0 639 visningar

67 svar

Karl-Johanupprop

Bengt Sandh

20 aug 2007 kl. 20:40

Konstaterar förtvivlat att Kalle lyser totalt med sin frånvaro i Västergötland.

Härmed ber jag alla som hittar KJ var som helst i landet att skriva några rader i den här tråden.

Berätta gärna om kvalitén också.

Tack på förhand!

0

gunhild

20 aug 2007 kl. 20:44

Jag har vandrat på tallhedar vid Gidån norr om Björna.(Västernorrland) Jag såg massor av karljohan, tyvärr var dom flesta för gamla, stora och maskätna. Några fötter och några små fick jag ändå med mig hem.

0

Maya K. I. Norrland

20 aug 2007 kl. 20:46

Var på kantarellplockning idag,( 6 liter ) på en timme, hittade också två jättefina K-J, ingen mask. I lördags hittade jag också några fina K-J, även för nån vecka sen.

0

Maj

20 aug 2007 kl. 20:46

Har inte heller hittat några K-J. Bor även jag i Västergötland. Jag funderar över en sak, har hittat en hel del Gallsopp i år och jag har fått för mig att de år när Gallsoppen florerar rikligt i markerna då finns det inte så mycket Karl Johan. Kan det vara möjligt eller inbillar jag mig bara?

0

gunhild

20 aug 2007 kl. 20:56

Det stämmer nog inte jag har i alla fall sett många gallsoppar i år och många karljohan. Såg en stor myrstack full med gallsopp.

0

Maya K. I. Hörnefors

20 aug 2007 kl. 21:09

Hittade också en, som jag tror, var gallsopp. Påminde mycket om K-J, men färgerna stämde inte riktigt, inte doften heller. Också i en myrstack.
K-J växte bara en liten bit därifrån.

0

Monica Andersson

20 aug 2007 kl. 21:18

Såg en maskäten KJ förra veckan.Tycker det är extremt lite svamp i år.Bara kantareller verkar frodas.Det finns det mycket av.
Monica på västkusten

0

Bo Reyer

20 aug 2007 kl. 21:19

Åk till Oslo! närmare bestämt Karl-Johann!

0

Evus

20 aug 2007 kl. 21:21

Var ute i Sörmlandskogarna i går och inte en Karl-Johan så långt ögat nådde.

Samma skog i fjol kryllade av denna läckra svamp.

Behövs det mer regn tro?

0

Liz Thulin

20 aug 2007 kl. 21:27

God kväll!
Håller absolut med.
Har gått i Jonsered strax utanför Göteborg och ute på stora Askerön i Bohuslän där jag förra året plockade kilovis av K-J, i år
2 stycken små felfria som jag gav till min granne.
Har plockat massor av kantareller och tagg samt en hel del Trattisar men är det inget år för K-J i år?

0

Morgan

20 aug 2007 kl. 21:27

I helgen…I lördags närmare bestämt hittade jag Karl-Johan i ett bedrövligt skck på en nattöppen pizzeria efter en blöt kväll. Antagligen var det den myckna vätan som fick honom att bli.. ja.. låt oss säga övermogen. Trots detta var det en mycket tacksam fru som mottog honom kl 04.38 och omsorgsfullt bäddade ned honom i rena lakan, om hon smakade på honom förtäljer docj inte historien då jag avlägsnade mig väldigt fort då jag skulle ut i svampskogen i arla morgonstund på söndagen. Resultated därav blev dessvärre ingen Karl-Johan men sprang på ett flertal gallsoppar.

0

lisa G

20 aug 2007 kl. 22:12

hittat några få, rejält angripna av snylt, tror jag de var överdragna med en vit hinna,,,,

0

lisa G

20 aug 2007 kl. 22:14

glömde vart i landet; södra norrlands inland, ska det vara,,,,

0

Bengt Sandh

20 aug 2007 kl. 22:18

Några inlägg är seriösa, några inte. Snälla, håll er till ämnet, tack.

0

Elisabeth J

20 aug 2007 kl. 22:38

Du Bengt Sandh är fel person att säga håll er till ämnet Tack!

Här får du min rapport från gränsen Värmland Västergötland
Det har funnits någon K-J men alla har varit angripna av snylting eller andra larver,för cirka 4 veckor sedan hittade jag kanske 5 stycken icke angripna!

0

Jonnie

20 aug 2007 kl. 23:01

Har en riktigt bra Karl-johanskog i närheten av RV 26, var där igår och kollade läget….
inte EN Karl-Johan, och ingen annan svamp heller vilket gör att jag fortfarande har förhoppning om att den dyker upp, tillsammans med annan svamp, när temperaturen sjunker lite och det regnar lite oftare..hoppas

0

Bengt Sandh

20 aug 2007 kl. 23:10

Hej Elisabeth!

Skulle det betyda att jag inte är värd seriösa svar?

Det finns väl inte så mycket att skämta om när det gäller att lista ut hur KJ-säsongen ser ut just nu eller hur? Jag tror att ämnet ifråga har ett stort allmänintresse i landet nu när det i stort sett bara finns kantareller och trattkantareller och lite taggsvamp i markerna.

Ha dé!

0

Kapten Hammock

21 aug 2007 kl. 08:17

I trakten kring Trollhättan/Vänersborg har jag hittills i år hittat tre Carl Johan, varav två var ruttnande kadaver och en var fin utanpå men rejält angripen inuti. Fast det har ju varit väldigt gott om Carl Johan tre år i rad, så man ska väl inte gnälla…
Överlag ont om soppar med tre undantag: Gallsopp (finns överallt), brunsopp (normal tillgång) och blodsopp (som förekom hyfsat rikligt i mitten av juli). Reagerar särskilt på att jag ännu inte hittat vare sig tegelsopp eller citronslemskivling.

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

21 aug 2007 kl. 08:45

Här har K-J haft ett par veckors uppehåll, men nu börjar dom titta fram igen. Tyvärr blir dom snabbt angripna av larver. Hittade några fina exemplar i går, men tyvärr var det bara en av dom som var lika fin på insidan som på utsidan.
Var i fjällen förra veckan. Hittade mycket tegelsopp där.

0

Lotta

21 aug 2007 kl. 09:54

Kan räkna dem hittills från de värmländska skogarna på en hand i år. Typ fyra som angripits av snylting och en liten fin. Inte mycket att komma med, men skogarna kryllar även här av gallsopp.

Svart trumpet, sotvaxingar och trattisar är det dock bättre ställt med.

0

Ceegee

21 aug 2007 kl. 10:14

Nog finns det Karl-Johan, men visst känns det som att det är mindre än vanligt. Jag har väl plockat typ fem stycken, men många som jag funnit har förstås varit för gamla eller larvangripna för att plockas.

0

Jonnie

21 aug 2007 kl. 11:15

När det är ett riktigt bra
K-J-år hittar man upp till 7 st per kvadratmeter, plockade ut 200 kilo för tre år sedan på ett område som var 100 kvadratmeter,, så det beror lite på vad man menar med “finns”,, ska vi vara helt ärliga “finns” ingen Karl-Johan överhuvudtaget, strösvampar räknas knappast…

0

Brittis

21 aug 2007 kl. 12:19

Jag har hittat 2-3 godkända på hela detta året. I skåneland

0

Charina Halland

21 aug 2007 kl. 12:25

De få jag hittar är antingen angripna av snylting eller fullsatta till sista plats med larver.

0

Micki

21 aug 2007 kl. 12:27

Jag har några färska bilder av Karl-johan på min svampsida: “http://www.multi.fi/~sundform/Svamp/”

Bilderna är tagna för några dagar sen i norra österbotten, Finland. Här finns massvis med Karl-johan i skogen. Har ni för övrigt kommentarer till svampsidan? Har just påbörjat den.

0

Lena M

21 aug 2007 kl. 13:37

Idag hittade jag ett praktex. av
karljohan och såg fyra larvangripna, Gästrikland och granskog

0

Bo E

21 aug 2007 kl. 16:03

Jag har i år tagit tillvara 2 ex. av KJ hitintills.

Sett några stora gamla halvruttna snigelätna ex oxå.

Helt klart inget bra Kj-år ännu i alla fall här i örebrotrakten.

Ganska ont om soppar överhuvudtaget, medans kantarell, kremlor och riskor verkar gå till bra eller t o m exceptionellt bra!

0

Marita L, Luleå

21 aug 2007 kl. 16:09

Jag har redan hittat många kilo i trakterna kring Luleå. Även några kilo kantareller och svart trumpet.

0

Helena A

21 aug 2007 kl. 17:08

Här i Sörmland har jag hittat 2 st.
En angripen och en som gick att ta reda på.
För övrigt är det otroligt ont om soppar (frånsett all gallsopp då) men mängder med kantareller och mandelriskor.

0

rKarl-Johanupprop

Morgan

21 aug 2007 kl. 19:52

Hmmm… Sorry, jag får väl be Bengt om ursäkt om jag skojade till lite på hans tråd, det var inte meningen att stöta nån, tycker ändå att mitt inlägg var ganska roligt och det är väl inte bara några få förunnat att skoja till det?
Trots allt så visade inlägget på att det är dåligt med K-J här.(Nyköpingstrakten)

0

Lena

21 aug 2007 kl. 21:21

Hej Bengt!
I Västerbottens inland finns det mycket KJ men tyvärr mycket angrepp-Kan man ta reda på de som är fasrta med gångar?

0

Bengt!

ElisabethJ

21 aug 2007 kl. 22:03

Det är väl klart att du är värd seriösa svar men om någon vill skämta till det, so what!!!!!!

Detta är inget skämt!

År 2004 fann jag denna 5-armade K-J intill en stor sten det märkliga var att foten på den var träig och hård som sten och delvis ihålig,och vriden, efter några dagar kom det en fruktkropp till bredvid som hade tre hattar och även den var väldigt hård i foten!

Snacka om att det var trångt för K-J att komma upp på sina ställen,år 2004!

Bilden tagen år 2004 Karl-Johan

0

Elisabeth J...

Fia A

21 aug 2007 kl. 22:45

Gud vilka roliga!! Åt du dem? Har du fem huvuden nu? ;-)

0

Elisabeth J...

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 22:52

Elisabeth, är det verkligen KJ? Jag tycker det ser ut som mördarsniglar som parar sig.

0

Jeanette P

21 aug 2007 kl. 22:57

Även jag råkade hitta 3 st när jag plockade andra soppar här i Luleå, dom var väldigt stora och fina.

0

Britt-mari Häggbom

21 aug 2007 kl. 23:07

här e det märkligt god kvalite,ska sälja till min kusin i i italen,dom älskar denna läckerhet

0

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 23:12

Hej Britt-Marie!

Det framgår inte var du bor. Viktigt för kartläggningen.

0

Babsan

21 aug 2007 kl. 23:46

Du verkar sakna humor Bengt Sand.Jag tycker att du söker dig till en annan sait där alla är lika sura som du.Personligen tycker jag det är trevligt när folk lägger in lite humor vid sidan om.Om du läser min insändare
“Goliat=kunskap” ja,då får du väl en sömnlös natt. Puss/Kram

0

Elisabeth J...

Babsan

21 aug 2007 kl. 23:54

Hej Elisabeth. Förstår att Bengt Sand inte har någon humor. För han verkar inte skilja på en mördarsnigel och en karl-johan.
T R A G I S K T.

0

Elisabeth J

22 aug 2007 kl. 00:01

Inga kommentarer!
Och heller ingen pajkastning Babsan!

0

Bengt Sandh

22 aug 2007 kl. 01:48

Sorry, Babsan!

Jag är både sur och saknar humor säger du.
Sur är jag för att jag inte hittar några rapporter om KJ-fynd i år. Däremot tror jag att jag mellan mina sura utbrott då och då lyckas locka fram ett litet stänk av humor.

Kram

Saknar humor gör jag för att humor är så tråkigt. Det är bättre att vara sur

0

Bengt Sandh

22 aug 2007 kl. 01:50

Den sista rader efter “Kram” kom med av misstag och John Blundbesök.

0

Annika, Morgongåva

22 aug 2007 kl. 07:09

Finns inga runt Morgongåva heller. Men jag minns tidigare år när man har jämrat sig över att det inte finns KJ. Då har dom helt plötsligt kommit i början av september! Hoppas att det stämmer i år också!

0

b

22 aug 2007 kl. 09:51

Har inte hittat en enda KJ i trakterna runt Åstorp/Klippan, NV skåne sedan 20/7. De fåtal ex jag fann i somras var synnerligen maskstungna.

0

Tina Nordberg

22 aug 2007 kl. 13:15

Inte en enda Karl-Johan i mina trakter varken ful eller fin.
Det gäller skogarna väster om Kolsva i Västmanland o delar av Skinnkatteberg. Hittade igår duktigt med Mandelriska där jag aldrig hittat dem förut.  Nu har jag bara två säkra ställen för KJ - frysen o skafferiet.Det har ju regnat lite här så....

0

Babsan

22 aug 2007 kl. 23:02

Hej Bengt.Nu ska du få veta det du vill veta i denna spalt.Jag tänker göra slut med KarlJohan.
Har plockat in 10st. idag,2 var jättefina resten bara f-n.och detta i Västerbotten,närmare bestämt Umeå.
Sitt inte uppe så länge inatt…

0

Bengt Sandh

23 aug 2007 kl. 00:30

Det är lugnt Babsan. Jag gick och lade mig för en timma sedan.

0

Bengt Sandh

23 aug 2007 kl. 23:58

I dag hittade en kompis till mig 10 st ganska nyuppkomna KJ utan larvangrepp i Alingsåstrakten.

Det KAN vara startskottet, vi får vänta en vecka så kanske det blir frid och fröjd igen!

0

Carin

25 aug 2007 kl. 11:55

Visst är det trist!
Här i södra Småland (Kronoberg) har vi funnit något enstaka exemplar. Vi har gång på gång besökt de platser där vi förra året i augusti plockade mängder. Vi hade en mycket torr vår och sommar, fram till midsommar och därefter har det i stort sett regnat hela tiden. I varje fall flera gånger varje vecka. Det har dock inte varit kallt. Men jag hoppas fortfarande. På sista tiden har det kommit en hel del svamp av olika sorter, bland annat kantareller (som var sena). Därför hoppas vi fortfarande på Karl-Johan.
Sorgligast av allt är nog ändå att mycket av den stora K-J-skörd som vi fick i fjol nog blev förstörd när vi hade elavbrott i fem dygn efter stormen Per i vintras. Jag har dock inte ännu riktigt klarat av att slänga svampen. Den ligger kvar i frysen som någon slags besvärjelse i förhoppningen att jag ska kunna ersätta den med nya.

0

N.N

25 aug 2007 kl. 23:13

Men Bo,

Kapitulerar du och beger dig till
Karl Johann trots all så undvik Skipper gatan när du parkerar. Narkotiska svampar är inte så vanliga där men dock andra substanser. Däremot får du övervakning när du injicerar.

0

anitha i umeå

26 aug 2007 kl. 10:09

Jag har hittat mycket karl-johan och rödbrun stensopp

0

TezZ

26 aug 2007 kl. 10:19

Det har varit tomt i Göteborgsområdet. Hur det sett ut i resterande Västra Götaland vet jag inte men vi var i bl a Mölnlycke och Inseros. Ljuvliga skogar men tråkigt nog tomt med Karl-Johan och soppar. Har bara hittat 2 st K-J i år i samma skog som vi skördade stort i förra året. Fick svar i forumet att det bl a behövs rätt mkt värme under sommaren för att K-J ska ta fart. Regn har det ju varit men lite värme.

0

Lena M

26 aug 2007 kl. 12:50

Idag hittade jag faktiskt två små kj och såg tre snyltingangripna, så nu har hoppet vaknat att de fortfarande inte är försent.

0

Bengt Sandh

26 aug 2007 kl. 12:56

Heja på, Lena M.

Var bor du i landet?

0

Lena M

26 aug 2007 kl. 13:52

Gästrikland , emellan Gävle och Falun.
Hoppet har som sagt vaknat att de fortfarande kan komma kj.

0

Alicia

26 aug 2007 kl. 14:10

Hej!
Igår hittade första gång i livet 2t KJ, såg jätte fina ut men tyvärr kunde jag inte smaka, helt angripna. I Skaraborg.

0

I Svartedalen finns inga

Johan

27 aug 2007 kl. 21:12

Hej!

Var ute i fredags och på tre timmar såg jag en KJ! Den var stor och konstigt nog inte en mask i den.

0

I Svartedalen finns inga

Tina Nordberg

27 aug 2007 kl. 21:40

Hittade i går 1 (en) KJ och den var helt felfri.Och god liten som den var.

0

AnnaMaria

27 aug 2007 kl. 21:46

Hittade 5 st fina idag på min gräsmatta =)
Det är de första jag sett i år.
Nordvästra Dalarna

0

Alicia

Gittan

28 aug 2007 kl. 22:18

För mig ser dina Karl-Johan ut som gallsopp!

0

Nej, Gittan!

Bengt Sandh

28 aug 2007 kl. 23:52

Sorry Gittan, det är KJ och inte gallsopp.

0

Nej, Gittan!

Alicia

29 aug 2007 kl. 01:05

tyvärr….

0

Dött i Rimbotrakten

Stella

29 aug 2007 kl. 08:41

Jag har helt tappat svampsugen… Det är inte roligt att vara ute när allt man kommer hem med är några torra kantareller och maskätna kremlor…

Jag drömde till och med i natt att jag hittade Karl-Johan, små fasta fina…

0

Dött i Rimbotrakten

Svampnörden

29 aug 2007 kl. 08:55

Var i Rimbo strax norr om sthlm…..totalt dött.
Förra året massor av KJ och i år helt dött!

0

Nej, Gittan!

Maya K. I. Västerbotten

29 aug 2007 kl. 10:15

Hittade igår en stor, otroligt nog icke angripen, och två knubbiga fina K.J.

0

hoppet finns

Lena M

30 aug 2007 kl. 14:10

De två sista dagarna har jag sett 8 kj varav tre var fina, se dagens som var helt fräsch.
Gästrikland

0

hoppet finns

josan

30 aug 2007 kl. 20:17

jag såg en i dag en liten men ok örkelljunga

0

hoppet finns...

RasBohlin

30 aug 2007 kl. 21:18

...hittade en liten K-J, varav halva fick rensas bort…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone