0 192 visningar

8 svar

Hur ska jag torka K-J?

Stefan i småland

13 aug 2005 kl. 17:32

Har ni några tips på hur man kan torka K-J?

MVH

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 17:39

På morgontidningen eller på ett myggnät med lite luft under. Försök få lite “drag” under torkningen, kanske öppna ett fönster eller så.

Bäst förstås är att skaffa en svamptork ex. EVERMAT från Bjurholms industriplast.

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 17:39

...glöm inte att skiva i lagom tunna skivor först

0

Helena

13 aug 2005 kl. 19:31

Ett jättebra sätt att få till tunna skivor är att använda osthyvel.
Hyvla svampen på samma sätt som ost och det blir tunna skivor som torkar snabbt.

0

Birgitta

14 aug 2005 kl. 19:13

Jag sätter på varmluftsugnen på knappt 50 grader. Det fläktar ganska rejält. Öppen ungslucka.

0

Kapten Hammock

15 aug 2005 kl. 08:06

Själv brukar jag använda tvättstugans torkskåp på lägsta effekt. brukar ta ca 4-8 timmar beroende på svampart, vatteninnehåll och skivtjocklek. Fast med dagens elpriser kanske det lönar sig att investera i en svamptork…

0

Marie

15 aug 2005 kl. 08:25

Jag skivar svampen tunt, lägger ut på tidning (vänder svampen ofta) och har en liten billig bordsfläkt med svag värme som gör svampen riktigt torr på kort tid. Viktigt att det går fort med köttigare svampar.

0

Captain Dreadlock

15 aug 2005 kl. 15:18

Skär tunna skivor och torka på spillvärmen från kylskåpet så förlorar du ingen el.

0

Jörgen

15 aug 2005 kl. 15:58

Kanske en dum fråga, men hur vet man när svampen har torkat klart? Man vill ju inte ha kvar nån fukt så det möglar. Kan den ligga och torka för länge?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone