0 853 visningar

15 svar

Kräftor och kantareller

Gröna

17 aug 2007 kl. 22:24

Detta har inte så mycket med svamp att göra, men kräftor smakar gott! Har ni några bra tips på kräftagn om inte mörten nappar tillräckligt? Det sista jag hörde var matjesill.

0

Nina H, Sthlm norr

17 aug 2007 kl. 23:11

Mördarsniglar sägs vara utmärkta!!!!!!

0

Totte Gbg

17 aug 2007 kl. 23:40

Sökte lite på nätet o fann lite olika varianter… :)

“Konserverad kattmat kanon…stick hål på en burk och stoppa i buren så kan du ha samma agn en vecka.”

“En klassiker annars är flådda levande grodor…varken smidigt eller mysigt men “di gamle” påstår att det fiskar fantastiskt…”

Prova annars med surströmming upp piffat med lite kantareller ;)

0

Bengt Sandh

18 aug 2007 kl. 01:04

De bästa agnen är:

1)Kräftstjärtar i vitlök
2)Oxfilé med bearnaisesås
3)Burfångade havskräftor
4)Torkade goliatmusseroner
5)Strimlade gummistövlar
6)Äkta tryffel
7)Obetalda räkningar

0

cicki T Belgien

18 aug 2007 kl. 01:26

Bengt!
Mitt förslag är att byta 1) mot 7) då blir resultatet garanterat bättre!

0

Bengt Sandh

18 aug 2007 kl. 01:48

Hej Cicki!

Statistiken visar att obetalda räkningar kommer först på sjunde plats. Ett tag låg de på första plats men har sedan gått kräftgång och det är osäkert om sjundeplatsen kommer att hålla året ut.

För övrigt kan jag meddela att mina inköpta signalkräftor tutar så att jag får ont i öronen. Därför kräver dessa kräftor några riktiga tutingar. Jag har införskaffat öronskydd för alla gäster när vi i kväll ska tvinga i oss snaps efter snaps för att döva våra öron så mycket att vi efter c:a två timmar kan ta av oss skydden.

Det är trevligt att sitta och äta kräftor med öronskydd för då slipper man höra alla falska toner när snapsvisorna kommer igång.

0

sasse

18 aug 2007 kl. 02:10

Sik är nog den bästa fisken du kan sätta i burarna.Men det finns även en liten rackare som heter nors som luktar lite som gurka men är ett liten specialare till kräftorna.Finns nog att köpa i de flesta fisk affärrer och har en liten fångst garanti ;-)

0

Gröna

19 aug 2007 kl. 21:38

Tack för bra agnförslag. Mört, obetalda gummistövlar och delade laxhuvuden funkade utmärkt. 29 mjärdar alstrade 103 signalkräftor och det ska smaka gott! Frun plockade svamp och jag fick stå i köket hela dagen. Brukar det vara så?

0

Gula

19 aug 2007 kl. 21:44

Jaaa, om man inte är en häst…. ;-)

0

Totte Gbg

19 aug 2007 kl. 21:46

Vassego för tipsen:) när e kräftkalaset??? När ska vi komma ;)hihihi…
Svar på sista frågan…brukar o brukar…men… ja så e det här med… ;)

0

Tina Nordberg

19 aug 2007 kl. 21:46

Det låter bra!!!!!

0

Morgan

20 aug 2007 kl. 07:10

Bekräftar härmed Tottes tips med kattmat i buren. Jag provade i en bur och det blev 26 kräftor i den på 2 tag! =)

0

Totte Gbg

20 aug 2007 kl. 18:56

Men det va ju bra:)
Vi ska själva ha kräftskiva på fredag men här fiskas inga egna då det blir lite jobbigt att ta sig långt ut till havs…så då köper vi dom purfärska i fiskehamnen men jag kokar dom själv…mums fillibabba…ska inte glömma öronskydden på fredag ;)

0

Bo Reyer

20 aug 2007 kl. 19:27

För snart 10 år sedan lade jag ut recept på Bosses kräftiga kantareller under fliken “recept”, men det verkar vara borta nu. Så här ser det i alla fall ut: koka en lag bestående av grovt salt samt krondill ca 10 minuter , och lägg sedan i större bitar av fasta kantareller(valfri färg) och sjud 5-10 minuter. Kyl sedan ner i kallt vattenbad. Om sältan känns för dålig tillsätter man ytterligare salt.

0

Bosses recept

Erik Ekholm

20 aug 2007 kl. 21:42

Tio år var väl att ta i :-), här är ditt recept:

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=47

Verkar lovande, ska prova det om det blir någon fart någon gång på kantarellerna här i södra Uppland…

0

Bosses recept

Karin Z

20 aug 2007 kl. 22:32

Fungerar jättebra med taggsvampar också!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone