Hej på er alla kantarellister! Kul att det går bra för er. Det går inte så bra för mig, jag är nämligen nybörjare på det här med att plocka kantareller. Har varit ute i skogen, men har svårt att hitta några trots att alla säger att det finns så mycket, vilket även bekräftas av rapporter här på Svampguiden.
Jag bor i Umeå och har varit ute och letat i både äldre och yngre barrskog, i ren björkskog - och blandskog (barr och löv), Jag har vandrat gamla inägor och ängar samt efter körvägar/stickvägar. Norrlägen och söderlägen, kullar enebackar. Men helt utan resultat. Vad gör jag för fel - snälla hjälp mig på traven.
Var ska jag leta.
Var finns dom? Hjälp mig hitta guldet!
Fast varför bara söka kantareller? *Alla* människor plockar kantareller, därför finns det ofta inte många kvar i mer välbefolkade områden. Men medan 95% av alla svenskar vågar plocka kantareller, är det väl endast 5-10% som vågar plocka andra svampar. Ofta ser man nedplockade kantarellbestånd, medan närliggande supergoda taggsvampar eller soppar står helt orörda - bara pga folks något oförklarliga rädsla för annan svamp än den som är lysande gul. Folk går helt enkelt förbi även de mest lättidentifierade goda matsvamparna bara för att de söker kantareller =)
Håller med dig Andreas! Jag var också en typisk kantarellplockare ända tills jag insåg, som du säger , att det fanns massa annat gott att plocka. Började med soppar och fjällskivling. Nu har jag vågat mig på kremlor. Och försöker se till att jag efter varje tur tar med mig ett ex av en “ny sort” som jag försöker identifiera. Det är en helt ny värld som öppnar sig. Både kulinariskt och läromässigt.
Just det, nån annan har varit där före dig!!! Mitt tips är att leta där du minst anar att dom ska finnas. Glöm det där med “enebacken”. Jag har hittat kantareller där dom absolut (tja…) inte skulle finnas (tät hassel/bok med björnbärssly. Och sen mitt på ett traktorspår där jag går dagligen med vovvarna.
Dom få ställen jag hittat kantareller på har det även funnits enbärsbuskar. Det har varit mossigt och en bit upp på någon höjd. Har aldrig hittat dom på havsnivå.
Någon annan som kan ge något råd om vad mer som kan växa där kantarellerna finns? Eller något annat man ska tänka på?
Min man och jag plockade idag 6 liter kant. på ungefär samma ställe som förra söndan, då vi plockade drygt 5 liter på ca en timme.
Vi hittade dom längsmed ett dike, där det finns blandskog, ljung, blåbärsris. Dom finaste hittade vi in i mossan, dom syntes knappt. Så det är inte så lätt, leta gärna längs med små stigar också.
Hittade också några fina K-J. Vi plockade mellan Umeå och Hörnefors, vet att det också finns kant. i Umeå.
Ta med dig cykeln på färjan ut till Holmön, sen cyklar du bort till Lillön längst bort, gå sen vandringsleden efter havet. Skulle du inte hitta några kantareller så får du i alla fall en fin utflykt. Se bara till att vara tillbaka när sista båten går annars kan det bli dyrt att ta sig till fastlandet. I Nydalaområdet och i I20 skogen lär det också finnas. Jag brukar inte speciellt söka efter dem utan jag är på jakt efter alla möjliga sorter och det är ju förstås jättekul när man hittar några. Dom passar bra i blandsvampen.
Hej!
Jag är ingen expert, men ag vill dela mina erfarenheter med dig. Kantareller finns ofta under julgranarna, på en torr och svart jord, om det inte växer för mycket gräs, och skogen är ren. Jag hittar alltid kantarellerna om jag följer sånt regel: skogen är fint som på ett vykort = mycket kantareller.
Igår plockade jag kantareller under ekar o björkar…på ett helt nytt ställe för mig.
Annars har jag fått leta mig runt under alla år i olika områden o i olika biotoper…till slut hittar man det man söker…men det kan ta sin tid.
Tålamod e det som krävs i allt letandet… :) Lycka till!
Intressant tråd. Antar att det tipsas om både vanlig och blek kantarell. Tala gärna om vilken om ni vet/kommer ihåg, samt om ni upplevt att de kommer en viss tid på säsongen.
Är själv nyinflyttad i Falutrakten (bott söderut förut) och här finns det ju inte mycket till ädellöv.
Min erfarenhet från Dalarna är att de största bestånden av kantareller oftast kunde hittas i före detta fäbodmarker och betesskogar. Idag har kreaturen ersatts av motionärer (Nydala?) och i älgstråken i skogen finns liknande förutsättningar.
Jag bor några mil söder om Umeå, och har själv inte lyckats hitta så många bra kantarellställen, men de som jag vet om, har det gemensamt att de finns i granskog med inslag av lövträd, på igenväxande stigar och skogsvägar eller i älgstråk. De sistnämnda hittar man säkrast nära vatten (bäckar, tjärnar och myrkanter).
Hej Erik!
Vi brukar hitta gula kantareller i blandskog, som inte är alltför tät, bör finnas en del mossgläntor där det kan finnas svamp. Mycket enbuskar (finns på alla våra ställen!) =). Det ska inte va så mycket ris på marken utan vara rätt öppet, inte heller för blött. Vi bor utanför nordmaling, och det borde ju va samma förutsättningar i umeå! =)
lycka till!
/Ida+Patrik
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.