Jygge och Bo Reyer m fl
13 aug 2005 kl. 10:02
Jag klipper in ett inlägg från Bo Reyer:
Eftersom Tranbär nämnts i detta forum, tar jag tillfället i akt att propagera lite för detta för många helt okända och underskattade bär. Jag anser att detta bär är helt överlägset lingonet!
Jag och många andra svampplockare kommer i kontakt med och plockar även allehanda bär när vi ju ändå är ute i skogen. Skulle det inte gå att fixa till en underavdelning på svampguiden, som handlar om kända och okända vilda bär? Vad säger du Micke?
/Bo Reyer, Sala
HWebmaster får försöka värva någon moderator/hjälpreda för detta om det blir för mycket. Det vore en kulturgärning och en investering för framtida generationer. Snart är det väl inte en människa under 60 som vågare ge sig ut eller för den delen hittar bärmarker. Där kan svamppguiden - BÄR göra mycket!
Samma gäller mossplockning. det som tidigare var en viktig extrainkomst, och fortfarande kunde vara, har nu blivit en angelägenhet för hitresta östeuropeer.
Det är nog väldigt lokalt i Södra Härjedalen. Där växer renlaven i stora mängder på tallhedarna. Man har i urminnes tider plockat i skogen och sålt skattefritt (upp till 5000:-) till lokala uppköpare som sålt vidare till producenter av bl a begravningskransar, dekorationer m.m.
Tillståmd har getts av markägarna att plocka för att sälja. Som det ser ut i dag så är det ren och skär j*vla industri, där markägarna säljer tillstånd till organiserade uppköpare som anställer polacker/balter/thailändare att plocka till slavlöner.
Det är ett problem, det andra att det betraktas som tråkigt, jobbigt och pinsamt att plocka mossan för att sälja. Ok?
Hej Bo, visst vore det trevligt med en bäravdelning också för att lyfta fram underskattade bär. Det var inte länge sedan jag fick smaka torkade berberisbär som var friska och syrliga i smaken. Bryter av bra mot gräddiga såser m.m. Tydligen mycket C-vitaminrika bär som används i Asiatisk matlagning.
Tidsbrist gör tyvärr att jag knappt hinner med att uppdatera svampsidorna såsom jag skulle vilja. Men jag tar till mig förslaget för framtiden.
Om någon av er Bo, Jygge m.fl. känner er manade får ni jättegärna hjälpa till att skriva material, det skulle underlätta mycket.
Plocka mossa?????
Hmmmm, jag råkar vara granne med Ingmar Holmåsen som hela sitt liv varit verksam som naturfotograf (Ja bland annat än mycket bra svampbok). Säj plocka mossa och det är inte populärt. Nu minns jag inte extakt hur lång tid det tar för mossan att växa till men det är ervinnerliga tider. Vi alla ska nog tänka på att vara lite försiktiga med sådant i skogen.
Här http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1927
kan man läsa om allemansrätten och mossor och lavar.
Visst vore det kanon med en liten extra databas med bär. Som det är nu känner jag till blåbär, lingon, hallon, odon och smultron, samt en del bär på träd som rönn och hägg, men man ser ju massor med spännande bär i skogen som man inte vågar smaka då man sen barnsben fått lära sig att alla andra bär än de ovan nämnda är dödligt giftiga!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.