Detta måste ju vara blomkålssvamp?
När jag styckat och förvält den så påminner den nu om små brockoliknippen.
Men nu då? Läste om att den skulle vara god friterad?
Någon som har tips om hur man tillagar blomkålssvampen så den llir god?
Här e en diskussion som du säkert hittar lite sått o gott i…
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=66154&fnr=1&sok=hjärna&Start=0&Offset=50&ipos=18
Ahh tackar. Men blir lite fundersam av det som skrevs där, alla verkar tycka att den var sååå svår att rensa. hmm, dom blomkålssvamparna jag hittade var helt oangripna. inte en insekt så långt ögat kunnde se. hittade totalt ett färskt barr tror jag. E jag blind eller har jag hittat ett falsk exemplar. Kan dom vekrligen vara helt oangripna, när alla andra verkar ha så svårt med dom, blir lite skeptisk, ska man våga laga till den.
Följdfråga på tillagningen.
1. jag har inget majsmjöl hemma, kan man ta något annat?
2. jag gillar verkligen inte öl, har extremt svårt för den smaken, är öl utbytbart i frityrsmeten.
3. det står att det skall friteras i 180grader, hur vet man när det är lagom varmt om man inte har en termometer?
(har aldrig friterat något förut)
Detta då?
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=320009&receptname=Frityrsmet
Jag lägger i ett prov bara o ser att det är fart på oljan…sen tar jag upp dem när de är gyllenbruna..testa dig fram….
Ha ha, så mycket fick jag för att den var helt orörd. gick igenom den en gång till och skulle dra bort vad jag trodde var ett barr. Ut kom en låååång tusenfoting med minst 20 ben. huuu ryyys. Jag som är totalt nojjig för smådjur fick lite lätt panik av detta gråa välkokta djur.
Aja, gick igenom svampen minutiöst och kunnde konstatera att tusenfotingen va den enda hyresgästen som blivit avrättad genom kokning.
Rörde ihop smeten och la till lite honung för smakens skull.
Doppade noga och friterade.
Gu vad snabbt det gick, max 1 minut så var dom gyllebruna. Fick sänka värmen till 4an. då kunnde det ta i allafall 1,5 minut. Får hoppas det är lagom?
Aja, friterade blev dom (och lite melon och ost som också ville hoppa ner i frityrsmeten).
Dom smakar rätt oki, rätt smaklöst tycker jag, hade behövts mera salt.
Däremot fick jag för mig att doppa lite vitt bröd i stark chili sweet and sour sås och slänga ner i den heta oljan. Och MUMS; yammy vad gott det blev, heta små kladdiga kex som smakar himmelskt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.