Hej Lars!
Menar du att du tillagade svampen och tyckte den var god? För mig ser det verkligen också ut som gallsopp. Kan det var så att Du är en “nontaster” och inte känner den bittra smaken? Hur har Du det i så fall med kremlorna? Kan Du skilja ut de milda sorterna eller smakar alla likadant? Har Du kollat att jämföra Ditt smaksinne med någon som verkligen känner den skarpa smaken på de oätliga kremlorna? Jämför gärna med någon utom familjen - anlaget för att vara “nontaster” är ärftligt. Om supertasters och nontasters: http://en.wikipedia.org/wiki/Supertaster .
Nyfiken på svar!
Smakade den gott kan det ju omöjligt ha varit gallsopp, men jag måste hålla med om att det ser ut som en gallsopp. Ser definitivt inte ut som någon stensopp jag har funnit, men det kan ju vara färgerna på bilden som inte stämmer helt med verkligheten.
Försöker ni övertala Lars om att det är gallsopp eller? =) Jag kan ju dock hålla med om att det liknar det.
Jag började plocka svamp förra året igen efter flera års uppehåll och fick höra att just sopp är en lätt svamp - det finns bara ett fåtal giftiga sopper varav dom e ganska knallröda. Resten som finns är goda och med en del undantag av beska soppar.
Nu i år så drog en ny svampsäsong fram igen och jag drog ut i skogen igen och hittade en massa soppar.. Plockade säkert flera kilo!! När jag kom hem så fick jag reda på att det var gallsopp hela bunten!! Sedan dess har jag lärt mig hur dom ser ut (och smakar) =)
Jag läste dessutom att det e ett bra år för just gallsopp dessutom…
Jo - det finns det:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_satanas
Hej igen Lars!
Vet du att det trodde jag också fram till det att jag deltog som försöksperson i ett forskningsprojekt i perceptionspsykologi vid Stockholms Universitet. Att jag var en nontaster kom som en total överraskning. Snopet - men jag hade ju heller aldrig haft möjlighet att jämföra min förmåga att känna smak med normalpopulationen tidigare. Men att ni alla fem skulle vara nontasters är naturligtvis högst osannolikt. 10% av befolkningen tror jag man brukar räkna med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.