Hej på er alla kantarellister! Kul att det går bra för er. Det går inte så bra för mig, jag är nämligen nybörjare på det här med att plocka kantareller. Har varit ute i skogen, men har svårt att hitta några trots att alla säger att det finns så mycket, vilket även bekräftas av rapporter här på Svampguiden.
Jag bor i Umeå och har varit ute och letat i både äldre och yngre barrskog, i ren björkskog - och blandskog (barr och löv), Jag har vandrat gamla inägor och ängar samt efter körvägar/stickvägar. Norrlägen och söderlägen, kullar enebackar. Men helt utan resultat. Vad gör jag för fel - snälla hjälp mig på traven.
Var ska jag leta.
Var finns dom? Hjälp mig hitta guldet!
Fast varför bara söka kantareller? *Alla* människor plockar kantareller, därför finns det ofta inte många kvar i mer välbefolkade områden. Men medan 95% av alla svenskar vågar plocka kantareller, är det väl endast 5-10% som vågar plocka andra svampar. Ofta ser man nedplockade kantarellbestånd, medan närliggande supergoda taggsvampar eller soppar står helt orörda - bara pga folks något oförklarliga rädsla för annan svamp än den som är lysande gul. Folk går helt enkelt förbi även de mest lättidentifierade goda matsvamparna bara för att de söker kantareller =)
Håller med dig Andreas! Jag var också en typisk kantarellplockare ända tills jag insåg, som du säger , att det fanns massa annat gott att plocka. Började med soppar och fjällskivling. Nu har jag vågat mig på kremlor. Och försöker se till att jag efter varje tur tar med mig ett ex av en “ny sort” som jag försöker identifiera. Det är en helt ny värld som öppnar sig. Både kulinariskt och läromässigt.
Just det, nån annan har varit där före dig!!! Mitt tips är att leta där du minst anar att dom ska finnas. Glöm det där med “enebacken”. Jag har hittat kantareller där dom absolut (tja…) inte skulle finnas (tät hassel/bok med björnbärssly. Och sen mitt på ett traktorspår där jag går dagligen med vovvarna.