0 491 visningar

12 svar

Vildsvin

Mimmi

19 aug 2007 kl. 19:23

Hmm… Funderar lite hur rädd / orolig / försiktig man behöver vara när man vistas i vildsvinsmarker…

Idag var jag ute i några timmar, och nästan överallt fanns det spår efter vindsvin. Rejäla spår. Helt uppbökade plättar tätt intill varann. Jag har googlat lite om vildsvin nu ikväll, men det jag funderar på är hur nära “uppbökningarna” grisarna befinner sig under dagen? Jag vet ju att de är nattaktiva och att de ligger och snarkar i en lega under dagen, men om man hittar spår efter dem - hur långt borta är de?

Behöver man se sig omkring lite extra noga, eller räcker det med att trampa på en och annan kvist och kanske vissla på en trudelutt?

Vad säger ni erfarna skogstrampare?

0

Helena A

19 aug 2007 kl. 19:51

Jag har vildsvin inpå knuten här.
Ser nya spår nästa varje skogsrunda. Chanse att du ska stöta på dom är liten. De är extremt skygga och hör eller känner lukten av dej långt innan du ev ser en skymt av dom.
Rädd behöver du inte vara

0

Mimmi

19 aug 2007 kl. 20:00

Å, vad skönt att höra!

Idag när jag var ute så hittade jag nästan 8 liter kantareller och det var så roligt! Men samtidigt hade jag lite hjärtklappning och fjärilar i magen, för det var ju spår efter grisskrällena överallt… Jag ville fortsätta längre in i skogen (gick på en gammal gräsig väg),men tordes inte. Så ingen vet hur många liter kantareller som bara står där inne och väntar på att hamna i min korg!

Vill ju gärna åka tillbaks, så därför ville jag höra med er andra vad ni har för erfarenheter av vildsvin.

0

Helena A

19 aug 2007 kl. 20:13

Ge dej ut och hämta resten av dina kantareller.

0

Mimmi

20 aug 2007 kl. 14:37

Då får jag samla mod under veckan…

Är det någon som vet om de har kultingar nu? För det är väl då risken att bli osams med en sugga är störst? Om hon har lagt kultingarna någonstans och man råkar komma för nära?

Hu - jag tycker de är så läskiga!

0

Brittis

20 aug 2007 kl. 14:52

För att få suggan arg måste du komma imellan henne och kultingarna! Vilket är enligt mina jakt vänner högst osannolikt att man gör! De är väldigt skygga djur.

0

Sofia S

20 aug 2007 kl. 16:06

Såg också mängder av uppbökade vildsvinsspår överallt i skogen (södra Östergötland)igår - på typiskt bra svampställen. Äter de svamp?

0

Brittis

20 aug 2007 kl. 16:26

Tyvärr väldigt glada för kantareller….de svinen *ler*

0

Mimmi

20 aug 2007 kl. 16:31

På ett av de uppbökade ställena jag såg igår låg det kantareller huller om buller, så antingen är grisarna inte särskilt intresserade av svamp, eller så var de proppmätta av annan mat.

Jag hoppas förstås att de inte gillar svamp!

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 16:50

Hej Mimmi, vi hade tidigare ett vildsvinshägn och där trivdes kantarellerna. Verkade som om svinens bökande gynnade förekomsten. Nu är hägnet borta och även kantarellerna :(. Även om de här grisarna var rätt tama (de utfodrades) och kom nyfiket ganska nära kände jag mig aldrig hotad. Blev dom för närgångna var det bara att ta en gren och slå på närmsta träd så stack dom. Så plocka du dina kantareller i lugn och ro.

0

Mimmi

20 aug 2007 kl. 17:37

cicki T Belgien: Det låter betryggande! Jag ska samla mod under veckan och sedan utrusta mig med en lälmplig gren. Jag kan ju alltid skylla på att jag behöver en vandringsstav… ;-)

Sofia S: Jag bor också i södra Östergötland! Vi kanske var i samma skogar och letade? Jag var åt Mosshult (nedanför Önnebo).

0

Janita

27 aug 2007 kl. 16:12

Jag tror att de äter kantareller, både gula och trattisar. Jag var ute i lördags och ett stort område var uppbökat. De hade missat ett par stora och fina kantareller. Jag är säker på att jag hittat massor om inte svinen “snott” allt.

0

cicki T Belgien

27 aug 2007 kl. 17:21

Janita, jag kan ha fel men min erfarenhet säger att dom ratar kantareller, åtminstone så gjorde dom svinen som var i hägnet det. Kan iof bero på att dom fick foder och inte var speciellt hungriga

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone