jag äter riddarmusseron, tror inte på de franska larmrapporterna, Danska mykologer som jag pratat med är säkra på att de förgiftate franskarna ätit spindelskivlingar, för riddar musseronen är en av danmarks mest populära svampar och inga sjukdomsfall har blivit rapporterade
Precis! Jag har också hört mykologer som försöker påstå att man förväxlat med spindelskivling, men det är svårt att bortse ifrån att de som blivit sjuka plockat svamparna i sandig tallskog. Typiskt för riddarmusseron, men knappast för de spindlingar som man kan tänka sig förväxla med. En nyligen publicerad finsk rapport för fram hypotesen att muskelsönderfall kan orsakas av flera svampar (verifierat på råtta) - det handlar om individuell känslighet och intag i tillräcklig mängd: http://www.ebmonline.org/cgi/content/full/231/2/221
Frosserier av svamp avrådes härmed.
Avstod från Riddarmusseron förförra året p.g.av risken, men i fjol började jag plocka och äta. Har ätit den några gånger nu och inte märkt av något.
Äter aldrig svamp i stora mängder. Få födoämnen överhuvudtaget är väl nyttigt i stora mängder. Svamp är väl känd för att vara lite svårsmält.
Är det någon som vet om Fransmännen var duktiga svampplockare eller om det var första gången dom plockade svamp?
I så fall kan dom ju ha ätit vad som helst. Det finns ju till och med dom som förväxlat trattisar och toppig giftspindling och dom är ju inte lik varandra alls!
Jag plockar gärna riddarmusseron och murklor, för att det är bara så himla kul att plocka !
Riddarmusseronen rensar jag och torkar, sen ger jag bort den till släkt och vänner som tycker om den men av olika anlednngar inte kan plocka den själv.Eller inte vet var den finns.
Murklorna plockar jag och ger bort till dom som vill ha, men dom får ta hand om den på egen hand :)
Det her er et vanskelig tema. Ved et svamptreff i Frankrike 2005 fikk vi indikasjoner på at personer hadde brukt Riddermusseringen som slankemiddel og spist kun den i store mengder og flere påfølgende måltider. Det viser seg at Riddermusserongen gir Rabdomyolyse ved inntak i store mengder så mitt råd er. Vær varsom til det er blitt gjort flere tester.
Jeg spiser den ikke inntil ting er mer klarlagt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.