Gomorron
Under en tidig morgonpromenad med lite regnstänk plockade jag en del karljohanfötter,hattarna var väldigt angripna. Jag undrar varför vissa svampar ex. strävsoppar angrips i fötterna och andra i hattarna? Har just nu i pannan karljohanfötter.blek taggsvamp, inte angripen alls och grönkremla. Hoppas på en god blandning. Undrar om den passar ihop med surströmming det måste jag prova.
Det är ju många insekter som tycker om svamp. En del kommer flygande och stoppar in sina äggläggningsrör i svampen. Då blir det väl gärna så att de väljer hatten för att den ligger närmast till hands. Kanske också för att den sporproducerande delen innehåller mer näring (?) och är mjukare i konsistensen.
Jag har undrat om klibbiga hattar, som smörsoppar och citrongula slemskivlingar har, är utvecklat som ett försvar mot insikter?
Andra insekter kommer krypande och då ligger foten närmast till. T.ex. är väl de gulbruna tjocka larverna man kan hitta t.ex. i karljohanfötter knäpparlarver, alltså larver från en skalbagge? Visserligen kan de väl flyga de med men oftast går de nog till fots.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.