittén för svampnamn att den ska heta lila kantarell.

0

Violgubbe!

susanne

17 aug 2007 kl. 17:48

Hej och tack för informationen!
Vet Ni om den går att äta?
Isåfallvad e bäst att göra me den?
Ja blev jätteglad att ja fann den. Har ej sett den på 30 år i skogen!

0

Klubblik trumpetsvamp

Ceegee

17 aug 2007 kl. 18:29

Visst går den att äta! I min svampbok står det att den är “en förträfflig matsvamp, i synnerhet stekt, men den fasta foten kan smaka beskt”.

0

Violgubben har hotkategori (VU)

susanne

17 aug 2007 kl. 18:51

Har insett att denna svamp är en som Länstyrelsen har bevaknings projekt på. Såja ska ej plocka och äta den.
Kul att ja funnit en så ovanlig svamp.

0

Violgubben har hotkategori (VU)

Mattias Andersson

17 aug 2007 kl. 21:30

Var har du plockat den? Violgubbe har sin huvudutbredning i norra Uppland, där man hittar den då och då även om den inte är vanlig, annars är den sällsynt. Växer på kalkgrund.

0

Bo Reyer

18 aug 2007 kl. 13:39

Var i vårt avlånga land hör du hemma? Jag har kontakt med en person på länsstyrelsen i västmanland, och här kommer beståndet att karteras under hösten. Det kanske är aktuellt även på din hemort. Hör av dig till din länsstyrelse!

0

Violgubben är anmäld till Länsstyrelsen

susanne

18 aug 2007 kl. 16:16

När jag väl fick nys om va det var. Så har jag anmält det till vår länstyrelse. Så nu låter jag bli dem, har inte plockat dem innan bara den ena för att fota. Har även satt upp info på plats så att folk skall låta dem vara i fred. Området ligger i uppland på en ö vid kusten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone