Hmm… Funderar lite hur rädd / orolig / försiktig man behöver vara när man vistas i vildsvinsmarker…
Idag var jag ute i några timmar, och nästan överallt fanns det spår efter vindsvin. Rejäla spår. Helt uppbökade plättar tätt intill varann. Jag har googlat lite om vildsvin nu ikväll, men det jag funderar på är hur nära “uppbökningarna” grisarna befinner sig under dagen? Jag vet ju att de är nattaktiva och att de ligger och snarkar i en lega under dagen, men om man hittar spår efter dem - hur långt borta är de?
Behöver man se sig omkring lite extra noga, eller räcker det med att trampa på en och annan kvist och kanske vissla på en trudelutt?
Vad säger ni erfarna skogstrampare?
Å, vad skönt att höra!
Idag när jag var ute så hittade jag nästan 8 liter kantareller och det var så roligt! Men samtidigt hade jag lite hjärtklappning och fjärilar i magen, för det var ju spår efter grisskrällena överallt… Jag ville fortsätta längre in i skogen (gick på en gammal gräsig väg),men tordes inte. Så ingen vet hur många liter kantareller som bara står där inne och väntar på att hamna i min korg!
Vill ju gärna åka tillbaks, så därför ville jag höra med er andra vad ni har för erfarenheter av vildsvin.
Hej Mimmi, vi hade tidigare ett vildsvinshägn och där trivdes kantarellerna. Verkade som om svinens bökande gynnade förekomsten. Nu är hägnet borta och även kantarellerna :(. Även om de här grisarna var rätt tama (de utfodrades) och kom nyfiket ganska nära kände jag mig aldrig hotad. Blev dom för närgångna var det bara att ta en gren och slå på närmsta träd så stack dom. Så plocka du dina kantareller i lugn och ro.
cicki T Belgien: Det låter betryggande! Jag ska samla mod under veckan och sedan utrusta mig med en lälmplig gren. Jag kan ju alltid skylla på att jag behöver en vandringsstav… ;-)
Sofia S: Jag bor också i södra Östergötland! Vi kanske var i samma skogar och letade? Jag var åt Mosshult (nedanför Önnebo).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.