Sprang på en koloni av något jag inte sett förr och trodde jag skulle kunna artbestämma mha av bok eller nätet, men jag går bet. Och kameran var hemma, men jag försöker mig på en beskrivning så kanske någon av er kunniga vet iaf?
Svamparna som delvis påminde om öronmurklor i form växte i en koloni på barrstig i en barrskog. De var mörkbruna med en ljus kant ytterst, ca 4-8cm och något läderartade. Såvitt jag såg saknade de fot. Insidan var gulbeige och slät.
Dessa fanns i Karlstads kommun.
Någon?
det är inte trattaggsvamp heller. Dessa varken växer på varandra eller har så bred ljus kant. De är väldigt mörkt bruna och den ljusa kanten som är max 5mm syns inte förrän man lägger sig på marken eller plockar upp en. Inte minsta tillstymmelse till taggar finns heller.
De 4-8cm är omkrets, sen är de som hattar som lyfter sig uppåt ca 3 cm över marken också. Oregelbunden form, men snarare åt det kvadratiska eller rektangulära hållet än det runda.
Svårt att förklara, så om möjligt ska jag försöka ta mig tillbaks och fotografera dem till veckan.
helt fotlösa, de jag hittat. I annat fall skulle jag kunna få formen på dem till murkla, men köttet är för segt och grovt för att vara hattmurkla också.
Verkar svårlöst detta. Jag lär nog bli tvungen att planera en tur med kameraväskan i sällskap för att få mysteriet löst.
Är egentligen ganska väl bevandrad i svampskogarna, men har trots det aldrig förr stött på just denna svamp. Det finns en bäck nära och i övrigt fanns det otroligt mycket klibbtickor i samma område.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.