Såg ditt inlägg under “vilka är de som är läckrare” och blev nyfiken!
Jag visste inte att svavelticka hade ett matvärde, bara att den är väldigt vacker.
Har den ngn förväxlingssvamp? Såg att du skrivit lite på en sida som heter “tre matsvampar som växer på ek” mkt intressant!
Tänkte prova, men som sagt vet jag inte om förväxlingar till både den och oxtungan??
du kan knappast kunna förväxla dem, men svaveltickan skall ha sina vackara färger kvar, men den får inte vara så ung att den känns sladdrig. i mellansverige har jag mest hittat den på ek, och då måste du laka ur den.
Joakim Krumlinde har skrivit här att den är godare om den vuxit på (körsbär) ?
jag har alltid kokat av den skurit i bitar ,lagt i torr stekpanna för att svetta ur smaken.
Det fina med sveltickan tycker jag är att den har ett tuggmotstånd som är som fågel, och att man skall krydda den som fågel,
men det är klart att man kan göra annurlunda.
ta kontakt med Joakim som också är skåning, jag har för mej att han har recept
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.