0 469 visningar

23 svar

skogen

Lars H

19 aug 2007 kl. 22:29

en dag i skogen

0

Nina A

19 aug 2007 kl. 22:32

jättefin bild!men akta er för att äta av sopparna på den minsta brickan, om inte mitt öga sviker mig är det gallsopp och de smakar riktigt illa, kan förstöra en hel maträtt!

0

Lars H

19 aug 2007 kl. 22:38

inte var gallsoppp

0

Gallsopp! det ser väl vem som helst!

Elisabeth J

19 aug 2007 kl. 23:58

Jag ser också att det är gallsopp !
Smaka och spotta ut den är JÄTTEBESK!!!!!!

0

Brittis

20 aug 2007 kl. 12:32

Jag håller med föregående talare och hoppas att ni inte förstörde den andra svampen med att blanda i den! Men smaken är som baken, o det finns inget belägg på att den är giftig, så gillar ni den så kan jag bara gratulera till ett kanonår i svampskogen!

0

Franco Matli

20 aug 2007 kl. 12:55

Jag ser också 3 Gallspppar om du inte har ändrat färg på dom.

0

Lars H

20 aug 2007 kl. 19:02

Finluden stensopp - Boletus reticulatus Schaeff.
är det nog
god var den i alla fall

0

Stina

20 aug 2007 kl. 21:20

va heter dessa svamp?
tack!

0

Hej igen!

Elisabeth J

20 aug 2007 kl. 22:22

Vilken typ av skog hittade du din finludena stensopp?

Granskog
Björk
Ek
Bok

0

Hej igen!

Lars H

20 aug 2007 kl. 22:26

var lite av blandskog
kanske mest av gran och tall

0

Hej igen!

Brittis

21 aug 2007 kl. 09:57

Enligt böckerna växer finluden stensopp med bok och ek!
Vad bra den smakade bra för den som ligger närmast i bild liknar fortfarende för mig en gallsopp.

0

Hej igen!

Ceegee

21 aug 2007 kl. 10:12

Du kan säga vad du vill Lars, men det där är gallsopp…

0

Ceegee

Brittis

21 aug 2007 kl. 11:32

Tack! Trodde jag skulle behöva beställa tid för glasögon :o)

0

Karin Hedén

23 aug 2007 kl. 20:50

Hej Lars!
Menar du att du tillagade svampen och tyckte den var god? För mig ser det verkligen också ut som gallsopp. Kan det var så att Du är en “nontaster” och inte känner den bittra smaken? Hur har Du det i så fall med kremlorna? Kan Du skilja ut de milda sorterna eller smakar alla likadant? Har Du kollat att jämföra Ditt smaksinne med någon som verkligen känner den skarpa smaken på de oätliga kremlorna? Jämför gärna med någon utom familjen - anlaget för att vara “nontaster” är ärftligt. Om supertasters och nontasters: http://en.wikipedia.org/wiki/Supertaster .
Nyfiken på svar!

0

Lars H

23 aug 2007 kl. 20:56

snälla du,,,vi var 5 st
4 st ur olika släkter
inte var det någon omild smak på svampen

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

23 aug 2007 kl. 21:01

Smakade den gott kan det ju omöjligt ha varit gallsopp, men jag måste hålla med om att det ser ut som en gallsopp. Ser definitivt inte ut som någon stensopp jag har funnit, men det kan ju vara färgerna på bilden som inte stämmer helt med verkligheten.

0

Stefan Malmlund

23 aug 2007 kl. 21:11

Försöker ni övertala Lars om att det är gallsopp eller? =) Jag kan ju dock hålla med om att det liknar det.

Jag började plocka svamp förra året igen efter flera års uppehåll och fick höra att just sopp är en lätt svamp - det finns bara ett fåtal giftiga sopper varav dom e ganska knallröda. Resten som finns är goda och med en del undantag av beska soppar.

Nu i år så drog en ny svampsäsong fram igen och jag drog ut i skogen igen och hittade en massa soppar.. Plockade säkert flera kilo!! När jag kom hem så fick jag reda på att det var gallsopp hela bunten!! Sedan dess har jag lärt mig hur dom ser ut (och smakar) =)

Jag läste dessutom att det e ett bra år för just gallsopp dessutom…

0

Lars H

23 aug 2007 kl. 21:18

var det gallsopp så ser jag fram mott att ha dom för mig själlv

0

Stefan Malmlund

Babsan

23 aug 2007 kl. 21:28

Det finns INGEN giftig sopp,inte ens gallsoppen,den är bara förfärligt dålig

0

Karin Hedén

23 aug 2007 kl. 21:43

Hej Lars!
Nähej - inte det. Då kanske det i alla fall är färgåtergivningen som inte stämmer då. Det var bara ett försök till förklaring från min sida. Är själv nontaster och har det besvärligt med kremlorna. 

0

Lars H

23 aug 2007 kl. 21:48

Har bra luktsinne och bra smaksinne, tror nog övriga som åt av svampen har det

0

Giftig sopp

Nina H, Sthlm norr

23 aug 2007 kl. 22:42

0

Nina H.

Babsan

23 aug 2007 kl. 23:37

Förlåt,glömde den,men då måste man till Gotland.

0

Karin Hedén

24 aug 2007 kl. 00:07

Hej igen Lars!
Vet du att det trodde jag också fram till det att jag deltog som försöksperson i ett forskningsprojekt i perceptionspsykologi vid Stockholms Universitet. Att jag var en nontaster kom som en total överraskning. Snopet - men jag hade ju heller aldrig haft möjlighet att jämföra min förmåga att känna smak med normalpopulationen tidigare. Men att ni alla fem skulle vara nontasters är naturligtvis högst osannolikt. 10% av befolkningen tror jag man brukar räkna med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone