0 1336 visningar

41 svar

Vilka är de som är läckrare?

Per Gårdebrink

20 aug 2007 kl. 21:01

Läste här: http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_cibarius att artikelförfattaren gärna vill poängtera att “det finns ännu läckrare svampar att plocka!”

Vilka kan ni rekommendera? Och vilka (tror ni) avses av författaren?

Trattkantareller och trumpetsvamp hör till mina personliga favoriter (förutom kantarellen) och tycker jag överglänser ibland kantarellen beroende på användningsområde.

0

Michael Krikorev

21 aug 2007 kl. 00:14

Min tio-i-topplista ändras lite från år till år men här är mina favoriter just nu:

Kungschampinjon
Stolt fjällskivling
Blomkålssvamp
Tallblodriska
Blek taggsvamp
Svart trumpetsvamp
Sillkremlor
Mandelriska
Kant-/mandel-/guldkremla
Rödgul trumpetsvamp

0

stureplan

21 aug 2007 kl. 00:27

kotlettsvampen kanske

0

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 00:30

Blir lite konfunderad Michael. Det verkar som att svampexperterna, däribland du och Klas Jaederfeldt fnyser åt de folkliga svamparna kantareller, Karl-Johan och trattkantarell. Lite av “ju mer kunskap desto mindre folklighet”. Visst, jag vet, smaken är olika men att inte någon av ovannämnda svampar hamnar bland dina 10-i-topp är anmärkningsvärt.

Jag skulle vilja veta vem eller vilka av oss “amatörer” som inte får med MINST en av dem på vår lista. Det luktar lite snobberi tycker jag.

Med risk att få pisk,

0

Stureplan

21 aug 2007 kl. 00:43

Bengt tuta Sandh, sov gott!!!Hoppas kräftorna var goda, hälsa han Pelle G.

0

Michael Krikorev

21 aug 2007 kl. 01:15

Hehe.. du är rolig du Bengt. Skulle inte stolt fjällskivling, blek taggsvamp och trumpetsvampar vara folkliga? Ville jag göra mig märkvärdig skulle jag nog ha kunnat komma på lite snobbigare svampar.

Trattkantarellen är ganska trist och grå i smaken jämfört med släktingarna svart och rödgul trumpetsvamp. Och vad gäller karljohan så är smaken rätt god men den är liksom de flesta soppar alldeles för sladdrig och slemmig i konsistensen för att falla mig i smaken. Jag gillar de spröda och krispiga kremlorna mycket bättre än soppar.

Visst är kantarellen god och skulle kunna platsa på min tio-i-toplista (byter isåfall ut den mot rödgul trumpetsvamp), men mer märkvärdig än så är den inte. Den som en gång har smakat kungschampinjon som har stekts i smör med en nypa salt och fått puttra i lite grädde kan inte på fullaste allvar mena att kantarellen är godare ;-)

0

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 01:55

OK, Michael, om du tycker att KJ är sladdrig och slemmig i konsistensen så behöver du lite goda och välmenta råd:

Kj som är fasta och fina när de plockas förvälles som vanligt med lite salt i sitt eget spad tills det är torrt i stekpannan. Därefter stekes de, helst i en blandning av smör/olja 50-50 tills de får en knaprig yta. Serveras t.ex. som tillbehör till kött eller fisk. Gör en liten portionshög, riv parmesanost ovanpå och toppa med färsk, finhackad basilika.

Om du därefter fortfarande tycker att det var sladdrigt och slemmigt så blir jag (och säkert också du) minst sagt förvånad.

Europas alla duktiga gourmetkockar kan inte ha fel, KJ är den kanske mest uppskattade svampen och betingar därför ett mycket högt handelsvärde.

“All we are saying…
is give a piece of Karl-Johan a chance” (John Lennon).

0

Norma

21 aug 2007 kl. 06:11

Håller med Micke!! KJ är ingen höjdare och jag är kock till yrket,kanske inte den typ av gourmet kock du (Bengt) beskrev i ditt inlägg.Dock har jag serverat och tillagat en del mat i mitt liv.Jag brukar skänka bort att mina KJ till vänner och bekanta då jag inte finner denna svamp speciellt attraktiv.Så nåt snobberi är det definitivt inte,när man inte gillar KJ.

0

Annika, Morgongåva

21 aug 2007 kl. 07:03

Bengt! jag håller med! KJ är vansinnigt gott om man steker den lite knprig o bara kryddar med lite salt. Sen är ju mandelriska stekt med lite dill o grädde en höjdare också.

0

Lena M

21 aug 2007 kl. 07:11

Det är väl tur att smaken är olika!
Jag gillar kj. men rökslöjskivlingen blev en till favorit i höstas. Stolt fjällskivling ligger också i topp liksom sillkremla som jag inte hittar så ofta. Och visst är kantareller och trumpetsvampar gott tycker jag.

