Får ideligen frågor från folk som hittat goliat. Brukar du flå bort hatthuden från goliatsvampen. Man vill ju inte skölja den om den ska torkas. Är det bättre att frysa den utan förkokning? Vidare hur tillagas den bäst? Vad luktar den egentligen?
jag tar bort hatthuden, skivor skär sedan svampen i bitar och trär upp på tråd, den torkar snabbt, prövade att frysa in den ett år, men det luktade så mycket av den som fryst hela frysen luktade goliat, men jag vet ej vad som är bäst kanske någon som vet..när jag berättade för min man vad jag tyckte den luktade tittade han konstigt på mej!!*ler*
hur man tillagar den skulle jag också vilja veta…
Var och tittade på uppköp av goliat i Kåge i går. Japanska uppköpare tog emot svamp och klassade dessa. Många plockare kom under dagen med svamp, det mesta klassas dock som Klass B.
Ang rensning: varför ta bort hatthuden, det är bara att borsta bort lite sand och skiva upp svampen. Jag tycker om färsk stekt goliat, annars kan det vara. Torkad nej och fryst blir den också kraftig smak på.
Mer bilder kommer på min hemsida
http://www.baathumea.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.