0 509 visningar

18 svar

Goliat=kunskap

Babsan

20 aug 2007 kl. 10:33

Finns det någon som har gått en kurs i Goliat?För när man läser inläggen,så säger en part.“Nej,absolut inte torkad,och inte fryst heller,jag steker och äter upp den färsk,resten får va”.
Men 300st.kan man väl inte äta upp…Nästa inlägg så ser man att många svarar att den går utmärkt att torka.Vad gör man.Har någon lagat till torkad Goliat och hur smakar den? Babsan E.

0

carina/piteå

20 aug 2007 kl. 21:04

Den svamp(goliat) som exporteras till japan torkas hörde jag?så då kan det ej vara fel att äta den torkad??

0

gunhild

20 aug 2007 kl. 21:07

Babsan smaken är som baken….
Du måste prova dig fram. Stek små mängder och smaka.

0

Babsan

20 aug 2007 kl. 23:15

Tack Carina. det var nästan det jag misstänkte.Fast dom kanske använder Goliat som med renhornen.Pulvirisera det och använder som krydda.Har själv torkat Goliat i kväll.
Ska banne mig testa på min man i helgen…

0

Torkning?

21 aug 2007 kl. 11:17

Jag läste förra året om japanska uppköpare av goliatmusseron i Sverige. De torkade inte svamparna, utan slog in dem i silkespapper och flög hem dem samma dag. Tydligen skall de helst avnjutas på det sättet.

Jag har ännu inte haft äran att provsmaka goliatmusseronen.

0

Peter

21 aug 2007 kl. 11:18

Jag fick ett hjärnsläpp. Det var jag som skrev under namnet “Torkning?” nyss. Vill inte bli beskylld för att vara en “engångssignatur”...vet ju hur det kan sluta… ; )

0

Peter

Brittis

21 aug 2007 kl. 11:35

Ja. Lite hjärntork blev det kanske…se…bäst du passar dig!*skrattar* alla kan vi göra fel…hmm..händer oftare än vad man vill erkänna tror jag! Nu ska jag prova mina konserverade kantareller, blir premiär!

0

carina/piteå

21 aug 2007 kl. 12:23

Har torkat mina goliat,fick veta via en kock på en finare restaurang där de serverar soppa på goliat, att man bör endast ta tillvara de minsta svamparna och helst de där hatthuden är förbunden med foten, smaken är som bäst då,själv strimlar jag foten på goliat,steker i smör salt och peppar, blir knaprigt och gott.
Inte vet jag om jag blev fel informerad, men jag fick info via denne kock att goliat som exporteras torkas,kanske inte all svamp utan endast de som inte håller hög klass, men vad vet jag.
Själv har jag torkat mycket goliat som jag tänker njuta av..
Väntar bara på recept från denne gourmet kock

0

Carina

Peter

21 aug 2007 kl. 12:24

Vilken restaurang serverar soppa på goliatmusseron?

0

Carina

carina/piteå

21 aug 2007 kl. 12:45

i luleå (bryggan)i piteå(bryggeriet)har jag hört men ej kollat själv!!

0

gunhild

21 aug 2007 kl. 13:58

Babsan här kommer en adress där kan du få en del recept hämtade från rest.högskolan. Det här specialarbetet är gammalt men du kan nog hitta en del bl.a. om hur japanerna äter goliat. Grillad över öppen eld.
http://hem.passagen.se/nyergu/goliatmusseron.htm

0

Länk till artikeln

Peter

21 aug 2007 kl. 14:10

Här är en länk till artikeln jag refererade till förut.

http://www.norran.se/artikel.php?id=7263177&avdelning_1=102&avdelning_2=0

0

carina/piteå

21 aug 2007 kl. 15:18

Tack för alla svar…bjöd min son på knaperstekt goliat, han tyckte om det*ler*
carina

0

Kalle

21 aug 2007 kl. 17:39

Skriv till Lotta Risberg om ni vill ha kunskap om goliatmusseron. Hon har ju gjort ett stort arbete rörande goliat och borde ha god koll på den.

Hennes e-postadress hittas i länken.

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Lotta/goliatbilder.htm

0

Catrine Radovic

22 aug 2007 kl. 15:12

Undrar om man kan skiva den och frysa in utan att förvälla?
Catrine

0

Lasse

22 aug 2007 kl. 15:35

Svar: Ja, det går utmärkt!

0

Catrine

22 aug 2007 kl. 15:44

Tack för svaret. Vi hittade massor på en tallhed utanför Piteå och efter att ha läst alla inlägg här så vågar jag äta den, ska prova att göra en svampstuvning också, annars verkar det som om den är bäst i soppor.
Catrine

0

Maria

22 aug 2007 kl. 15:56

Gör inte stuvning på den!!!

Den blir inte alls bra då. Gör en klar soppa med kryddgrönt och räkor. Eller stek i tunna skivor i lite smör och lägg på tallriken och droppa på lite soja och några droppar från en färsk lime.

Att fritera den är ett annat bra tips. Den går också bra att ha i wok av olika slag.

0

Irene A

22 aug 2007 kl. 15:56

Goliatmusseronen gör sig utmärkt smörstekt också (den behöver steka ganska länge), tillsammans med en grillad köttbit och vitlökssmör..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone