0 633 visningar

21 svar

Nya svampar som är lätta att lära sig?

Mimmi

21 aug 2007 kl. 19:40

Jag tycker detta forum är jättebra, och jag blir så himla inspirerad att lära mig några nya svampsorter att dryga ut förråden med.

Vad för sorter kan ni tipsa mig om?
Vad finns det för ena svampar som är svåra att ta fel på?
Vilka kännetecken ska jag komma ihåg?

I dagsläget känner jag igen och plockar:
Gul kantarell
Trattkantarell
Rödgul trumpet
Svart trumpet
Fårticka
Blek taggsvamp
Fjällig taggsvamp
Karl Johan (och en del andra soppar)
Blodriska
Blomkålssvamp

0

Ragnhild

21 aug 2007 kl. 19:50

Förra året hittade jag för första gången blåmusseron. Tidigare har det alltid varit någon äcklig spindelskivling istället. Vad jag tyckte var ett bra kännetecken var den intensiva doften av bränt gummi när jag bröt itu den.

0

Mimmi

21 aug 2007 kl. 19:56

Blåmusseron kanske kan vara något att spana efter, då. För jag antar att den inte SMAKAR bränt gummi?

Hela svampen är blålila? Både hatt & fot & lameller?
Och det finns ingen annan svamp som också är det?

0

cicki T Belgien

21 aug 2007 kl. 20:02

Stolt Fjällskivling. Gå in i databasen under matsvampar. Två bra kriterier är rörlig ring och bruna fjäll.

0

Mimmi

21 aug 2007 kl. 20:14

Jag tror faktiskt att jag hittade ett par stoltisar häromveckan… De hade rörlig ring & bruna fjäll, men jag tordes inte…

Nästa gång jag hittar något ska jag ta lite bilder och lägga ut här i forumet. Ni hjälper ju så gärna till med identifiering.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2007 kl. 20:29

hur kan du känna igen gul kantarell när det inte finns någon sådan

0

Brittis

21 aug 2007 kl. 20:36

Blek kantarell är lätt…väldigt lik kantarellen..

0

Mimmi

21 aug 2007 kl. 20:41

Jösses, klas jaederfeldt…
Här var det petnoga med semantiken.
Jag får be om ursäkt för att jag kallade kantarellen för GUL kantarell. Men den är faktiskt rätt gul. Och det är många som benämner den så. Men sorry - jag räknas helt klart till nybörjarna och lär givetvis av mina misstag.

Synd bara att du inte kände för att tipsa mig om någon god och trevlig svamp som jag inte redan känner till. Tack till er övriga, dock!

0

Mimmi

21 aug 2007 kl. 21:34

Finns det kanske någon riktigt god kremla eller riska somär någorlunda lätt att identifiera?

Nån som har något tips?

0

Nina A

21 aug 2007 kl. 21:36

Mandelriska!!
lika fast i köttet som blek taggsvamp, men med karakteristiskt doft som lämnar ingen oberörd!
plockade den första gången i år, och gjorde stuvning till pastan med kräftstjärtar och mandelriskan

kolla lite i svampböcker och ge dig ut på jakt :)

0

Mimmi

21 aug 2007 kl. 21:52

Tack, Nina A!

Jag ska ta svängen förbi biblioteket imorgon och kolla om de har nån bra svampbok.

Mandelriskan - är den vanligt förekommande? Växer den extra mycket & gärna i någon speciell vegetation?

0

Nina A

21 aug 2007 kl. 21:57

http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_volemus

jag hittade mina mandelriskor mitt på  ett gammalt igenvuxet traktorspår och utmed en motionsslinga, jag tror att den i “folkögon” är rätt anonym och okänd och är därför förskonad från aktivt plockande :)

den luktar verkligen udda, vilket inte förväxlingssvamparna gör
generellt sätt är det lite äldre,mossig skog du ska leta efter, med mer blåbärsris än ormbunkar-fast det gäller nog för de flesta svampar

är rätt ny på detta med svampar också,så jag har nog inga fler råd :)

0

Mandelriska

Brittis

21 aug 2007 kl. 21:58

Jag hittade den för första ggn iår. Jag visste med en gång vad det var. Den blöder väldigt mkt vit mjölkig vätska, som sedan blir brun, sedemera även händerna :o)
Väldigt god! Luktar och smakar skaldjur.
Lycka till! Håller tummarna!
Javisst ja, jag hittade mina i bokskog.

0

Bild på blåmusseron

Ragnhild

21 aug 2007 kl. 22:17

Jag har faktiskt en bild på blåmusseronen men vet inte hur jag ska göra för att bifoga den. Kan någon berätta för mig hur jag ska göra?
Jag har en Mac.
Blåmusseronen smakar inte bränt gummi men familjen var oense om huruvida den är god eller ej.

0

Britt-mari Häggbom

21 aug 2007 kl. 22:31

dags för kremlor,gå på kurs och lär dig mera,(så kan du smaka många flera)du e duktig på många arter

0

Mimmi

21 aug 2007 kl. 22:39

Ja, det kanske är dags för svampkurs… Jag ska nog kolla upp det, för jag skulle vilja utöka min repertoar nu. Jag älskar de sorter jag redan kan och plockar, men det vore ju jättekul med något nytt!

0

Britt-mari Häggbom

21 aug 2007 kl. 22:40

för mig i Årefjällen finns inga mandelriskor,men gulkremla och tegelkremla e lätta att lära sig.Vet inte tillgången på dessa arter där?men i Årefjällen växer massor.Smillan ,svamp och ren hunden

0

Britt-mari Häggbom

21 aug 2007 kl. 22:44

men hej snygging,ska du inte ha nån kurs mot Årefjällen?

0

Britt-mari Häggbom

21 aug 2007 kl. 22:48

till klas klättermus,snygging,ha nån kurs här i åre!det skulle vara uppskattat av många

0

Sillkremlan

gunhild

21 aug 2007 kl. 23:38

Den är lätt att känna igen på doften (sillake) och att den gulnar där man tagit i den. Den är jättegod till fisk och min favorit. Jag hittade några i kväll. Svampkurs är ingen dum ide var bor du?

0

Sillkremlan

Mimmi

22 aug 2007 kl. 08:33

Sillkremla vore ju trevligt om den passar till fisk! Den ska jag lägga till listan.

Jag bor i södra Östergötland, så jag kanske skulle packa mig iväg till en av Linköpings Svampklubbs träffar. Det blir ju lite som en kurs.

0

Carin

25 aug 2007 kl. 16:54

Citrongul slemskivling är lätt att lära sig. Jag skulle aldrig ha kommit på idén att plocka den förrän vi träffade en herre i skogen som just den dagen inte hade någon egen korg, men visade oss på slemskivlingen. Den citrongula foten och “slemskalet” som man får dra av, innan man använder svampen är, så vitt jag kan förstås, omöjliga att förväxla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone