Hej!
Så här gör jag och har gjort så i över 20 år.
Gula kantareller: Rensar och sköljer. Skär i lagom bitar i en kastrull. Tillsätt lite, lite vatten. Koka upp och skumma av i ca. 5 min. Ta en hålslev och lägg önskad mängd i påse, frys in. Ta fram och tina, stek i torr panna tills vattnet är borta och tillsätt då smör och salt & peppar.
Höstkantareller: Lika som med gula, förutom att jag bara delar dom bruna i mitten innan. Jag torkar även och förvarar i burkar. Tips! Jag brukar vara så fräck och plocka dom små fina och torka hela och sedan använda dom hela i grytor. Dom större smular jag sönder i såser, även i vardagsgrytorna.
Härligt att ha under vintern och så uppskattat av matgästerna. :-)
För några veckor sedan frös jag in lite gula kantareller, råa. När jag efter någon vecka skulle använda dem, stekte upp dem och blandade med lite philadelphia ost, och åt, så smakade de fan! Va beska så fick kasta maten. Varför var de det? Man måste ju kunna frysa in svamp! Frös även in lite brunsopp och karl johan men de smakade inte illa efteråt.
jag har alltid råfrusit kantareller med ett gott resultat, berättade det i några tidningar, fan va skällning jag fick, många skrev att deras kantareller blivit så beska att de inte gick att äta. jag har ingen aning om varför, kanske kantarellerna i södermanland går att råfrysa och ingen annan stans. men ok pröva går det bra så beröm mej, blev de beska så har du inte fått det från mej
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.