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

21 aug 2007 kl. 07:36

Sitter och försöker komma på någon favorit, men jag tycker så många savampar är supergoda. Får väl bli rökslöjskivlingen som är favoriten. Har inte hittat den än i år, men den dyker väl upp snart.
Håller med om att soppar är lite svåra i konsistensen färsk. Jag torkar dom alltid först. Tycker dom ger en fantastisk god smak på sås.

0

Hur ska de ätas?

Cynips

21 aug 2007 kl. 10:38

Det slår mig att hur god svampen är måste bero på hur den tillagas. Är de svampar ni har listat beroende av särskild tillagning och kan man i så fall i korthet få några tips. Jag är lite av en nybörjare när det gäller andra svampar än de “säkra korten” så tips på hur man får den största behållningen enligt er vore kul.

0

Peter

21 aug 2007 kl. 10:42

Jag är tokig i Karl-johan, men om man inte gillar konsistensen kan man alltid skära riktigt tunna skivor eller koka ur smaken i en fond istället.

Som tur är så får man tycka om vad man vill. Alltid retar en topplista byggd på personliga preferenser någon. Om Michael föredrar sillkremla framför Karl-Johan så har han rätt. Om Sandh föredrar det omvända så har han också rätt. På sitt sätt.

Själv gillar jag inte tryffelsmak speciellt mycket, även om det är en dyr, exklusiv svamp. Det smakar bara dålig andedräkt. Och jag struntar i om det himlas med ögonen på sina håll för detta. Skulle jag ändra mig för att andra anser det? Knappast.

Att svampfolk inte tar med kantareller på sina topplistor kan ju också bero på att de ätit några hundra kilo kantareller redan och hunnit tröttna på smaken, medan hobbyplockare som jag gläds åt varje bottenskyla gult i korgen jag kan skapa.

0

Hur ska de ätas?

Peter

21 aug 2007 kl. 10:50

Bengts stekråd tidigare i tråden är ett bra tips, se till att steka bort vätskan först på ganska låg värme. Ge sen svampen en stekyta, i het panna. Rör inte för ofta, då får man inte ytan man vill åt. Stek med vitlök och schalottenlök, som läggs i så att den inte hinner brännas vid innan svampen är klar.

Själv föredrar jag att salta svampen med några stänk fisksås eller soja, och att ge den några droppar sesamolja. Det lyfter aromen ordentligt. Gillar man inte asiatiskt så funkar lite färsk timjan som en smakförhöjare.

Gillar man inte svampkonsistensen kan man koka ur den i en buljong, mixa och sila och sedan ha det som bas till en sås eller soppa.

Svamp vill jag ha så rent som möjligt, vill inte lägga den i grytor eller liknande utan ha som tillbehör, eller möjligen huvudrätt.

0

Hur ska de ätas?

Cynips

21 aug 2007 kl. 10:54

Tack Peter, skulle du säga att dina tillagningstips (om att äta den ren) fungerar på i princip alla svampar på t ex Michaels 10-i-topp?

0

Hur ska de ätas?

Peter

21 aug 2007 kl. 11:09

Jag har inte haft äran att äta alla svampar på Michaels topplista…

Champinjoner tjänar inte speciellt mycket på att stekas hårt. Där kan man gärna koka ur smaken, som Michael föreslår.

Stolt Fjällskivling steker jag hatten på hel, har aldrig stuvat eller kokat ur den.

Blomkålssvampen lämpar sig väl inte speciellt mycket för stekning, använder den till såser eller till risotto.

Blodriska steker jag definitivt på ganska bra. Även taggsvampen.

Svart trumpet gör sig fint tillsammans med grädde i olika former.

Den rödgula trumpeten passar fint att woka. Den blir ganska sladdrig, men har ändå kvar ett fint tuggmotstånd.

Övriga svampar finns kvar på min “vill smaka”-lista…

PS Jag räknar med att alla inte håller med om mina tips. Det är helt OK. Och jag är helt öppen för att omvärdera dem.

0

Hur ska de ätas?

Cynips

21 aug 2007 kl. 11:14

Tack. Noterar med intresse. Vore ju bra om det nu kunde komma upp lite svamp här i Falutrakten bara… verkar som allt regn fastnade söderut den här sommaren.

0

Hur ska de ätas?

Fia A

21 aug 2007 kl. 11:36

Läste en artikel för ett par år sedan skriven av en utlandssvensk stjärnkock på någon riktigt fin sylta nånstans i världen. Han hävdade att större delen av svenska folket äter sin svamp kokt i tron att de stekt den, vilket nog kan stämma (jag tänker på hur många av mina vänner “steker” mat). Det ska först bli helt torrt, sedan i med smör, sedan fräsa och sprätta/knastra tills svampen fått en gyllenbrun färg och lite hård yta. Har tagit till mig av hans råd (var lite fler oxå, om kryddning och tillbehör)och fått mycket godare svamp på min tallrik :-D

0

b

21 aug 2007 kl. 14:17

Karl-Johan liksom andra soppar vinner mycket i smak o konsistens på att torkas, tycker jag. Slemmigheten återkommer inte när man blöter upp svampen inför tillagningen och den behöver bara blötläggas i 10 min, ca.
  Trattkantareller får fylligare smak om de torkas.

0

Bengt Sand

klas jaederfeldt

21 aug 2007 kl. 14:26

jag fnyser inte åt kantareller och karl johan den som vill ha dem får gärna plocka dem, jag brukar berätta för folk var de kan hitta dessa. Mitt smaksinne säger mej att jag varken gillar smak eller konsistens på kantarell, där för har jag slutat plocka den (till andras glädje)

Den (fina smaken) på KJ kan jag inte känna, för mej har den ingen smakl alls, så varför skall jag då plocka och tillaga den?

0

Bengt Sand

cicki T Belgien

21 aug 2007 kl. 14:53

Panerad fjällskivling som steks i smör och serveras med capris och citron är en klar favorit!

0

Brittis

21 aug 2007 kl. 15:00

Helt tydligt att smaken är som baken! Delad! Alla har rätt och ingen har fel!
Men varför klanka på andras favoriter??
Jag ska ta åt mig alla tips och prova mig fram!
Som det är nu har jag ingen favorit!
(Hmm,....jo…det ska vara choklad då...tralala)

0

Rimskivling

Marit D

21 aug 2007 kl. 15:45

Rimskivlingen ska enligt vissa vara den absolut godaste svampen. Har inte prövat själv men ska göra det när den kommer. Den växer i massor i våra mo-skogar utanför Vingåker. Jag återkommer med vilken smakupplevelse det blev.

0

Bengt Sand

Bo E

21 aug 2007 kl. 15:55

Hej!

Jag håller med klas om karl-Johan - som färsk!
NMen jag har via guiden lärt att torka och bevara den till svampfattigare årstider och det förfarandet förhöjer även dess smak och minskar slemmigheten, tycker jag.

Har i år för första gången plockat och tillagat färsk stolt fjällskivling, och den smakade gott nötigt och fick en konsistens liknande stekt ägg!

Min topplista sådär direkt nu består av:

stolt fjällskivling
kungschampinjon
mandelriska
kantarell
snöbollschampinjon

naturligtvis skulle svart trumpetsvamp och trattkantarell få vara med…bara det att jag inte funnit dem ännu….likaså med blomkålsvampen!

Svavelticka i kycklinggrytan inte heller dumt!

Det finns mycket läckert och vad man gillar styrs ju även lite av tillgång så att man får möjlighet att njuta av smakerna!

Har även lärt mig att vissa arter förlorar i smak vid blandning och att andra vinner på det!

0

Rimskivling

Bo E

21 aug 2007 kl. 15:58

Inte mycket av den ännu i örebrotrakten.

Men förra året var den en klar favorit och blev ofta den man plockade i brist på trattkantarell mot sensommaren / hösten!

Klart värd att plocka och tillreda!

0

Okunniga kockar

Erik Ekholm

22 aug 2007 kl. 15:13

Fia A: “utlandssvensk stjärnkock ... hävdade att större delen av svenska folket äter sin svamp kokt i tron att de stekt den, vilket nog kan stämma (jag tänker på hur många av mina vänner “steker” mat). “

Man kan ju inte klandra dem med tanke på att de flesta åh så trendiga modekockar man ser på teve då och då inte heller verkar fatta detta. De slänger i fettet först, sedan svampen, ofta hel eller i stora bitar och sedan blir den i bästa fall stekt på ytan men förblir rå inuti.

Med så dåliga föredömen är det inte undra på att vanligt folk inte vet bättre.

Min tio-i-topp ser ut ungefär som Michaels minus guldkremlan, som jag visserligen plockar men inte skattar fullt så högt. Jag skulle nog också byta rödgul trumpet mot karljohan.

0

Peter

22 aug 2007 kl. 15:48

Sotvaxing skall inte glömmas heller.

Superläcker konsistens. Som skaldjur!

0

Birgitta L

22 aug 2007 kl. 19:02

Min lista:

Mandelriska (dillstuvad med vitt vin och grädde)
Svart trumpet
Karl Johan (stekt på så sätt att den är osladdrig)
Blodriska (gärna med balsamvinäger och parmesan)
Kejsarflugsvamp (Skrev jag dels för att den är god, dels för att snobba lite med att jag faktiskt ätit den)
Stolt fjällskivling
Rödgul trumpet
Kungschampinjon
Kantareller

0

Peter

AnnaMaria

22 aug 2007 kl. 22:07

Hur tillagar du sotvaxingen då?
Jag slängde nyss de jag hade i frysen från i fjol, pga brist på fantasi. De luktade iaf. gott när jag plockade dem.

0

Vilka är de.....

Tina Nordberg

22 aug 2007 kl. 22:34

Mina favoriter är

Mandelriska grädd/dill stuvning o sallad
Svart trumpet torkad i sås och färsk stekt
Smörsopp
KJ
Rödgul trumpet
Stoltfjällskivling
Sandsopp torkad som krydda
Trattkantarell till gräddig soppa.
Skogs o Pepparriskor till sallad.
Brödticka till inläggningar
Taggsvamp marineras.
Allt annat är bara o steka i smör o slafsa i sig.
mm.mm

0

Vilka är de.....

Tina Nordberg

22 aug 2007 kl. 22:37

Oj, hur kunde ja glömma Blomkålsvampen o div champinjoner.

0

Kejsarflugsvamp

Erik Ekholm

22 aug 2007 kl. 23:10

Jag antar att du åt den i utlandet, Birgitta L? Hur smakade den, går den att jämföra i smak med någon mer känd svamp eller annan matvara?

0

Vet inte onm jag sticker ut hakan

klas jaederfeldt

22 aug 2007 kl. 23:30

men jag tycker att era recept är fantastiska. men med en massa vitlökar och kryddor och andra grejor så skulle man nog lika gärna kunna käka förkokad småhackad välstekt skosula det skulle säkert smaka lika bra

0

Vet inte onm jag sticker ut hakan

Bengt Sandh

23 aug 2007 kl. 00:25

Går det verkligen att äta svamp? Jag plockar bara för att det är roligt när jag inte har något annat för mig. Min favorithustru Svea Silverstolpe-Johansson däremot har näsa för svamp så hon har listat enligt följande:

1) Blomkålsöra (en gammal   boxarfavorit)
2) Sotvaxing (rörd, inte skakad)
3) Karl-Johan (stekt i panna)
4) Svart trumpetsvamp
5) Oxhätting
6) Kantarell i dillsås
7) Smörsopp (som pålägg)
8) Trattkantarell
9) Mandelkremla
10)Ångbrässerad läcker riska

0

Om !

Tompa

23 aug 2007 kl. 00:31

Märks att du inte är certifierad kock ! Det behövs kryddor även i matlagning, inte bara i talet. Inget ont om kryddsvampar men även de kan behöva lite stimulans. / Icke cert kock, men matglad Tompa

0

Boxarskador

Tompa

23 aug 2007 kl. 00:34

Det är inte bara på örat som boxarskador uppstår.

0

Kejsarflugsvamp

Birgitta L

23 aug 2007 kl. 08:54

Kejsarflugsvampen serverades rå, med citron och parmesan. Smakade milt, gott, lite nötigt. Uppfostrad av socialstyrelsen äter jag ju vanligen inte rå svamp, så jag har svårt att jämföra den med någon annan art.  Åt den på en restaurang i Ventimiglia i Italien.

0

Om !

birgitta L

23 aug 2007 kl. 09:03

håller med Tompa! Att hitta den ultimata kryddkompisen till varje svamp är en ständigt fascinerande utmaning i svampmatlagningen. Lagar aldrig till mandelriska utan dill, tex…och letar just nu bland pepparvarianter efter en bästis till rödgul trumpet.

0

Anna-Maria

AnnaMaria

23 aug 2007 kl. 09:31

På enklast tänkbara sätt, bara stekt i panna, färsk. Beroende på att jag aldrig hittar några mängder av den. Den har ju en ganska mild svampsmak som borde lämpa sig för asiatiska smaker. Inte helt olik ostronskivling, tycker jag. Kanske smaksatt med vitlök och en hummerolja?

0

Anna-Maria

Peter

23 aug 2007 kl. 09:32

Jag har inte huvudet med mig idag, det var jag som skrev inlägget ovan i Anna-Marias namn.

0

Om !

Peter

23 aug 2007 kl. 09:34

Den rödgula trumpeten har en smak som påminner mig om färsk koriander. Några droppar sesamolja borde locka fram en annan smak ur den. När du ändå är i farten, krossa några korn schezuanpeppar och strö över.

0

Om !

Birgitta L

23 aug 2007 kl. 10:41

Låter inte alls fel, Peter. Det är den där lite speciella aromen som jag är ute efter att matcha…har aldrig tänkt på den som koriander, men kanske stämmer (jag älskar koriander, för övrigt). Ska prova….återkommer!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone