0 14172 visningar

4 svar

hållbarhet förvälld svamp i kyl

Monica Andersson

20 aug 2007 kl. 20:51

Förvällde lite kantareller i lördags,men glömde lägga in dem i frysen .La in dem där måndag kväll.Är det ok?Förvällda i eget spad.
Monica

0

Maya K. I. Hörnefors

20 aug 2007 kl. 20:59

Ingen fara, dom håller sig lika bra som vanlig kylvara, och så  fick jag till ett rim bara.
Har hänt mig också, ibland har kant. legat i kylen orensade ett par dar, inge problem med det heller.

0

Fia A

20 aug 2007 kl. 23:17

Jag lämnade in en avart av kantarell till Naturhistoriska för ett par år sedan. Den hade legat orensad i en plastpåse i kylen i tre veckor (!) och såg fortfarande pigg och fräsch ut. De skickade den till Ulltuna i Uppsala och frystorkade den för framtida forskning. “Ingen tvekan om att det är en kantarell”, sa experterna, “ingen annan svamp hade hållit sig så länge i kylen!”.

Nu svävade jag visst ut i ett litet stickspår, men det var för att vittna om kantarellers hållbarhet (i kyla). :-D

0

Monica Andersson

21 aug 2007 kl. 17:51

Tack för hjälpen!
Monica

0

ML

17 aug 2017 kl. 09:22

Förvällde kantareller igår. Glömde sen att lägga in dem i kylen. Frågan är då. Kan jag äta dem idag?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone