0 586 visningar

7 svar

Tycker ni om saltriskor?

Katja

20 aug 2007 kl. 21:20

Hej, alla svamplockare!

Jag har en fråga om matlagning. Till att börja med, förlåt mitt svenska, det är inte min modersmål J
Jag vet att svenskarna tycker om marinerade svampar, men vad sägs om saltade svampar? I Ryssland äter vi bara sådana: saltade riskor, saltade björksvampar och olika andra svampar som ingen plockar i Sverige. Före jag flyttade till Sthlm visste jag inte att det finns några som tillsätter vinäger till marinad. Jag kraktes nästan när jag provsmakade. Nu är jag van vid J Men själv brukar vag salta riskorna som hemma… Har ni ätit saltade riskor någon gång och är ni nyfikna att få veta ngt om det? Jag kan berätta lite om saltningen.

Det är jätte enkelt. Riskorna blötläggas för 3 dagar, vatten måste bytas då och då. Vatten blir bryn och äcklig, med någon slags skarp lukt. Sen stoppas svampar i hinken. Hinken bör tvättas med hett vatten först. Varv efter varv, med grov salt och dill i mellan. La en talrik över svamparna, pressa med en rejäl sten och täcka allt med en duk. Efter en månad är svamparna färdiga.
Om det finns lite mögel ovanpå – då är det bra, mögel täcker svamparna som en lock. Kasta bort bara när är det dags att äta.
Det är bäst att salta vinriskor eller liknande.
Lycka till! Ställa frågor om ni vill. Ja har ätit så mycket riskor att jag känner mig som en expert!

0

Erik Ekholm

20 aug 2007 kl. 22:23

Hej Katja, du skriver bra svenska tycker jag.

Jag har inte provat att salta in riskor. Däremot har jag provat att äta skäggriska, skogsriska och pepparriska, avkokta och sedan blandade med lök och gräddfil till så kallad “finsk risksallad”.

Jag undrar vad du menar med björksvampar? Vad är det för svampar?

Sedan undrar jag om du verkligen menar vinriskor, de är ju ett slags blodriskor, milda i smaken, växer på kalkrik mark (Gotland).

Det där med mögel på lät lite otrevligt, men du vet nog bäst. :-)

Någon gång borde jag förstås prova på att salta in, när tillgången på rätt sorts svamp är god.

0

Boo

20 aug 2007 kl. 23:20

Låter intressant. Vad brukar du plocka för svamp och vilka saltar du in. Har erfarenhet av finsk svampmatkultur och den är, inbillar jag mig, ganska snarlik den Ryska. Många svampar som här lämnas i skogen återfinns ofta i finska och ryska svampkorgar. Vill gärna veta hur man lämpligen serverar den saltade svampen. Hur reder man den och vad har man till med mera?

0

Katja

1 sep 2007 kl. 19:54

Hej!
Förlåt att jag inte svarade direkt.
“Bjorksvampar” som jag skrev om är bjorksopp:
http://svampguiden.com/art/visa/Leccinum_scabrum
Du frågade om det är vinriska som jag menar. Ja, det är det. Och alla slags riskor som finns i skogen. Jag läste att svenskarna har olika namn för olika riskor. I Ryssland kallar vi dom bara “riskor” och saltar dom allihoppa i en hink :-)

0

Katja

1 sep 2007 kl. 20:00

Hej!
I Ryssland saltar vi alla riskor. Dom har bitter smak, men omman blötlägger dom på några dagar då är det bra att salta in. Du frågar om hur man serverara salta svampar. Bara så där… kalla, med lök och solros olja. Kokta påtatisar hör till. Rågbröd är obliatorisk. Surgurka om man så vill. Eller bara svampar utan tilltug.
I Ryssland finns det tradition: om man driker vodka då måste man ha saltriskorna på bordet. Annars blir det ingen vodka!

0

Lisa M.

1 sep 2007 kl. 21:47

Hej Min syster o. jag provade att göra den finska varianten av risksallad, jag har ett svagt minne av att jag tyckte om det när jag var barn. Vi förvällde dom efter alla konstens regler, hackade lök o. blandade med gräddfil, men fy så beskt det blev, ingen höjdare. Kanske man skulle prova med saltade riskor istället :)

0

Elisabeth Bååth

1 sep 2007 kl. 21:54

Hej
Jag saltar varje år in pepparriskor och gör risksallad, jättegott! Vi har mycket att lära från er, riskor har vi gott om!

0

Lisa M.

1 sep 2007 kl. 21:58

Har du Elisabeth ngn förklaring till vad vi gjorde för fel med våran risksallad? Här där jag bor finns det ganska mycket riskor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone