Idag har jag använt en av mina kinserverade burkar med kantarell!
Jag blev glatt överraskad!! Det var sant, det jag läst, att kantarellarna smakade som de var tillagade fr färskt tillstånd! Häpnadsväcknde! Blomkålssvampen (som jag aldrig lyckats hitta), borde inte den gå att konservera?
Hej Brittis!
Det var trevligt att Du upptäckt finessen med att konservera kantarellerna! Här är länken till receptet om fler vill pröva: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
Ett litet tillägg:
Efterdra gärna locken direkt efter det du lyft upp dem. Då minskar risken för att locket släpper. Släpper locket under kokningen så är det nog så att lock och burk ej passat ihop.
Locket skall normalt bukta uppåt när du lyfter upp burken. Det beror på att hur noga man än är finns det lite luft kvar i burken som har utvidgat sig och som gör att locket buktar uppåt. När burken svalnar går trycket ner och då kommer det efterlängtade klicket! Burklocket går från att vara konvext till att vara konkavt
Läste Din text om konservering, blev fundersam över det Du skriver om att botulinumtoxin förstörs vid upphettning till 70 grader. Det är väl så att bakterierna som producerar toxinet dör under konserveringsprocessen om man är noga med temperatur och tid, och då kan ju inget toxin bildas i konserven. Men om man slarvar så att det finns levande botulinumbakterier i den färdiga konserven, kan de frodas och producera toxin i den syrefria miljön - och även om man sedan inför tillagningen hettar upp svampen så att själva bakterierna dör, så klarar sig toxinet.
Nej, toxinet förstörs vid tillagning. Se http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/
Som kuriositet kan nämnas att toxinet i stark utspädning används för behandling av rynkor.
“Botox”. Tänk vad kvinnor är beredda att utsätta sig för!
Tack för länken! Jag försökte med livsmedelsverket, tänkte inte på smittskyddsinstitutet. Däremot hittade jag http://www.umext.maine.edu/onlinepubs/htmpubs/4078.htm när jag googlade. 10-15 minuters stekning/kokning innan man äter konservinnehållet, så verkar det vara lugnt =)
Man använder även botulinumtoxin mot t ex bruxism och viss migrän.
Buffy,
Den websida du hänvisar till är amerikansk med den typiska rädslan för advokatstämningar. Därav den absurda koktiden 10-15 minuter.
Ett sätt att förklara koktid: När du kokar ett ägg krävs det ca 5 minuter för att ägget skall vara genomkokt inuti (ca 70 grader). Är ägget stort tar det längre tid än 5 minuter för att det skall stelna, för att inte tala om koktiden för ett strutsägg.
Uppvärmning är således en kombination av omgivande temperatur och det kokade objektets volym och täthet. Stora eller små potatisar kräver olika lång koktid,
Jämför med pastörisering av mjölk som sker genom upphettning till 75 grader under 15 sekunder. Botulismtoxinet förstörs vid 70 grader. Det eventuella toxin som skulle kunna finnas i en burk med konserverade kantareller eller annan svamp skuren i småbitar torde förstöras omedelbart när du fräser svampen i stekpannan.
Att jag blandade in botulismrisken i konserveringsreceptet var för att läsarna skulle förstå vikten av metod, renlighet och tid vid konservering.
Hej!
Här norr om Stockholm finns ingen svamp i sikte. Vi fick gå till våra “samlingar” och jag fastnade för en burk med kantareller och blek taggsvamp från 1994. Burklocket klickade förtroendeingivande när jag öppnade, bitarna såg fina ut och det luktade kantarell! Det blev en fin lunch!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.