Min källa var blekinge läns tidning…
http://blt.se/textversion/article.php?args=959470,102;151;0;0
Notera att det i artiklen står priset är MAXPRIS som SLUTKUND i JAPAN får betala. Innan svampen når Japan så går den antagligen via ett antal mellanhänder som alla ska ha sin del av vinsten. Dessutom måste ju svampen skickas med flygfrakt då den ska nå Japan färsk. Att skicak med flygfrakt lär ju kosta några hundra per kilo. Dessutom gäller det angivna maxpriset toppkvalitet, och enligt min japanska vän är bara 5-10 % toppkvalitet av den svamp som plockas i Japan. Svamp som inte är av toppkvalitet betalas betydligt mindre.
Var med och levererade i lördags. i går, Söndag var dom i Bastuträsk. Orkade inte åka så långt för så lite pengar.
Inte lätt att få svampen godkänd av Japanerna. Dom är väldigt kräsna.
Fick endast godkänd 4 kg av dom jag plockade, Men jag har torkat mycket. Ska försöka sälja torkat sen. Tycker inte om den själv.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.