Skogspromenaden i lördags resulterade i ca 10 liter rensade kantareller. Det var längesen jag plockade så mycket på en gång.
Men jag har en fundering. På ett ställe var de lite mer “klubblika”, inte trattformade, raka på ovansidan och väldigt köttiga där tratten skulle vara. Har sett sådana tidigare men bara enstaka.Tog tyvärr inte något kort på dem.
Är det samma sjuka, kommer inte ihåg vad det var, som orsakar “barn” på kantarellerna och ska man då inte äta dem.
Någon som vet?
Kanske det är samma typ av mutation som man ibland ser hos trattkantareller, små upphöjda ringar med åsar undertill ovanpå hattarna. Jag har sett liknande förändringar hos kantareller - deras hattar är liksom ett enda gytter av hopklumpade åsar. En sådan mutation skulle vara framgångsrik eftersom den innebär mer sporbildande vävnad hos svampen. Har jag för mig att ngn kunnig skrev här på guiden förra säsongen. Samt att de är helt ofarliga att äta. Jag har i af ätit mina.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.