Jag tycker detta forum är jättebra, och jag blir så himla inspirerad att lära mig några nya svampsorter att dryga ut förråden med.
Vad för sorter kan ni tipsa mig om?
Vad finns det för ena svampar som är svåra att ta fel på?
Vilka kännetecken ska jag komma ihåg?
I dagsläget känner jag igen och plockar:
Gul kantarell
Trattkantarell
Rödgul trumpet
Svart trumpet
Fårticka
Blek taggsvamp
Fjällig taggsvamp
Karl Johan (och en del andra soppar)
Blodriska
Blomkålssvamp
Jösses, klas jaederfeldt…
Här var det petnoga med semantiken.
Jag får be om ursäkt för att jag kallade kantarellen för GUL kantarell. Men den är faktiskt rätt gul. Och det är många som benämner den så. Men sorry - jag räknas helt klart till nybörjarna och lär givetvis av mina misstag.
Synd bara att du inte kände för att tipsa mig om någon god och trevlig svamp som jag inte redan känner till. Tack till er övriga, dock!
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_volemus
jag hittade mina mandelriskor mitt på ett gammalt igenvuxet traktorspår och utmed en motionsslinga, jag tror att den i “folkögon” är rätt anonym och okänd och är därför förskonad från aktivt plockande :)
den luktar verkligen udda, vilket inte förväxlingssvamparna gör
generellt sätt är det lite äldre,mossig skog du ska leta efter, med mer blåbärsris än ormbunkar-fast det gäller nog för de flesta svampar
är rätt ny på detta med svampar också,så jag har nog inga fler råd :)
Jag hittade den för första ggn iår. Jag visste med en gång vad det var. Den blöder väldigt mkt vit mjölkig vätska, som sedan blir brun, sedemera även händerna :o)
Väldigt god! Luktar och smakar skaldjur.
Lycka till! Håller tummarna!
Javisst ja, jag hittade mina i bokskog.
Citrongul slemskivling är lätt att lära sig. Jag skulle aldrig ha kommit på idén att plocka den förrän vi träffade en herre i skogen som just den dagen inte hade någon egen korg, men visade oss på slemskivlingen. Den citrongula foten och “slemskalet” som man får dra av, innan man använder svampen är, så vitt jag kan förstås, omöjliga att förväxla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.