0 341 visningar

12 svar

Taggsvamp igen

gunhild

18 aug 2007 kl. 20:34

Taggsvamp som väser vid tall på samma ställe som goliatmusseronerna.

0

Sushi

18 aug 2007 kl. 20:38

God afton!
Är lite nyfiken på var du bor nånstans, skulle vara kul att hitta goliatmusseron…riddarmusseron brukar jag plocka , men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag bor i Västerbotten vid kusten.
Mvh / Sushi

0

Sushi

gunhild

18 aug 2007 kl. 20:46

Jag bor i Kåddis utanför Umeå och har stuga mellan Bjurholm och Mjösjöby. I dag har jag plockat goliat på Kullaheden, Olofsforsheden (med Eva K) och nyss på hedarna vid Lögdeälven. Inga såna mängder som dom hittar i Skellefteå och Piteå men fullt tillräckligt för mina behov. Man ska ju ta tillvara dem också. Funderar på att ställa svamptorken ute på altan, det luktar så starkt.

0

klas jaederfeldt

18 aug 2007 kl. 21:06

talltaggsvamp

0

Försiktigt, Gunhild

Göran H

18 aug 2007 kl. 21:22

Om Taggsvampen står och väser kan den leva i symbios med Huggorm.
Då gäller det att plocka med stor försiktighet. Speciellt om den väser ihop med tall. Då kan det röra sig om den fruktade Tallhuggormen, en grinig och extremt giftig typ.

0

Göran H

gunhild

18 aug 2007 kl. 21:46

Kanske den som bet min golden för 3 veckor sen. Hon har varit sjukskriven i 2 veckor, men nu är hon vid full vigör igen.
Tack för varningen.

0

Hans v E

19 aug 2007 kl. 18:36

Kan det inte vara tallgråticka ?! Den ser ju ut att ha lite vindlande porer i stället för taggar! Eller är det “tänder”? Det kanske talltaggsvampen kan ha!

0

gunhild

19 aug 2007 kl. 18:43

Tallgråticka är det inte, den känner jag igen. Har sett några stycken i dag. Dom är på gång.
Det är helt klart en talltaggsvamp, jag har sett flera i dag som lurat mig att kolla efter goliat.

0

Elisabeth Bååth

19 aug 2007 kl. 19:14

Det är gott om goliat iår på tallhedarna

0

Gott om goliat Elisabeth

gunhild

19 aug 2007 kl. 20:15

Inte så värst gott om goliat där jag gått men man behöver väl inte så mycket heller. I dag har jag plockat en del karljohan och goliat. Torken går för fullt, undrar vad Zpacy tycker om dofterna. Tror du det är ide att ta med torkad ärtröksvamp till Piteå? Kanske nån söderifrån behöver.

0

Gott om goliat Elisabeth

Elisabeth Bååth

19 aug 2007 kl. 20:21

Såg ärtrök igår, har du hittat mycket? Tag med ärtrök till Piteå

0

Gunhild!

Elisabeth Jansson

20 aug 2007 kl. 00:19

Hej!

Om du har gott om ärtröksvamp så skulle jag gärna byta den mot något eller betala, det blev så fina bruna färger på det som du visade för längesedan.

Har du något önskemål vad du skulle vilja ha av mig?

Färgad ull?
Något tovat?
Eller färgat garn?
Torkad färgsvamp?

Om du är intresserad kan du väl sända din mailadress!
Har sett din hemsida vid något tillfälle men vet inte vart den är!

0

Svamptork

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

20 aug 2007 kl. 16:15

Brukar ställa svamptorken på altanen. Fungerar fint!
Annars har jag den under fläkten.
Inte bara på grund av lukten, men risken att utväckla svampallergi av alla svampsporer.
Skulle inte va kul att måsta sluta plocka svamp!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone