0 469 visningar

49 svar

Kantareller

Michael

21 aug 2007 kl. 20:25

Det här fick mina vänner i Fengefors, Dalsland ihop på mindre än två timmar i helgen. Runt 8-9 kg uppskattar jag det till. Njut av bilden

Skogens Guld

0

Lena Strömstad

21 aug 2007 kl. 20:50

Jag njuter…. :-)

0

Tiina

21 aug 2007 kl. 20:53

Njuter, drömmer och dreglar… =)

0

Lotta Westling

21 aug 2007 kl. 21:08

Jag blir grön av avund….jag har aldrig hittat mer än några stycken i taget! Grattis!

0

Brittis

21 aug 2007 kl. 22:00

wow

0

Jonnie

21 aug 2007 kl. 22:15

Jag hade en gammelmormor i Fengefors där vi bodde som små, såvitt jag minns, fanns det väldigt mycket svamp där, grymt stora skogar och glest befolkat,,, perfekt!!!och man får tydligen ha sina kantarellställen i fred av bilderna att döma..

0

oskarlisa

21 aug 2007 kl. 22:20

Vägrar titta på bilden….

0

Jonnie

21 aug 2007 kl. 22:25

En liten “titt” iallafall, oskarlisa..:)

0

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 22:49

Visst är det trevligt med kantarellbilder men jag blir så trött på alla högar på köksbord och tidningspappr.

Varför tar ni inte bilderna på kantarellerna i skogen i stället? DÅ blir det vackra och attraktiva bilder och då får man en helt annan uppfattning om vad det innebär att hitta de där guldställena. Med lite motljus och andra små finesser blir det bilder man aldrig glömmer och som är härliga att titta på under vintermörkret.

OBS! Jag menar inget illa, vill bara komma med lite goda råd.

0

Michael

21 aug 2007 kl. 23:12

Hej Bengt,
Ända svaret som jag har på din fråga är att kameran var inte med. Vem trodde att det skulle bli så mycket svamp. När man fiskar tar man oftast inte med sig kameran för man tror inte att man ska få en fisk så armarna inte räcker till. Trots det är jag glad att “högen” förevigast. Men du har naturligtvis rätt i ditt påstående.

0

Bengt Sandh

gunhild

21 aug 2007 kl. 23:29

Här kommer en bild från skogen tagen under en fisketur

0

Bengt Sandh

Bengt Sandh

21 aug 2007 kl. 23:35

Gunhild, jag fiskar jättemycket men har aldrig fått en kantarell på kroken. Hur bär du dig åt?

0

Kantareller!

Elisabeth J

21 aug 2007 kl. 23:38

Mycket bra skrivit!Håller fullständigt med dig Bengt!
Ta inte illa upp Michael för du skrev njut av bilden! Det jag skriver nedan är inte personligt mot dig!

Men en del personer har ett behov att få bekräftelse av vad duktig man varit, eller göra andra avundsjuka,eller som några t.o.m redovisar hur mycket man plockat och har talat om vad mycket pengar man tjänat, kanske skulle det finnas en underavdelning som man kallade skrytguiden bilbevis krävs!

0

Bengt Sandh

gunhild

21 aug 2007 kl. 23:41

Du skulle bara veta! Det blev förstås inte mycket fisk, f.ö. tycker jag att sillkremlan (dillstuvad)är den svamp som passar bäst till fisk.

0

Va kul!

Michael

22 aug 2007 kl. 00:06

Det verkar som “bilden” berör många. Det tycker jag är kul. Förra året så skulle jag fått använda Photoshop för att få ihop något liknande. Ta det för vad det är och njut. Håller med Bengt med flera. Men återigen vist är det härligt. För att hitta svamp krävs att man är ute i naturen. Bara det med lite picknick är värt hela besväret. Lite balsam för själen. Sen tycker jag att fiska har samma känsla som att leta svamp. När nappar det? Och när hittar man den första svampen?

0

Kantareller (Bengt Sandh)

Kul i skogen

22 aug 2007 kl. 00:25

Verkar som om någon har vaknat på fel sida. Så skojfrisk du har varit och till det nu du är. Saknar dina korta roliga berättelser ur “verkliga” livet.

0

Bengt

Lena

22 aug 2007 kl. 00:38

Förstör inte den här tråden i forumet. Bilden gör att jag längtar till skogen. hur svårt kan det vara?

0

Bengt

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

22 aug 2007 kl. 08:05

Längtar tills den dagen jag får lägga in en bild med massor av kantareller!
Lite avis blir man ju förståss, men aldrig att jag skulle missunna någon deras fynd. Endast glädjas med dom!!...

0

Mick

22 aug 2007 kl. 08:07

Mums! Och vilken fin bild. :-) Jag är avis som tusan!

0

Kantareller!

jantelagen slår till

22 aug 2007 kl. 09:45

Jag tycker att man har en väldigt missunnsam inställning om man tolkar det som att folk lägger in sina skördebilder här för att briljera och göra andra avundsjuka. Hur intressant vore Svampguiden om ingen berättade om sina fynd? Och om det är ok att berätta om fynd, varför skulle det då vara särskilt skrytsamt att illustrera med foton?

0

Kantareller!

oskarlisa

22 aug 2007 kl. 10:12

Använder den fantastiska bilden som skrivbordsunderlägg….självplågare som man är….

0

Kantareller!

Jonnie

22 aug 2007 kl. 10:13

Helt rätt!! naturligtvis ska man skicka med ett foto på sin skörd, det är inte att briljera eller skryta, man är helt enkelt glad att man har gjort ett sådant fynd eller hittat ett sådant stort kantarellställe, eller (eller småblommig slemsopp) och man vill dela med sig av den äkta glädje man känner då man blickar ut över sitt knallgula köksbord..

Jag minns då jag lämnade svamp för några år sedan till Östermalmshallen, jag fick parkera en bit bort och hämta en säckkärra och köra svampen på, tillbaka till hallen..
På den sträckan, kanske 200 meter, fick jag mer kontakt med människor i Stockholm än jag någonsin annars fått, varenda tant (eller farbror med, för den delen) ville prata en stund, höra sig för och berätta om SINA svampställen osv.

Vi som lägger ut bilder på våra skördar, eller bemödar oss med att ge tips på ställen, skogar som kan vara bra att leta svamp i, gör det för att delta i detta FORUM och träffa andra likasinnade, det är INTE för att ngn ska förarga sig för att man försöker verka skrytsam eller briljera med sina skördar,, själv tycker jag att det är kul när andra hittar mycket svamp, jag delar glädjen och vet hur det känns, jag ser gärna på hur många bilder som helst av kantareller på köksbord, det är väl det forumet är till för, oss som gillar svamp,,
Ni nu som känner er träffade av dessa rader, skit i det, håll en hövlig skojfrisk, skämtsam ton, (som Bengt ofta gör) eller Bo Reyer, eller andra, man måste få skoja lite, man ska dock inte vara grinig och göra hätska påhopp på någon, man ska inte kommentera då ngn skriver mask i svampen, istället för larver tex (eller den evigt tjafsiga historien om gula kantareller) sådana inlägg kan vi klara oss utan..

0

Kantareller!

Gunilla

22 aug 2007 kl. 10:22

Och berättar om försäljning och inkomster gör inte jag för att skryta- utan för att tipsa andra svampintresserade att man faktiskt kan förena nytta med nöje! Är det nåt fel att tjäna pengar på nåt man tycker är kul??
Och är det inte bra att det kan serveras svamp på krogen, eller säljas annat än importerade, torra fula saker eller odlade champinjoner på torg och i butiker?

0

Kantareller

Peter K

22 aug 2007 kl. 16:12

Härlig bild. Jag har varit ute och letat men knappt hittat något. Jag bor i Göteborg och har inte hittat något bra ställe ännu. Har varit i Jonsereds skogarna med magert resultat. Eftersom det är nära till stan plockar folk även kantareller i en femtioörings storlek. Inget kul. Bilden sporrar mig till att ge mig ut i skogen igen. Nu har jag bildbevis på att de finns. Skulle jag hamna på ett ställe där man kan skörda kantareller med skördetröska så lovar jag att jag kommer att lägga in en bild från köket med Göteborgs Posten som underlägg. Jag är inte avundsjuk utan bara imponerad av bilden.

0

Grethe F

22 aug 2007 kl. 16:54

Eldorado, det är min dröm att hitta ett sånt ställe och få ha det sen

0

oskarlisa

22 aug 2007 kl. 17:01

Grrr! Ute på cykeltur o hittar en halv liter kantareller. Cyklar förbi en sommarstugetomt och ser en jättebacke full med kantareller, aldrig sett så många!!!! Vad gör man? Smyger dit en mörk natt? Dom ligger kanske o vaktar med hagelbössa…...

0

Kantareller-oskarlisa

Michael

22 aug 2007 kl. 20:30

Knacka på och fråga om de vet om att de har Klondike nära sin tomt. Min pappa har haft kantareller runt fiskeboden på Orust var tredje år. Han har aldrig plockat dem. Han har alltid svarat: Vad ska jag med dem till? Så det kan vara värt ett försök.

0

Kantareller, Michael

Marita L, Luleå

23 aug 2007 kl. 15:20

Verkligen en njutbar bild.
Jag kan dock inte undgå att se min favoritkniv som nu har slutat säljas i Luleå med omnejd. Finns den att köpa någon annanstans i landet?. Jag tror att det är en knivman, stämmer det?
Tacksam för svar,

0

Svampkniv

Fia A

23 aug 2007 kl. 16:05

Marita, testa den här istället! Den är GRYM! Känns lite konstig i handen ett par gånger, men när man vant sig vill man aldrig byta till nån annan… Säljs på Naturkompaniet i Luleå enligt försäljarens webbplats.

http://www.oracta.se/Bilder/VarumKJ.jpg

0

Pernilla P

23 aug 2007 kl. 18:02

oj..vilken bild. Gissa om jag har den som mitt skrivbord på min dator..

0

Svampkniv

Marita L, Luleå

24 aug 2007 kl. 08:51

Tack Fia A, jag har provat den men gillar den inte. Jag hoppas på att någon kan ge mig tips om vart det går att inhandla den på bilden

0

Marita L

Cicci

24 aug 2007 kl. 09:19

Jag köpte en likadan som på bilden på Ica Maxi. Men det var förra hösten så iår har jag inte kollat om dom har den. Vet inte vad det var för märke på den men den såg exakt likadan ut fast svart.

0

Cicci

Marita L, Luleå

24 aug 2007 kl. 09:27

Ica Maxi i luleå har dom inte. Om du ser dom igen kan du väl maila mig. maritacl@telia.com
Tack på förhand,

0

Marita L

Cicci

24 aug 2007 kl. 10:05

Det ska jag göra, har lagt till din meiladress i adressboken.

0

Marita L, Luleå

Maya K. I. Hörnefors

24 aug 2007 kl. 11:43

Jag har två st. över, gillar den inte så där väldigt bra. Har en själv, som jag fick av “mågämnet” förra året. Det är en rejäl fällkniv med borste, kanon att ha i fickan.Ring mej på 0703515671 så får jag din adress och kan skicka upp knivarna till dej.

0

Marita L/kniv

buffy

24 aug 2007 kl. 14:07

Jag har en nästan likadan som på bilden, fast vit, köpt på Överskottsbolaget (ÖB) förra hösten för 25:- Häromveckan såg jag att Willys hade sådana för 29:-

0

Marita L/kniv

Marita L, Luleå

24 aug 2007 kl. 14:32

Tack för info

0

Buffy

Marita L, Luleå

24 aug 2007 kl. 14:33

Tack för info

0

plockare

25 aug 2007 kl. 19:34

9-10 kg
Verkar inte rimligt
3-4 liter låter mer trovärdigt

0

Seriöst?

TezZ

26 aug 2007 kl. 10:04

Bl a E J:s inlägg att folk lägger ut bilder på sina skördar enbart för att briljera, få bekräftelse och skryta? Tycker någon detta så ligger problemet snarare hos personen själv som bara känner avundsjuka istället för att unna någon annan glädjen över att finan sin svamp. Nej, skriv gärna om era fynd och om möjligt, lägg också ut bilder vilket alltid är roligt att se. Det är ju en av anledningarna till att forumet finns eller? Håller stenhårt på Jonnie och Jantelagen på den punkten =)

0

Gunhild

TezZ

26 aug 2007 kl. 10:42

Den där bilden är lycka som måste ha kännts skönt i maggropen =)

0

Michael

26 aug 2007 kl. 20:00

Blir överaskad att så många angerat sig i en bild. Vist är jag stolt. Det har till och med blivit ett svampknivforum. Vem hade räknat med det? Kul att så många är positiva. Vikten på svampen är exakt 7,98 kg om nu vågen stämmer. Alla syns ju inte på bilden om man tittar noga. Men vist ska vi ha “skrytbilder” här på forumet. Hur ska man annars motivera sig de år som det inte kommer något.

0

cicki T Belgien

26 aug 2007 kl. 20:08

Hade det regnat bara någon droppe till hade det blivit 8 kg! Det är ju en sån här fångst man drömmer om i svampskogen. Ibland blir det tji, ibland bingo! och det är därför man fortsätter “jakten”

0

nybörjare sedan 4 år

26 aug 2007 kl. 21:07

själv hittade jag 2lit det var ett fint fynd tyckte jag aldrig fått mer än 4-6 st förut . lyckliga jag

0

Katrin

26 aug 2007 kl. 21:35

Är också nybörjare och fullständigt njuter av bilden.

0

Svampkniv

Totte Gbg

26 aug 2007 kl. 23:26

0

Petter

27 aug 2007 kl. 12:09

Eftersom vi inte har speciellt mycket som kan kallas svampskog i skåne tycker jag naturligtvis att bilden är en fröjd för ögat. Själv har jag max skrapat ihop max 2 liter.

0

Michael

27 aug 2007 kl. 19:36

Jag har visat bilden från Fengefors. nu är jag hemma i Göteborg igen. Har på eftermiddagen varit ute och letat efter guldet eftersom jag fått blodad tand. Men här nere var det rena öknen. Styrde min tur till Jonsereds skogarna men hittade knapt någonting. Några förslag andra bra svammarker runt Göteborg?. Ni behöver naturligtvis inte skriva kordinaterna bara ungefär vart man ska styra kosan. Försöker fortfarande få med mig barnen ut i skogen fast det inte är lätt. Och då är det kul om vi hittar något. Inte roligt attan farsan blir kallad “kass svampletare” De var inte med i Fengefors/Dalsland. De tror att “bilden” är ett Photoshop arbete.

0

Petra Jacobsson

27 aug 2007 kl. 22:48

Bara myser..

0

Erica Samuelsson

4 sep 2007 kl. 18:57

Wow..
Det bara pirrar när jag ser det.
Min tur nästa år kanske?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone