0 7250 visningar

35 svar

Utspridning av svamprens?

Emanuel

21 aug 2007 kl. 14:21

Jag har alltid fått höra att man skall ta tillvara på renset efter svamp-plockningar och sedan sprida ut detta i skogen igen. Antingen där man plockade den eller på något nytt passande ställe där man då önskar att svampen skall börja växa. Visst borde det i teorin fungera att sprida sporer på detta sätt men jag har aldrig lyckats.

Har någon gjort detta på någon plats där den plockade svampen inte växte innan med resultat året/åren därpå?

0

Peter

21 aug 2007 kl. 14:53

Vi har gödit en backe med kantarellrens i många år utan nån som helst lycka. Jag undrar varför vi fortsatte…nåja, människan är inte alltid rationell. Det var väl kul, antar jag.

0

Helena A

21 aug 2007 kl. 15:12

Mina föräldrar har sommarstuga på en liten ö i Mälaren.
Svampen har alltid rensats på samma ställe.
Efter ca 40 år så började det komma kantareller på den platsen.
Tålamod är en dygd eller?????

0

gunhild

21 aug 2007 kl. 15:16

Jag matar min maskodling (kompost)med svamprens och jag har gott om metmask för mina fisketurer.

0

bo e

21 aug 2007 kl. 15:27

Jag tror som Helena A att det tar lång tid.

40 år verkar rimligt, och då kanske inte många har koll.

Metoden är väl bra för framtida generationer svampvänner i alla fall!

0

Daniel Persson

21 aug 2007 kl. 15:53

Jag har hört en annan teori: Eftersom en enda fruktkropp producerar miljontals - ibland miljardtals(?) - sporer så finns det i princip svampsporer från alla arter överallt. Det gäller bara att den ska hitta bra levnadsmiljö för att “slå rot”. Och sedan träffa på ett annat mycel och “para” sig med för att fruktkroppar ska kunna bildas.

Någon expert kanske kan bekräfta / dementera detta tankesätt?

0

buffy

21 aug 2007 kl. 15:53

40 år verkar ej orimligt för kantareller, men det borde väl kunna gå snabbare med svampar som inte bildar mykhorriza? Det dök upp stolt fjällskivling i min mammas köksrabatt efter att hon slängt fjällskivlingsrens där i 9 år (under svampsäsong dvs.)

0

b

21 aug 2007 kl. 15:55

Det är väl en annan spor den skall träffa på för att därefter kunna “slå rot” o börja bilda mycel?

0

Emanuel

21 aug 2007 kl. 16:22

Tack för alla svar, jag funderar vidare;
En svampplockningstur medför oftast plockad svamp (av samma art) från olika platser. Altså borde ens rens vara en salig blandning av sporer från olika släkten(mycel). Det känns som att man borde ge svampen en skjuts på vägen genom att göra så här, men de fungerar kanske inte som tex kanier hade gjort i detta fall. (Inte blanda deras rens och slänga ut i skogen(!), utan mer att hona+hane i samma bur lätt blir fler)

0

b

21 aug 2007 kl. 16:45

Jag skulle vilja veta om det finns någon litteratur i ämnet som man som lekman kan tillgodogöra sig.

Jag tycker mig minnas fr skolan att svampsporer är haploida celler och måste träffa på en annan spor för att bilda en diploid cel. Men när de har gjort det är de väl som ett frö, o kan “slå rot” o börja bilda mycel, (den eg svampen)..? Men jag vet inte om svampar är enkönade =/ så att en spor måste träffa på en spor från en fruktkropp som tillhör en svampindivid av motsatt kön (dvs från ett annat mycel än det egna), eller om det bara är “önskvärt” då genetisk mångfald ju ökar chanserna för att få livskraftig “avkomma”.

0

Jonnie

21 aug 2007 kl. 22:24

Tror vi hade en liknande sträng om detta i fjol, jag hävdade (och hävdar fortfarande)att det är så gott som omöjligt att få kantareller att “slå rot” genom att slänga ut rens,, jisses,, så påhoppad och utskälld jag blev då, jag fick visst stöd för mina belägg i ett forskningsprojekt som bedrivits på SLU (tror jag det var),där man verkligen gått in för att på ett vetenskapligt sätt försöka odla kanaterller, resultatet var väl ganska nedslående, det lyckades inget vidare, å andra sidan har de ju inte hållit på i 40 år, som vissa andra, jag tror inte på´t, iallafall..

0

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 23:04

Lite förenklat tror jag att man kan göra följande jämförelse:

Svampen är en fruktkropp.
Äpplet är en fruktkropp.
Svampen har sporer.
Äpplet har kärnor.

Syftet är detsamma: att föra släktet vidare, MEN,
Om man slänger 100 äppleskrottar på en viss plats så kommer det inte per automatik att växa upp nya äppleträd där.

Detsamma gäller rimligtvis svamprenset. Chansen borde vara minimal.

Dessa påståenden saknar helt vetenskaplig grund men känns ändå rätt så (bio)logiska.

0

Sporspridare!

Elisabeth J

21 aug 2007 kl. 23:16

Hej!
Jag har belägg för att det kommit upp nya svampar och inte bara med kantareller.
Taggsvampar av släktet hydnellum och sarcodon.Det fanns en speciell orsak till att jag gjorde det,och det var hela korgar med svamp vid två olika år och två olika skogar!

Några saker som är viktigt är att: svampen är ordentligt mogen.
att: den sprids i skogen där det är de rätta förutsättningarna!

När jag kommer till ett ställe där det finns kantareller som har blivit dåliga eller torkade,har jag tagit för vana att kasta dem i en större cirkel där de andra vuxit,jag har på så vis ökat ut “mitt kantarellställe”
jag tror inte att det är mycelet som växt dit.
I år hittade jag kantareller på en övervuxen sten.
Tilläggas bör att jag ibland slängt hela kantareller som jag inte orkat tagit reda på,och det är inga små mängder,det är kanske därför jag lyckats! Kastar man bara foten på kantarellen så finns det inte mycket sporer där!

Det var jag Jonnie som du blev påhoppad av för det är skillnad med sporspridning som jag sysslat med,medan SLU forskningsprojekt sysslade med att sätta ut mycel av kantarell vid vissa bestämda träd,och det hade inte kommit några fruktkroppar!

När jag talar om sporspridning kan jag tillägga att man i ett område i Schweiz räknat antalet fruktkroppar i ett begränsat område med staket omkring under många år, det är en vetenskaplig studie,där man kommit fram till att antalet fruktkroppar inte minskar i antal vid plockning.

Men förutsättningen för sporspridning och nya etableringar av fruktkroppar minskar.

Om någon är intresserad kan jag leta upp sidan om projektet.
Det står på tyska och engelska!

0

Sporspridare!

Jonnie

22 aug 2007 kl. 00:46

Aha, var det du, ja, ja, mej gör det inget att bli påhoppad, jag säger inte att JAG har rätt, jag bara TROR inte på´t,, jag vill minnas att jag gav mej när diskussionens vågor gick lite höga, jag ger mej gärna nu också, för att inte någon ska få högt blodtryck,,

för mej, får vem som helst gå naken baklänges i fullmåne och sprida ut sporer eller svampar under vilt ylande i månskenet, i förhoppning om större svampställen,, jag skulle bara tycka det vore kul om det funkade,, men som sagt,, jag tror inte på´t.

0

Sporspridare!

Jonnie

22 aug 2007 kl. 01:10

Skriver man ordet “kantarellodling” och söker på Altavista kommer det upp en ett intressant arbete av en Bregendahl som gjort en uppsats om just det vi talar om här,,
med ett fint omslagsfoto på kantareller av Michael Kirekov (eller nå,t liknande) kanske “vår” berömde Michael rentav..
Den är på svenska också, lättfattlig, och beskriver med en smärtsam tydlighet att,,, ja läs själva..

0

Sporspridare!

Jan Andersson

22 aug 2007 kl. 09:04

Gå till
http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/projektarbeten.htm
Där finns Ulla Brengdahls kantarelluppsats och en hel del andra. 

Själv har jag en annan modell av rensspridning. Jag använder det att utfodra mina tama leopard- och kölsniglar med - och som åtel att slakta mördarsniglar vid. Sporerna torde tåla en snigelpassage och kanske mår bra av en sån…
/JanA

0

Sporspridare!

Jonnie

22 aug 2007 kl. 09:09

Intressant Jan, kan ju sysselsätta dej i månader,, jag har en idé om att sprida sporerna i NK,s ventilationsutrymme nu i julrean och vänta på reaktionen, bör komm upp svampställen i välbärgade hem nån gång i April, med tanke på växthastighet…

0

Jonnie!

Elisabeth J

22 aug 2007 kl. 17:22

Hej igen!

Bra artikel jag har läst Danells försök tidigare att tillsätta kantarellmycel till ett visst antal träd i hela Sveiges land från norr till söder!Där det inte lyckats att komma några fruktkroppar ännu!

I den här artikeln stod det mer läsning under rubriken Odling står det angående att slänga rens i skogen för att sprida sporer så är nyttan av den tekniken fortfarande obekräftad.
Det tolkar jag som att man inte har gjort någon vetenskaplig studie och kan därför inte bekräfta huruvida fruktkroppar kommer eller inte!

En fråga som jag undrar över Hur uppstår det ett nytt kantarellställe om det inte finns kantareller i dess närhet?

0

Irene A

22 aug 2007 kl. 18:25

Visst kan det fungera om förutsättningarna är de rätta. Det som behövs utöver svamprenset med sporer, är att de kommer ner i marken, i lagom fuktig miljö och på lämpligt djup. Ph-värde, näringsförhållanden och allt sånt där måste också passa respektive art. För mykorrhizasvampar krävs även ett villigt träd med rötter i närheten som inte redan är upptagna av andra symbionter.
Markstörningar och transport av mycel och sporer som diverse djur åstadkommer (genom tramp eller spillning) är nödvändiga för nyetablering av växtplatser för de flesta svamparter.

0

Jonnie

22 aug 2007 kl. 20:30

Ja Elisabeth, jag kan inte förneka att det är en intressant fråga hur nya ställen uppstår, jag har inget svar, om det funkar för dej, det du beskrivit i strängen är jag bara glad åt det..no offence..

0

Sporspridare Jonnie!

Jan A

22 aug 2007 kl. 22:04

Jag är sorgsen över att du inte insåg att mitt inlägg var helt seriöst!  Det har inte sysselsatt mig i månader utan har pågått sen sommaren 1974 (leopard- och kölsnigelmatning), de senaste 12-15 åren vad gäller slakten av mördarsniglarna (som invaderade då). Tamheten hos de snälla sniglarna kan kanske diskuteras, men de bits då inte när jag klappar dem!
Det kan tyvärr inte bevisas varför “nya” svamparter, såväl förna- som mykorrhizasvampar uppträder på tomten (ägorna alltså), men jag fortsätter utfodringen tills hösten skrämmer sniglarna i idet och börjar om i maj.

0

Sporspridare Jonnie!

Jonnie

22 aug 2007 kl. 23:09

Hmm, ja ska jag vara helt ärlig vet jag fortfarande inte om du är seriös eller skämtar,, om det du skriver är sant borde någon lokal-eler rikstidning komma och göra en intervju med dej, driver du med mej har du helt klart lyckats.. själv gläds jag åt min stora förekomst av Vinborgssnäckor (heter de så) stora ljusa sniglar med hus, som drar omkring på tomten, som små lustiga stridsvagnar i gräset,, men leopardsniglar, det låter rätt häftigt, kan du skicka in en bild så man får glutta lite på skönheterna??

0

Irene A

Elisabeth J

22 aug 2007 kl. 23:41

Hej!

Tack för ditt inlägg det intressantaste med min sporspridning är att jag fått belägg för flera arter än kantareller,och det gäller då brödtaggsvamp och dofttaggsvamp!

Tyvärr så skrev jag inte ned vad jag gjorde exakt och om det var ett eller två eller tre år efteråt som det kom mycket fruktkroppar.
En av skogarna där jag spred brödtaggsvamp som etablerade sig är tyvärr avverkad!

Kan du Irene på ett enkelt sätt beskriva hur ett nytt kantarellställe bildas om det inte finns kantareller i närheten som kan ha spridits via ett större mycel!

0

Brödtaggsvamp

Bengt Sandh

23 aug 2007 kl. 00:14

Jag har grävt ner 54 meter taggtråd, 86 st biltvättsvampar från Ellos och 196 barkisar på samma ställe 1998 och trodde inte att det skulle funka så bra. Tanken var att jag skulle kunna få fram brödtaggsvamp på detta sätt.

Nu, efter 9 års väntan, kan jag konstatera att jag inte hittar stället och detta gör att jag har svårt att sova på nätterna.

Kan någon ge mig ett seriöst tips?

0

40 år

Tina Nordberg

23 aug 2007 kl. 08:56

Börjar jag nu får jag skörda vid 92 års ålder hmmmmmmm.

0

Sporspridare!

Jan A

23 aug 2007 kl. 09:17

Enklaste sättet att få se djuren är att googla “leopardsnigel” eller besöka en trägen svamguidemedarbetares site:

http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-00019F24/?OpenItemURL=S000B4191

och

http://www.jaederfeldt.com/klas/sniglar.html

Tyvärr verkar mina STORA sniglar nu ha dragit sig tillbaka, undan de kalla nätterna.

Om jag är seriös eller inte är en helt annan historia, men jag ljuger nästan bara för att rädda livhanken och upplever faktiskt inget hot nu!

Och när sporspridning tämligen effektivt sker via små och stora däggdjurs exkrementer; varför då inte via sniglars?

0

Elisabeth J

Irene A

23 aug 2007 kl. 09:56

Om jag visste exakt vad som krävs för att skapa ett nytt kantarellställe, skulle jag “odla” dem själv, men jag har i alla fall tagit för vana att ta tillbaka svamprenset till skogen.
I ett amerikansk forum har jag läst att man lyckas skapa nya växtplatser genom att spara svamprens, blanda ut det med vatten och hälla ut det på lämpliga ställen. Bäst lyckas man förstås med champinjoner, fjällskivlingar, bläcksvampar och liknande som inte är mykorrhizabildande. Det är lättare att skapa en passande miljö för dem med hjälp av lite gödsel och trädgårdsavfall, men med lite tur hittar man också ställen med bra förutsättningar för mykorrhizaarterna.

Något som många inventerare har observerat, är att betade skogar är mycket art- och individrikare på svamp än orörda marker. De senare får ett tätt förnaskikt av mossa, barr eller grässvål som sporerna inte klarar av att tränga ner igenom utan hjälp. I marker där det går klövdjur skärs det hål i förnan där sporerna hittar ned till jordytan så att de kan gro.

Vill man göra ett allvarligt försök att hjälpa naturen på traven, bör man nog skala av en fläck av förnan där man lägger renset, och sen täcka över det igen så att det inte torkar ut. Om det inte råkar komma regn där den närmaste tiden, är det säkert bra att vattna också.

Jag har även belägg för att vi svampfantaster sprider arterna genom att vi stövlar omkring på många olika ställen och tar med oss sporer som vi trampar ner. Bl.a. onyxmusseron dök upp i en skog som vi ofta hade gått i. Den fanns garanterat inte där innan, utan kom ca 7-8 år efter att vi hade börjat besöka ett annat ställe där den fanns. Båda är kalkrika skogsområden, men avståndet är ca 10 mil. Jag tror inte på slumpen i det fallet - eller att det bara skulle ha landat sporer från luften just där av en såpass sällsynt art.

0

Jan A

Elisabeth J

23 aug 2007 kl. 10:05

Hej!

Jag var också lite tveksam om det du skrev,men har stött på sniglar på ett ställe där de aldrig varit tidigare och de frossade i kantareller,jag skulle gärna vilja ha dem artbestämda.

Jag kollade mycket på nätet då och hittade dessa fantastiska sniglar leopardsnigeln bl.a. och vilket arbete Klas ha lagt ner,på att fota dem och artbestämma dem.

Jag såg att de kunde artbestämma sniglar på naturhistoriska i Gbg ska se om jag kommer till den skogen där det var så många,de var inte stora och jag misstänkte mördarsnigel.

Vart tar sniglarna vägen på vintern? Du säger ide?

Det fanns en jättebra karta på deras sida också,där de hade kartlagt spridningen av mördarsnigeln!

Lycka till med din hobby!

0

Lepardsnigel

Charina Halland

23 aug 2007 kl. 10:14

.

0

Leopardsnigel

Charina Halland

23 aug 2007 kl. 10:15

.

0

Förlåt mig

Charina Halland

23 aug 2007 kl. 10:18

för stamningen :( Det krånglade lite för mig här.

0

Irene A

Elisabeth J

23 aug 2007 kl. 10:29

Hej igen!

Intressant läsning det du skrev och att även du har belägg.
Jag har märkt att vid vissa stigar, där man ofta går har det kommit upp kantareller och på ett ställe en sällsynt taggsvamp,jag tror också att jag som människa är sporspridare utan att slänga rens!
Grävlingen tror jag också är en väldig sporspridare,men kan också förstöra marken där de växer.

Vad jag märkt av mycket i år,och även tidigare, som kanske är en slump är att råbocken har revirmarkerat på flera ställen där det växer bl.a fingersvampar.

När jag skrev att jag ville ha reda på hur ett nytt kantarellställe bildades så kan jag utveckla det mer.

Jag vill att du förklarar hur en ny fruktkropp bildas en + spor och en - spor träffar varandra går samman faller ner i god jord och bildar ett mycel som sedan avger en ny fruktkropp?
Kan man enkelt säga att förökningen kan ske på detta sätt?

Har du fått kontakt med Lennart eller svar om fingersvampen?

I år har de fingersvampar som är senast på säsongen kommit först och en del andra har inte kommit upp alls!
Det är mycket torrt här när det regnade sist så blåste det i två dagar efteråt så det blir en dålig säsong här om inte det blir hällregn i några dagar!
Vi hörs!

0

Elisabeth J

Irene A

23 aug 2007 kl. 11:06

Jag har inte så bra koll på hur svamparna förökar sig, men vad jag förstår, så startar det med att en spor börjar gro, och det växer ut hyftrådar från den. För att det ska kunna bli ett mycel som ger fruktkroppar, måste dessa hyftrådar träffa på och smälta ihop med andra hyftrådar av samma art, men av en annan parningstyp (“kön”) (de kan vara 2, 3 eller många fler, jag vet inte hur många kantarellen har).

Jag har haft kontakt med Lennart, men inte fått tummen ur och fått iväg fingersvampen än..

0

Irene A

Elisabeth J

23 aug 2007 kl. 11:30

Tack för ditt snabba svar!

0

Jonnie

24 aug 2007 kl. 01:07

Tackar för bilden, en sån snigel har jag aldrig sett, funderar på att göra ett litet arrangemang till Jan med mina Vinborgssnäckor, som lite plåster på hans sargade själ, kunde ju bara inte tro att det var sant.. återkommer..

0

susann

27 aug 2007 kl. 15:10

hej jag har inte en utan två odlingar med kantareller där det tidigare inte växt och jag slägt svamp rens,den andra är dock ganska liten än. det tar ca tre år, men sanning å säga så har jag inte gjort det själv, jag har valt en myrstack med bra träd i närheten slängt renset i stacken så har myrorna gjort räste.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone