0 356 visningar

13 svar

Hjälp med artbestämning

P3

18 aug 2007 kl. 18:01

Var ute idag och plockade pepparriskor, och fick även med mig lite annat.

Nr1 tror jag har varit med på forumet för inte så länge sedan.

Nr2 tror jag kan vara streckmusseron.

Nr3 är kanske omöjlig att bestämma? En kremla men vilken? Jag har varit och pillat på skivorna och de sönderfaller ganska lätt i små spån, men Mandelkremlan skall inte finnas här uppe i Gällivare. Den luktar inte sill. Den har ingen vit kant längst ut. En liten Storkremla?

Jag kan av någon anledning inte skicka 3 bilder åt gången, så jag måste göra det i omgångar.

0

P3

18 aug 2007 kl. 18:02

Bild 2

0

Buktriska?

Erik Ekholm

20 aug 2007 kl. 18:14

Sista bilden påminner mycket om buktriska. Hade den ingen mjölksaft?

Helt klart är det varken sill-, mandel- eller storkremla i varje fall.

0

Buktriska?

P3

20 aug 2007 kl. 19:03

Jag kunde aldrig skicka den sista bilden med kremlan…men här kommer den.

0

Buktriska?

P3

20 aug 2007 kl. 19:18

Färgen på Buktriskan stämmer ju, men så finns det annat som inte gör det, tycker jag. Åtminstone om jag jämför med bilder på nätet.

Buktriskan har ringar på hatten, och skivorna tycks vara större och glesare. Jag tycker också att skivorna är urnupna på svampen jag hade, och det pekar väl åt musseronhållet?

0

Erik Ekholm

20 aug 2007 kl. 21:38

Aha, det var alltså “Bild 2” som jag kommenterade förut. :-) Nej, det är absolut ingen streckmusseron.

3:an är en kremla, men det skulle hjälpa om man såg foten från sidan och du berättade om den var mild eller skarp. Storkremla är möjligt, den är mild eller måttligt skarp.

0

P3

21 aug 2007 kl. 07:08

3:an
Foten var helvit. Ingen antydan till rött, om det var det du tänkte på. Jag smakade aldrig på den.

2:an
Tror du att det är musseron överhuvudtaget?

0

Franco Matli

21 aug 2007 kl. 07:54

Din musseron kan vara Bolmörtskivling=Entoloma eulividum
som kan variera i fråga om form,storlek och speciellt färg.
Den är ansvarig för de flesta svampförgiftningar i Europa,ser braut,smakar bra och luktar gott.
I Frankrike kallas “Le perfide” den förrediske,
Kremla är, om du har plockat den under tall,troligtvis en Storkremla

0

P3

21 aug 2007 kl. 21:36

Bolmörtskivling känns inte helt rätt. De exemplar jag stiftat bekantskap med har alla haft en mer subtil ludenhetskänsla på hatten. Och hela svampen har också varit mycket mer enfärgad. Men du skriver ju att de kan variera mycket. Men jag har för mig att Bolmörtskivlingen är en sydlig art. Inte skall väl den finnas i norra Norrland?

0

Irene A

22 aug 2007 kl. 13:35

Jag kan åtminstone göra ett försök..

Den första ser jag inte hattfärgen på, men jag tycker att den mest liknar grön trattskivling till utseendet (en blek form eller bara urblekt?). Hade den någon trevlig doft? Alternativt är det någon av de vita svårbestämda trattskivlingarna.

Den andra ser ut som en tuvskivling (släktet Lyophyllum).

Den tredje skulle väl kunna vara giftkremla, Russula emetica, helt enkelt? Den har en relativt mjuk och spänstig fot, d.v.s. hör inte till de allra sprödaste arterna, och inte till de allra skarpaste heller. Den “äkta” giftkremlan växer med tall, men minst ett par dussin former och varieteter av den har beskrivits.

0

P3

22 aug 2007 kl. 21:57

Vad tror du om en Grå Trattskivling istället för grön? Tycker det stämmer bra överens med bilder jag hittade på nätet när jag kollade efter Grön Trattskivling.

Med bild nummer två är jag nog fortfarande inne på streckmusseron efter att ha googlat på bilder av både den och tuvskivling.

Om vi förutsätter att de bägge svamparna på kremla-bilden är samma, är den då inte för stor att vara en giftkremla? Svårt att se på bilden förstås, men den ena hatten är “ganska” stor.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2007 kl. 20:20

1 sommartrrattskivling
2 ?

0

Irene A

24 aug 2007 kl. 20:38

Jag uppfattade din beskrivning som om kremlan var “liten”. Om inte, instämmer jag med dem som har föreslagit storkremla.

Nr 2 tror jag fortfarande inte är en streckmusseron. Den brukar ha mycket tydligare urnupna skivor.

0

P3

24 aug 2007 kl. 20:42

Ja, sommartrattskivling skulle det kunna vara. Jag måste nog skaffa mig en riktig svampbibel, det räcker inte med bara matsvampsboken :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone