0 572 visningar

3 svar

Klas-svavelticka

Brittis

21 aug 2007 kl. 16:40

Såg ditt inlägg under “vilka är de som är läckrare” och blev nyfiken!
Jag visste inte att svavelticka hade ett matvärde, bara att den är väldigt vacker.
Har den ngn förväxlingssvamp? Såg att du skrivit lite på en sida som heter “tre matsvampar som växer på ek” mkt intressant!
Tänkte prova, men som sagt vet jag inte om förväxlingar till både den och oxtungan??

0

klas jaederfeldt

21 aug 2007 kl. 17:22

du kan knappast kunna förväxla dem, men svaveltickan skall ha sina vackara färger kvar, men den får inte vara så ung att den känns sladdrig. i mellansverige har jag mest hittat den på ek, och då måste du laka ur den.

Joakim Krumlinde har skrivit här att den är godare om den vuxit på (körsbär) ?

0

Brittis

21 aug 2007 kl. 17:25

Tack för svar! Här i skåne har jag bara sett den på ek…kanske får tjuvkika in i trädgårdarna då?!
Ska den lakas ur såsom oxtungan? Eller bara kokas av? Som det står under tillagning?

0

klas jaederfeldt

21 aug 2007 kl. 17:31

jag har alltid kokat av den skurit i bitar ,lagt i torr stekpanna för att svetta ur smaken.
Det fina med sveltickan tycker jag är att den har ett tuggmotstånd som är som fågel, och att man skall krydda den som fågel,
men det är klart att man kan göra annurlunda.

ta kontakt med Joakim som också är skåning, jag har för mej att han har recept

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone