0 653 visningar

6 svar

stubbsvamp?

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

18 aug 2007 kl. 16:43

Hittade här om dagen en gigantisk klump med svamp. Har inte lyckats identifiera den. Hoppas någon här kan hjälpa mej.
Hade tyvärr inte möjlighet att fota den. Själva basen var en stor vit klump som växte på en mossig stubbe. Svamparna växte upp från klumpen i mängder. Vita fötter och hattovansidan och skivorna var gråbruna. svamparna var mycket fasta och fina i köttet. Största svampen var väl ca. 1,5 cm i diameter. Dom doftade milt och angenämt.

0

Anita Stridvall

18 aug 2007 kl. 18:40

Det skulle kunna vara mörk tuvskivling, Lyophyllum decastes, som brukar växa i sådana klumpar. Jag har aldrig sett den på en stubbe, men den var kanske mycket murken. Hattdiametern verkar något liten, men den var kanske inte riktigt utvuxen än.

0

19 aug 2007 kl. 09:15

Tack så mycket att åtminstonde någon försöker hjälpa mej!
Hoppas det finns någon mer där ute som kan komma med något förslag.
Tror inte att det är någon vanlig svamp för jag har letat i alla mina böcker och dom databaser jag vet om och jag hittar den inte.

0

Michael Krikorev

19 aug 2007 kl. 18:37

Hej Lill. Svårt att finna någon annan än Anita Stridvall som bättre kan svara på din fråga eftersom hon är en av de främsta skivlingsskännarna i Sverige.

Det är ofta knepigt att artbestämma svamp enbart efter en beskrivning, och inte ens med bra bilder kan man alltid få namn på svamparna. Unga fruktkroppar av mörk tuvskivling eller närstående art är det enda jag också kommer att tänka på efter din beskrivning.

0

Elisabeth Bååth

19 aug 2007 kl. 19:20

Det verkar vara bra med mörk tuvskivling i Västerbotten iår, har sett flera, så det verkat inte var helt fel med det förslaget

0

20 aug 2007 kl. 08:26

Tack igen. Nu har jag tittat på alla bilder jag kan hitta av tuvskivling, men jag tror tyvärr inte att det är den. Den här svampen har samma färg på skivorna som på hatten. Själva basen av svampen, den stora vita klumpen vägde säkert dubbelt så mycket som svamparna tillsammans. Efter torkning blev skivorna lite ljusare än hattovansidan. Har torkat och sparat svampen ifall jag ska lyckas identifiera den som en ätlig svamp. Den luktar väldigt gott.

0

20 aug 2007 kl. 08:43

Glömde å berätta att jag plockade den när jag var i fjällen.
Inte så högt upp. Mellan Storuman och Tärna. Den växte i skogskanten ganska nära en myr. Den växte med öppen terräng i väster.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone