0 5396 visningar

34 svar

Hjälp mig hitta guldet!

Erik

20 aug 2007 kl. 15:24

Hej på er alla kantarellister! Kul att det går bra för er. Det går inte så bra för mig, jag är nämligen nybörjare på det här med att plocka kantareller. Har varit ute i skogen, men har svårt att hitta några trots att alla säger att det finns så mycket, vilket även bekräftas av rapporter här på Svampguiden.

Jag bor i Umeå och har varit ute och letat i både äldre och yngre barrskog, i ren björkskog - och blandskog (barr och löv), Jag har vandrat gamla inägor och ängar samt efter körvägar/stickvägar. Norrlägen och söderlägen, kullar enebackar. Men helt utan resultat. Vad gör jag för fel - snälla hjälp mig på traven.
Var ska jag leta.

Var finns dom? Hjälp mig hitta guldet!

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

20 aug 2007 kl. 15:31

Önskar jag kunde hjelpa dej, men jag sitter i samma sits, fast jag har letat i flera år.
Hittar endast få exemplar, men skam den som ger sig.
Hoppas du får några goda råd som jag också kan ta del av.
Lycka till!!!!

0

Ulla

20 aug 2007 kl. 16:08

Har haft flera fina kantarellställen men tyvärr har dom avverkat skogen där så jag är också på jakt efter nya fynd här i Skellefteå  :O)

0

Erik

20 aug 2007 kl. 16:16

Ett förtydligande: Jag är inte ute och snikar efter andras ställen,  jag är ute efter att lära mig att hitta egna…

0

20 aug 2007 kl. 16:20

Du får ursäkta om jag gav uttryck för att jag trodde du var ute efter andras ställen. Det var då inte meningen!..

0

Erik

20 aug 2007 kl. 16:43

Ingen fara Lill. Det var varken du eller någon annan, snarare jag själv som ville förtydliga…

0

Andreas F

20 aug 2007 kl. 16:56

Fast varför bara söka kantareller? *Alla* människor plockar kantareller, därför finns det ofta inte många kvar i mer välbefolkade områden. Men medan 95% av alla svenskar vågar plocka kantareller, är det väl endast 5-10% som vågar plocka andra svampar. Ofta ser man nedplockade kantarellbestånd, medan närliggande supergoda taggsvampar eller soppar står helt orörda - bara pga folks något oförklarliga rädsla för annan svamp än den som är lysande gul. Folk går helt enkelt förbi även de mest lättidentifierade goda matsvamparna bara för att de söker kantareller =)

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 17:39

Håller med dig Andreas! Jag var också en typisk kantarellplockare ända tills jag insåg, som du säger , att det fanns massa annat gott att plocka. Började med soppar och fjällskivling. Nu har jag vågat mig på kremlor. Och försöker se till att jag efter varje tur tar med mig ett ex av en “ny sort” som jag försöker identifiera. Det är en helt ny värld som öppnar sig. Både kulinariskt och läromässigt.

0

erik

20 aug 2007 kl. 17:43

Tack för era synpunkter, dem tar jag till mig. Men nu är det så att jag är sugen på kantareller…

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 18:00

Attans förargligt Erik ;)då får vi väl försöka övertyga alla andra om att det finns annan svamp så får du ha dina kantareller ifred ::))

0

Erik

20 aug 2007 kl. 18:08

Ifred… Jag hittar ju inga!

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 18:25

Just det, nån annan har varit där före dig!!! Mitt tips är att leta där du minst anar att dom ska finnas. Glöm det där med “enebacken”. Jag har hittat kantareller där dom absolut (tja…) inte skulle finnas (tät hassel/bok med björnbärssly. Och sen mitt på ett traktorspår där jag går dagligen med vovvarna.

0

Bo Reyer

20 aug 2007 kl. 18:37

En hemlighet kan vara att söka från en annan vinkel. En bekant till mig tar sig endast fram med hjälp av permobil, och han hittar mängder av svamp som vi andra inte ser.

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 18:51

Nu skämtar jag inte (med tanke på andra “hästinlägg”) men ridandes kan man upptäcka mkt svamp. “Satellitseende”

0

Erik

20 aug 2007 kl. 18:52

Tack för tipsen. Vore dock kul om någon norrländsk kantarellist kunde tipsa. Tät hassel- eller bokskog alternativt björnbärssly är ju “rätt ovanliga” arter på våra breddgrader.

0

Erik

20 aug 2007 kl. 18:55

Förtydligande: Våra/mina breddgrader= Umeå/Västerbottens kustland

0

20 aug 2007 kl. 19:09

Dom få ställen jag hittat kantareller på har det även funnits enbärsbuskar. Det har varit mossigt och en bit upp på någon höjd. Har aldrig hittat dom på havsnivå.
Någon annan som kan ge något råd om vad mer som kan växa där kantarellerna finns? Eller något annat man ska tänka på?

0

Erik

20 aug 2007 kl. 19:12

Tack Lill!
Hoppas att fler västerbottningar, eller personer med erfarenhet av kantarellplockning i Västerbotten, delar med sig av sin kunskap…

0

Janne

20 aug 2007 kl. 19:16

Jag hittade mina första kantareller idag i Luleå. Riktigt
stora och fina, växte i blandskog
med björk,gran och tall. Mest tall.
blåbärsris och mörkgrön mossa, ganska så fuktigt.

0

Erik

20 aug 2007 kl. 19:24

Stort tack Janne!
Fler kantarellkunniga norrlänningar får gärna dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

0

Erik

20 aug 2007 kl. 19:41

Så här tänker jag:

Hur såg det ut där kantarellen växte?

Plats/skogstyp
Omgivning/terräng
väderstreck/ståndplats
Marktyp/markväxtlighet
Fuktighet
sol/skugga
Övriga tips

0

Maya K. I. Hörnefors

20 aug 2007 kl. 19:52

Min man och jag plockade idag 6 liter kant. på ungefär samma ställe som förra söndan, då vi plockade drygt 5 liter på ca en timme.
Vi hittade dom längsmed ett dike, där det finns blandskog, ljung, blåbärsris. Dom finaste hittade vi in i mossan, dom syntes knappt. Så det är inte så lätt, leta gärna längs med små stigar också.
Hittade också några fina K-J. Vi plockade mellan Umeå och Hörnefors, vet att det också finns kant. i Umeå.

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 20:24

ok Erik, vad jag menade var att “min erfarenhet” är att du kan hitta kantareller där du minst anar att dom kan finnas.

0

Maya K. I. Hörnefors

20 aug 2007 kl. 20:31

Exakt Cicki, dom här ställena hittade jag då jag var och plockade blåbär. Kantarellerna lyste bara upp mellan blåbärsriset. Har fått ha kvar dessa ställen för mig själv i ca 30 år, eller så är jag snabbast. Vilken lycka!!!!!

0

Holmön

gunhild

20 aug 2007 kl. 21:05

Ta med dig cykeln på färjan ut till Holmön, sen cyklar du bort till Lillön längst bort, gå sen vandringsleden efter havet. Skulle du inte hitta några kantareller så får du i alla fall en fin utflykt. Se bara till att vara tillbaka när sista båten går annars kan det bli dyrt att ta sig till fastlandet. I Nydalaområdet och i I20 skogen lär det också finnas. Jag brukar inte speciellt söka efter dem utan jag är på jakt efter alla möjliga sorter och det är ju förstås jättekul när man hittar några. Dom passar bra i blandsvampen.

0

Katja

20 aug 2007 kl. 21:34

Hej!
Jag är ingen expert, men ag vill dela mina erfarenheter med dig. Kantareller finns ofta under julgranarna, på en torr och svart jord, om det inte växer för mycket gräs, och skogen är ren.  Jag hittar alltid kantarellerna om jag följer sånt regel: skogen är fint som på ett vykort = mycket kantareller.

0

Totte Gbg

20 aug 2007 kl. 22:19

Igår plockade jag kantareller under ekar o björkar…på ett helt nytt ställe för mig.
Annars har jag fått leta mig runt under alla år i olika områden o i olika biotoper…till slut hittar man det man söker…men det kan ta sin tid.
Tålamod e det som krävs i allt letandet… :) Lycka till!

0

Fia A

20 aug 2007 kl. 23:09

Jag hittar ofta nya kantarellställen när jag sätter mig ner bakom en ormbunke och “pudrar näsan”. Allvarligt alltså! Då ser man saker ur helt nya perspektiv :-) PS. Man får akta så man inte kissar på svampen ;-)

0

cicki T Belgien

20 aug 2007 kl. 23:48

Exakt Fia A, du har så rätt !!! (fast svampen kan man ju alltid skölja av)

0

Cynips

21 aug 2007 kl. 10:50

Intressant tråd. Antar att det tipsas om både vanlig och blek kantarell. Tala gärna om vilken om ni vet/kommer ihåg, samt om ni upplevt att de kommer en viss tid på säsongen.

Är själv nyinflyttad i Falutrakten (bott söderut förut) och här finns det ju inte mycket till ädellöv.

0

Irene A

21 aug 2007 kl. 18:36

Min erfarenhet från Dalarna är att de största bestånden av kantareller oftast kunde hittas i före detta fäbodmarker och betesskogar. Idag har kreaturen ersatts av motionärer (Nydala?) och i älgstråken i skogen finns liknande förutsättningar.

Jag bor några mil söder om Umeå, och har själv inte lyckats hitta så många bra kantarellställen, men de som jag vet om, har det gemensamt att de finns i granskog med inslag av lövträd, på igenväxande stigar och skogsvägar eller i älgstråk. De sistnämnda hittar man säkrast nära vatten (bäckar, tjärnar och myrkanter).

0

gunhild

21 aug 2007 kl. 23:57

I morse hittade jag kantareller efter en stig uppe på en bergknalle bland stenar och mossa inte långt från Umeå. Jag bor i Kåddis. Skulle bara rasta hunden, men kom hem med blandsvamp i en påse. Sillkremlor tegelkremlor kantareller sandsopp karljohan och rimskivling.

0

Filip

23 aug 2007 kl. 21:01

Har just skaffat en brukshund som jag tänkt lära kantarellplockning. Hört att det kan va jäkla effektivt.
Enda stället i umetrakterna jag hittat kantareller på är på en nedtrampad grillplats längs vindelälven. Men nu ger jag järnet!

0

Erik

29 aug 2007 kl. 00:23

Kantarellister - Tack för alla tips. Det bästa tipset stod dock Anitha för. Hon bjöd mig ut på svamptur i söndags. Tack Anitha, för en mycket trevlig och lärorik dag i skogen!

0

Ida+Patrik

29 aug 2007 kl. 11:13

Hej Erik!
Vi brukar hitta gula kantareller i blandskog, som inte är alltför tät, bör finnas en del mossgläntor där det kan finnas svamp. Mycket enbuskar (finns på alla våra ställen!) =). Det ska inte va så mycket ris på marken utan vara rätt öppet, inte heller för blött. Vi bor utanför nordmaling, och det borde ju va samma förutsättningar i umeå! =)
lycka till!
/Ida+Patrik

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone