0 306 visningar

6 svar

Lömsk flugsvamp?

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

21 aug 2007 kl. 07:27

Läste i ett artikel inlägg i en annan tråd att lömsk flugsvamp saknas helt här uppe i norrland. Har hittat många flugsvampar i sommar som jag var säker på var den lömska flugsvampen men då kan det väl inte vara det? Nu hoppas jag att jag hittar fler så jag kan få kollat upp vad det är för flugsvamp.
Någon som har något förslag till vad det kan ha varit?

0

Bo Reyer

21 aug 2007 kl. 08:22

Dessa har en förmåga att förirra sig. Är helt övertygad om att detta är glömsk flugsvamp.
I morse vid 8-tiden hade jag en lömsk ekorre i vardagsrummet, gissa om den förde liv!

0

21 aug 2007 kl. 08:40

Den kanske var lite glömsk den å.
Hade väl glömt bort var den bodde!

0

Ekorren

21 aug 2007 kl. 14:26

Jag kanske hade kommit över en lömsk flugsvamp.

0

b

21 aug 2007 kl. 16:11

Det påståendet är det nog säkrast att inte ta som ngn absolut sanning, det är ju bara giltigt tills någon plötsligt hittar lömsk flugsvamp i norrland. Orange kantarell förekom inte i Sverige förrän den hittades på Hallandsåsen nu i sommar.

0

Irene A

21 aug 2007 kl. 17:25

Lill, om du är säker på att de hade ring på foten, kan det inte ha varit mörkringad flugsvamp då?
Annars finns det kamskivlingar (ringlösa) med liknande färger som den lömska flugsvampens.

Men om du ändå är säker på att du har hittat lömsk flugsvamp, borde du ta bilder av dem, försöka beskriva växtmiljön, och torka exemplar för att skicka in till något offentligt herbarium - Riksmuseet i Stockholm eller Fytoteket i Uppsala.

Det finns bevisligen exempel på att vissa arter som växer i ädellövskogsmiljö söderut, kan förekomma i helt andra skogstyper häruppe. Lömsk flugsvamp skulle bli en ny sensation.

0

Irene har rätt igen!!

21 aug 2007 kl. 22:22

Visst är det mörkringad flugsvamp jag har hittat.
Inga sensationer här inte.
Har varit ut i dag och hittat några ex för att fota å visa, men nu behöver jag ju inte det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone