0 762 visningar

25 svar

konervering-blomkålssvamp

Brittis

21 aug 2007 kl. 12:26

Idag har jag använt en av mina kinserverade burkar med kantarell!
Jag blev glatt överraskad!! Det var sant, det jag läst, att kantarellarna smakade som de var tillagade fr färskt tillstånd! Häpnadsväcknde! Blomkålssvampen (som jag aldrig lyckats hitta), borde inte den gå att konservera?

0

Brittis

21 aug 2007 kl. 12:27

Att jag aldrig lär mig att läsa vad jag skrivit!!
Det ska vara konservering inte konervering eller kinserverade….sorry

0

Peter

21 aug 2007 kl. 12:31

Jag har konserverat blomkålssvamp på samma sätt som kantareller, förvällt, hällt på en svag saltlag och kokat burkarna i nån timme.

Det funkade bra.

0

konservering

Karin Hedén

21 aug 2007 kl. 16:08

Hej Brittis!

Det var trevligt att Du upptäckt finessen med att konservera kantarellerna! Här är länken till receptet om fler vill pröva: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

0

konservering

Bo Reyer

21 aug 2007 kl. 16:34

Tack Karin för bra råd ang. konservering. För egen del föredrar jag att konversera med blomkålssvampen vars uppbyggnad påminner om den mänskliga hjärnan.

0

Bo

Brittis

21 aug 2007 kl. 16:37

Får du bra svar?
Det var en tanke, då jag läst på sidan att man bara ska ta av blomkålssvampen vad man kommer att äta färsk, för att den inte går att torka o frysa!

0

konservering

buffy

21 aug 2007 kl. 16:52

Detta vill jag absolut prova, men eftersom jag är en räddhare skulle jag gärna vilja ha i lite natriumbensoat i saltlagen. Men går det utan att man fördärvar smaken på svampen?

0

Karin H

EG

21 aug 2007 kl. 16:57

Har också provat att konservera kantareller Tyvärr hade jag otur med en burk där locket släppte under koktiden.Blev även lite fundersam då det klickade till i nån burk under tiden de svalnade Men det ska bli spännade att provsmaka nån dag Tack för tipset

0

Karin H

Helena A

21 aug 2007 kl. 17:05

Jag har använt Karins recept i 2 eller 3 år nu.
Är supernöjd med de konserverade svamparna.
Dessutom är det lång hållbarhet.

0

Karin H

Brittis

21 aug 2007 kl. 17:14

Ska inte burkarna klicka till när de svalnar? det har mina iaf gjort!
Jag har konserverat med konserveringsburkar m gummiband oxå, ska koka lite längre då.

0

konservering/natriumbensoat

Tomas Hedén

22 aug 2007 kl. 19:26

Hej buffy

Natriumbensoat har en viss hämmande effekt men jag är rädd att bensoatet riskerar ge bismak.
En konservering enligt mitt och Karins recept håller enligt vår egen erfarenhet mer än 10 år.

0

Lock som släpper/klick

Tomas Hedén

22 aug 2007 kl. 19:38

Ett litet tillägg:
Efterdra gärna locken direkt efter det du lyft upp dem. Då minskar risken för att locket släpper. Släpper locket under kokningen så är det nog så att lock och burk ej passat ihop.
Locket skall normalt bukta uppåt när du lyfter upp burken. Det beror på att hur noga man än är finns det lite luft kvar i burken som har utvidgat sig och som gör att locket buktar uppåt. När burken svalnar går trycket ner och då kommer det efterlängtade klicket! Burklocket går från att vara konvext till att vara konkavt

0

Bo Reyer

22 aug 2007 kl. 19:39

Natriumbensoatet kan man med fördel byta ut mot någon näve lingon/tranbär

0

Brittis

Tomas Hedén

22 aug 2007 kl. 19:42

Lyckliga du som har burkar som klickar. Du kan då vara helt säker på att locket sluter tätt.

Det finns ingen anledning att förlänga koktiden med traditionella burkar. Men tiden 1½ timme skall räknas från det att vattnet sjuder.

0

Lingon och tranbär

Tomas Hedén

22 aug 2007 kl. 19:52

Helt riktigt. De innehåller naturligt “bensoat”. Men det hör kanske inte helt hemma vid konservering av svamp. Eller kan det kanske vara en smaksak?

Det förklarar varför man inte tillför natriumbensoat då man kokar lingonsylt.

0

Burkar?

Mimmi

22 aug 2007 kl. 20:44

Kan man använda barnmatsburkar att konservera i, tro…?
Jag har en hel drös, och det känns som om det skulle kunna vara en rätt lagom storlek på dem.
Någon som har provat?

0

Burkar?

Brittis

22 aug 2007 kl. 21:32

Tror jag passar utmärkt! Lagom storlek på dem oxå! Testkoka en vet jag!!

0

Tomas

Brittis

22 aug 2007 kl. 21:34

Tack, vad bra att man inte behöver förlänga tiden…. JAg rensar o rensar ibland, då blir man klar mitt i natten med konserveringen :o)

0

buffy

22 aug 2007 kl. 21:41

Måste det inte vara mer än bara ngn näve? Jag tänker mig också att både smak och färg på kantarellerna skulle bli lite underlig.

0

buffy

22 aug 2007 kl. 21:45

Mitt förra inlägg var tänkt som svar till Bo Reyer!

0

Tomas Hedén

buffy

22 aug 2007 kl. 22:00

Läste Din text om konservering, blev fundersam över det Du skriver om att botulinumtoxin förstörs vid upphettning till 70 grader. Det är väl så att bakterierna som producerar toxinet dör under konserveringsprocessen om man är noga med temperatur och tid, och då kan ju inget toxin bildas i konserven. Men om man slarvar så att det finns levande botulinumbakterier i den färdiga konserven, kan de frodas och producera toxin i den syrefria miljön - och även om man sedan inför tillagningen hettar upp svampen så att själva bakterierna dör, så klarar sig toxinet.

0

buffy/toxin

Tomas Hedén

22 aug 2007 kl. 22:30

Nej, toxinet förstörs vid tillagning. Se http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/

Som kuriositet kan nämnas att toxinet i stark utspädning används för behandling av rynkor.
“Botox”. Tänk vad kvinnor är beredda att utsätta sig för!

0

toxin/Thomas Hedén

bufy

24 aug 2007 kl. 14:01

Tack för länken! Jag försökte med livsmedelsverket, tänkte inte på smittskyddsinstitutet. Däremot hittade jag http://www.umext.maine.edu/onlinepubs/htmpubs/4078.htm när jag googlade. 10-15 minuters stekning/kokning innan man äter konservinnehållet, så verkar det vara lugnt =)
Man använder även botulinumtoxin mot t ex bruxism och viss migrän.

0

toxin/Thomas Hedén

buffy

24 aug 2007 kl. 14:02

Min signatur blev fel i förra inlägget.

0

toxin/buffy

Tomas Hedén

25 aug 2007 kl. 14:32

Buffy,

Den websida du hänvisar till är amerikansk med den typiska rädslan för advokatstämningar. Därav den absurda koktiden 10-15 minuter.

Ett sätt att förklara koktid: När du kokar ett ägg krävs det ca 5 minuter för att ägget skall vara genomkokt inuti (ca 70 grader). Är ägget stort tar det längre tid än 5 minuter för att det skall stelna, för att inte tala om koktiden för ett strutsägg.
Uppvärmning är således en kombination av omgivande temperatur och det kokade objektets volym och täthet. Stora eller små potatisar kräver olika lång koktid,

Jämför med pastörisering av mjölk som sker genom upphettning till 75 grader under 15 sekunder. Botulismtoxinet förstörs vid 70 grader. Det eventuella toxin som skulle kunna finnas i en burk med konserverade kantareller eller annan svamp skuren i småbitar torde förstöras omedelbart när du fräser svampen i stekpannan.

Att jag blandade in botulismrisken i konserveringsreceptet var för att läsarna skulle förstå vikten av metod, renlighet och tid vid konservering.

0

1994

Karin Hedén

27 aug 2007 kl. 18:14

Hej!
Här norr om Stockholm finns ingen svamp i sikte. Vi fick gå till våra “samlingar” och jag fastnade för en burk med kantareller och blek taggsvamp från 1994. Burklocket klickade förtroendeingivande när jag öppnade, bitarna såg fina ut och det luktade kantarell! Det blev en fin lunch!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone