0 429 visningar

10 svar

Riddarmusseron äter ni den?

gunhild

19 aug 2007 kl. 18:37

Hittade riddarmusseroner i dag. Tyvärr en suddig bild tagen med mobilen.
Den andra bilden är en taggsvamp som blöder. Orange

0

Mattias Andersson

19 aug 2007 kl. 19:14

I moderna svampböcker är man lite avvaktande till att äta riddarmusseron. Min uppfattning är att det är OK, men undvik att äta större mängder flera måltider i rad.

Taggsvampen är en av dropptaggsvamparna - det finns en mild och en skarp.

0

Elisabeth Bååth

19 aug 2007 kl. 19:16

Dropptaggsvamp men är det skarp eller???
Riddarmusseron kan du äta men inte för mycket och för ofta.

0

klas jaederfeldt

19 aug 2007 kl. 20:29

jag äter riddarmusseron, tror inte på de franska larmrapporterna, Danska mykologer som jag pratat med är säkra på att de förgiftate franskarna ätit spindelskivlingar, för riddar musseronen är en av danmarks mest populära svampar och inga sjukdomsfall har blivit rapporterade

0

P3

20 aug 2007 kl. 19:47

Hur kan danskarna vara så säkra på det? Sjukdomsbilden stämmer väl inte in på spindelskivlingar? Fransmännen råkade ut för muskelsönderfall och spindelskivlingar ger väl njurskador?

0

Mattias Andersson

20 aug 2007 kl. 20:30

Precis! Jag har också hört mykologer som försöker påstå att man förväxlat med spindelskivling, men det är svårt att bortse ifrån att de som blivit sjuka plockat svamparna i sandig tallskog. Typiskt för riddarmusseron, men knappast för de spindlingar som man kan tänka sig förväxla med. En nyligen publicerad finsk rapport för fram hypotesen att muskelsönderfall kan orsakas av flera svampar (verifierat på råtta) - det handlar om individuell känslighet och intag i tillräcklig mängd: http://www.ebmonline.org/cgi/content/full/231/2/221
Frosserier av svamp avrådes härmed.

0

P3

20 aug 2007 kl. 21:16

Intressant. Om vi håller svampen djupfryst (-20) i ett år, då kan vi äta hur mycket vi vill. Åtminstone av Riddarmusseronen.

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

20 aug 2007 kl. 22:00

Avstod från Riddarmusseron förförra året p.g.av risken, men i fjol började jag plocka och äta. Har ätit den några gånger nu och inte märkt av något.
Äter aldrig svamp i stora mängder. Få födoämnen överhuvudtaget är väl nyttigt i stora mängder. Svamp är väl känd för att vara lite svårsmält.
Är det någon som vet om Fransmännen var duktiga svampplockare eller om det var första gången dom plockade svamp?
I så fall kan dom ju ha ätit vad som helst. Det finns ju till och med dom som förväxlat trattisar och toppig giftspindling och dom är ju inte lik varandra alls!

0

Sushi

20 aug 2007 kl. 22:06

Jag plockar gärna riddarmusseron och murklor, för att det är bara så himla kul att plocka !
Riddarmusseronen rensar jag och torkar, sen ger jag bort den till släkt och vänner som tycker om den men av olika anlednngar inte kan plocka den själv.Eller inte vet var den finns.
Murklorna plockar jag och ger bort till dom som vill ha, men dom får ta hand om den på egen hand :)

0

Lars-Gunnar

21 aug 2007 kl. 16:42

I fransmännens rapport står uttryckligen att svampen identifierats av erfarna mykologer. Att en förväxling med spindelskivlingar skulle ha skett uppfattar jag som helt uteslutet.

0

Hans Myhre

27 aug 2007 kl. 11:52

Det her er et vanskelig tema. Ved et svamptreff i Frankrike 2005 fikk vi indikasjoner på at personer hadde brukt Riddermusseringen som slankemiddel og spist kun den i store mengder og flere påfølgende måltider. Det viser seg at Riddermusserongen gir Rabdomyolyse ved inntak i store mengder så mitt råd er. Vær varsom til det er blitt gjort flere tester.
Jeg spiser den ikke inntil ting er mer klarlagt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone