Konstaterar förtvivlat att Kalle lyser totalt med sin frånvaro i Västergötland.
Härmed ber jag alla som hittar KJ var som helst i landet att skriva några rader i den här tråden.
Berätta gärna om kvalitén också.
Tack på förhand!
Har inte heller hittat några K-J. Bor även jag i Västergötland. Jag funderar över en sak, har hittat en hel del Gallsopp i år och jag har fått för mig att de år när Gallsoppen florerar rikligt i markerna då finns det inte så mycket Karl Johan. Kan det vara möjligt eller inbillar jag mig bara?
God kväll!
Håller absolut med.
Har gått i Jonsered strax utanför Göteborg och ute på stora Askerön i Bohuslän där jag förra året plockade kilovis av K-J, i år
2 stycken små felfria som jag gav till min granne.
Har plockat massor av kantareller och tagg samt en hel del Trattisar men är det inget år för K-J i år?
I helgen…I lördags närmare bestämt hittade jag Karl-Johan i ett bedrövligt skck på en nattöppen pizzeria efter en blöt kväll. Antagligen var det den myckna vätan som fick honom att bli.. ja.. låt oss säga övermogen. Trots detta var det en mycket tacksam fru som mottog honom kl 04.38 och omsorgsfullt bäddade ned honom i rena lakan, om hon smakade på honom förtäljer docj inte historien då jag avlägsnade mig väldigt fort då jag skulle ut i svampskogen i arla morgonstund på söndagen. Resultated därav blev dessvärre ingen Karl-Johan men sprang på ett flertal gallsoppar.
Du Bengt Sandh är fel person att säga håll er till ämnet Tack!
Här får du min rapport från gränsen Värmland Västergötland
Det har funnits någon K-J men alla har varit angripna av snylting eller andra larver,för cirka 4 veckor sedan hittade jag kanske 5 stycken icke angripna!
Har en riktigt bra Karl-johanskog i närheten av RV 26, var där igår och kollade läget….
inte EN Karl-Johan, och ingen annan svamp heller vilket gör att jag fortfarande har förhoppning om att den dyker upp, tillsammans med annan svamp, när temperaturen sjunker lite och det regnar lite oftare..hoppas
Hej Elisabeth!
Skulle det betyda att jag inte är värd seriösa svar?
Det finns väl inte så mycket att skämta om när det gäller att lista ut hur KJ-säsongen ser ut just nu eller hur? Jag tror att ämnet ifråga har ett stort allmänintresse i landet nu när det i stort sett bara finns kantareller och trattkantareller och lite taggsvamp i markerna.
Ha dé!
I trakten kring Trollhättan/Vänersborg har jag hittills i år hittat tre Carl Johan, varav två var ruttnande kadaver och en var fin utanpå men rejält angripen inuti. Fast det har ju varit väldigt gott om Carl Johan tre år i rad, så man ska väl inte gnälla…
Överlag ont om soppar med tre undantag: Gallsopp (finns överallt), brunsopp (normal tillgång) och blodsopp (som förekom hyfsat rikligt i mitten av juli). Reagerar särskilt på att jag ännu inte hittat vare sig tegelsopp eller citronslemskivling.
Här har K-J haft ett par veckors uppehåll, men nu börjar dom titta fram igen. Tyvärr blir dom snabbt angripna av larver. Hittade några fina exemplar i går, men tyvärr var det bara en av dom som var lika fin på insidan som på utsidan.
Var i fjällen förra veckan. Hittade mycket tegelsopp där.
När det är ett riktigt bra
K-J-år hittar man upp till 7 st per kvadratmeter, plockade ut 200 kilo för tre år sedan på ett område som var 100 kvadratmeter,, så det beror lite på vad man menar med “finns”,, ska vi vara helt ärliga “finns” ingen Karl-Johan överhuvudtaget, strösvampar räknas knappast…
Jag har några färska bilder av Karl-johan på min svampsida: “http://www.multi.fi/~sundform/Svamp/”
Bilderna är tagna för några dagar sen i norra österbotten, Finland. Här finns massvis med Karl-johan i skogen. Har ni för övrigt kommentarer till svampsidan? Har just påbörjat den.
Jag har i år tagit tillvara 2 ex. av KJ hitintills.
Sett några stora gamla halvruttna snigelätna ex oxå.
Helt klart inget bra Kj-år ännu i alla fall här i örebrotrakten.
Ganska ont om soppar överhuvudtaget, medans kantarell, kremlor och riskor verkar gå till bra eller t o m exceptionellt bra!
Hmmm… Sorry, jag får väl be Bengt om ursäkt om jag skojade till lite på hans tråd, det var inte meningen att stöta nån, tycker ändå att mitt inlägg var ganska roligt och det är väl inte bara några få förunnat att skoja till det?
Trots allt så visade inlägget på att det är dåligt med K-J här.(Nyköpingstrakten)
Det är väl klart att du är värd seriösa svar men om någon vill skämta till det, so what!!!!!!
Detta är inget skämt!
År 2004 fann jag denna 5-armade K-J intill en stor sten det märkliga var att foten på den var träig och hård som sten och delvis ihålig,och vriden, efter några dagar kom det en fruktkropp till bredvid som hade tre hattar och även den var väldigt hård i foten!
Snacka om att det var trångt för K-J att komma upp på sina ställen,år 2004!
Bilden tagen år 2004 Karl-Johan
Du verkar sakna humor Bengt Sand.Jag tycker att du söker dig till en annan sait där alla är lika sura som du.Personligen tycker jag det är trevligt när folk lägger in lite humor vid sidan om.Om du läser min insändare
“Goliat=kunskap” ja,då får du väl en sömnlös natt. Puss/Kram
Sorry, Babsan!
Jag är både sur och saknar humor säger du.
Sur är jag för att jag inte hittar några rapporter om KJ-fynd i år. Däremot tror jag att jag mellan mina sura utbrott då och då lyckas locka fram ett litet stänk av humor.
Kram
Saknar humor gör jag för att humor är så tråkigt. Det är bättre att vara sur
Inte en enda Karl-Johan i mina trakter varken ful eller fin.
Det gäller skogarna väster om Kolsva i Västmanland o delar av Skinnkatteberg. Hittade igår duktigt med Mandelriska där jag aldrig hittat dem förut. Nu har jag bara två säkra ställen för KJ - frysen o skafferiet.Det har ju regnat lite här så....
Visst är det trist!
Här i södra Småland (Kronoberg) har vi funnit något enstaka exemplar. Vi har gång på gång besökt de platser där vi förra året i augusti plockade mängder. Vi hade en mycket torr vår och sommar, fram till midsommar och därefter har det i stort sett regnat hela tiden. I varje fall flera gånger varje vecka. Det har dock inte varit kallt. Men jag hoppas fortfarande. På sista tiden har det kommit en hel del svamp av olika sorter, bland annat kantareller (som var sena). Därför hoppas vi fortfarande på Karl-Johan.
Sorgligast av allt är nog ändå att mycket av den stora K-J-skörd som vi fick i fjol nog blev förstörd när vi hade elavbrott i fem dygn efter stormen Per i vintras. Jag har dock inte ännu riktigt klarat av att slänga svampen. Den ligger kvar i frysen som någon slags besvärjelse i förhoppningen att jag ska kunna ersätta den med nya.
Det har varit tomt i Göteborgsområdet. Hur det sett ut i resterande Västra Götaland vet jag inte men vi var i bl a Mölnlycke och Inseros. Ljuvliga skogar men tråkigt nog tomt med Karl-Johan och soppar. Har bara hittat 2 st K-J i år i samma skog som vi skördade stort i förra året. Fick svar i forumet att det bl a behövs rätt mkt värme under sommaren för att K-J ska ta fart. Regn har det ju varit men lite värme.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.