0 295 visningar

4 svar

Söker identifieringshjälp utav 3 svampar de är upplagda på samma bild

Paul

18 aug 2007 kl. 19:43

Tänkte försöka lära mig att plocka kremlor, så jag gick till en närbelägen skog, dessvärre var det tunt på svampar, men här följer en bild på 3 svampar jag hittade
1. Ingen pluggskivling men inte heller en kremla
2. Denna kan mycket väl vara en kremla, skivorna gick inte sönder eller rodnade när jag tryckte, samt kunde inte repa upp svampen, men det gick att rycka bort en bit från roten. Dessvärre vågade jag inte smaka, då jag tyckte svampen såg suspekt ut…
3. En finger svamp av någon sort…

http://img366.imageshack.us/img366/6565/svamp2mb3.jpg

0

Paul

19 aug 2007 kl. 13:31

Ingen som vet?, det var kanske för svårt :(. Har hört att fingersvampar skall vara en svår grupp ... och bild ett är ju inte så bra ...

0

Michael Krikorev

19 aug 2007 kl. 14:22

Kan tyvärr inte ge dig namn på någon av arterna på din bild. 1:an är kanske en trattskivling, 2:an är en riska men svårt att säga vilken. Detaljer om miljön på växtplatsen är viktigt att notera, vilka träd som fanns i närheten osv. Samma sak för 3:an. Det finns många svårbestämda arter i släktet Ramaria. En nyckel till nordiska arter finn på nätet:
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKey.pdf (lågupplöst)
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKeyPrint.pdf (högupplöst)

0

klas jaederfeldt

19 aug 2007 kl. 18:28

om svamp 3 växte på ved kan den höra till släktet Lentaria

0

Paul

19 aug 2007 kl. 18:59

Tack för era svar :)
En fråga, har ni alla svampar med i er lista av giftsvampar, ni har t.ex. inte ” Svartfotad pluggskivling” där, det sägs ju att folk har dött av den svampen.
Ni säger att tvåan är en risk men jag identifierade den som en kremla, fast fruktkroppen var små fuktig, men det var inte så att man såg någon vätska.
Tack för länken, fingersvampar verka vara ett svårt område

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone