0 401 visningar

11 svar

När börar säsongen på riktigt?

Ann

18 aug 2007 kl. 19:21

Idag var jag som tidigare sagt ute i mååånga timmar. efter enormt mycket letande så slutade det upp med endast några blomkålssvampar.
Inte ens en enda ynka liten kantarell eller sopp eller taggis hittade jag. totalt noll i korgen.
Känns så tråkigt. När börjar det?
Sommarkantarellerna verkar ju färdigskördade. Men vill plocka mycket mycket mer.
Har hitills bara plockat ute i ekerö kommun. Av den enkla anledningen att det är enda skogen jag känner till.
Men vill plocka så mycket mer, någon som kan tipsa om när? var? hur i stockholmstrakten?

0

Önska massor med regn

klas jaederfeldt

18 aug 2007 kl. 19:57

så kommer svampen

0

Önska massor med regn

Paul

18 aug 2007 kl. 20:00

Det enda stället där jag hittar svamp är via gamla stigar och vägar och gläntor. I områden som är täckta med löv eller barr där kamma jag noll ..

0

Jonnie

18 aug 2007 kl. 20:47

Säsongen Är igång,
på riktigt, hederord!!

Skämt åtsido, prova lite kuperad, stenig yngre granskog, gärna ngn som är rejält tät,, kolla där, och gärna på ett ensligt ställe (om det nu finns något sådant ställe,, i Ekerö)

0

Önska massor med regn

Ann

18 aug 2007 kl. 20:48

Oki, ska ge mig ut på spindeljakt i morgon då. Har spanat in ett stort spindelnät på balkongen, så jag skall dra mitt strå till stacken, laddar stora krossarfoten.
Stigar, hmm oki, skall försöka komma ihåg det, e så sugen på mera, men det e så lite i att finna, behöver nog hitta nya jaktmarker därtill.

0

Ann

18 aug 2007 kl. 20:49

Tack för tipsen.
stenig yngre och tät granskog var jag i idag, samt blandskog och kollade även i lövskog. tyvär kammade jag verkligen noll.
ensligt däremot e ju inte så lätt. det e många som e svampsugna på ekerö, så man får slåss om det lilla som finns. sitter o fnular på vilka fler skogar i trakterna som kan vara bra.

0

Jonnie

18 aug 2007 kl. 20:55

Märkligt, men du kanske går i en skog som är för torr??

Här ska du få ett tips till, tänk på att kantareller ogillar direktsol, de trivs alltså inte i söder-eller västerläge, norrläge däremot är kanonbra, dvs kan du hitta en stenbacke som inte står i direktsol, och som vetter åt norr, BÖR du ha en bra chans,,

ett annat bra ställe är sådana där aspdungar som finns mellan åkertegarna, du vet sån där mark som bonden har som lokal soptipp och uppsamlingsplats för allsköns bråte som han ej längre har bruk för,,DÄR kan man göra fynd.

0

Ann

18 aug 2007 kl. 20:57

Tackar, antecknar genast och funderar vart detta lämpligast ligger.
På dom platser jag hittade för ett par veckor sedan är det nu helt slut och rätt tort. så kanske vi har tömt föråden helt enkelt, får vänta tills regnet bryter ut lite mer och det hinner hämta till sig i markerna.

0

Jonnie

18 aug 2007 kl. 21:02

Ja, jag har plockat “hårt” nu i två dygn, här nere vid Vänern har det blåst rätt så mycket och varit soligt ett par dagar,,vilket inneburit att svampen torkat rejält, skule inte skada med lite regn,,
det är mycket nu kantarell “på gång” på mina gamla ställen..
Hoppas du hittar lite, den här säsongen artar sig riktigt bra hos oss iallafall

0

Ragnhild

19 aug 2007 kl. 20:10

Man kan ju verkligen undra om det blir någon svampsäsong i Stockholmstrakten i år. I Vällingbys omnejd där jag plockar är det väldigt torrt i skogen nu. Det behöver komma massvis med regn men meteorologerna lovar varje kväll bra väder och med det tycks de mena torrt och soligt väder.  Märklig definition tycker jag.

0

Fia A

19 aug 2007 kl. 20:44

I skärgården plockar jag en massa kantareller. Är det för att det är lite fuktigare i luften närmre vattnet månne?

0

Jonnie

20 aug 2007 kl. 09:39

Japp Fia, så är det säkert, och framförallt är det väl rätt stenig mark där du plockar.

På berghällar och i bergsskrevor samlar sg vattnet, så att säga, under jorden och mossan, på dessa platser, det innebär att om det regnar rejält över dina skärgårdsöar, (vilket det sannerligen gjort denna sommar)  kan vattnet, som svampen behöver, bli kvar i veckor på lämpliga platser, har man tur, vilket du ju har, finns det även mycel (kantarell-ämnen) på dina öar..och då hittar du ju kantareller på öarna fast det inte finns några på fastlandet.

Där, på fastlandet, stannar vattnet inte kvar, det hålls inte av någon stenig jord, eller berghäll, utan försvinner ner i marken, alternativt sugs upp av växtligheten, träd eller dylikt..

Det är alltså därför man hittar kantareller i steniga marker, i kanter av berhällar, där finns vatten, som inte kommer undan,, (att tänka på när man ska ut och leta på nya marker)..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone