Tillbringade helgen vid Vojmsjön med fiske och svampletning. Gott om rimskivling, men sämre med blek taggsvamp än vanligt. Det är de sorter vi brukar plocka, men i år har det varit ett bra kremleår, och fjällbjörkskogens sillkremlor hade också gått till.
Bild 1 visar den typiska bleka köttrosa färgen på de jag brukar hitta.
Bild 2 är en art som enligt Ekologiska katalogen bara finns i södra Sverige: knipptrattskivling, Lepista ovispora. Vid förra årets mykologvecka hittades den i alla fall i Härjedalsfjällen.
Bild 3 - en klubbdyna, men vilken? Är Podostroma nybergianum en godkänd art, och hur känner man i så fall igen den? Jag hittar ingen beskrivning.
Den art som vi hittar i svampböckerna under namnet Podostroma alutacea kallas här Hypocrea leucopus:
http://mycoweb.narod.ru/fungi/Photocollection3.html?Hypocrea_leucopus
Den är blekare, med avsatt “huvud”, och så har alla klubbdynor sett ut som jag har hittat tidigare.
Den nybeskrivna arten Hypocrea nybergiana ska tydligen se ut så här:
http://mycoweb.narod.ru/fungi/Hypocrea_nybergiana.html
Den är rätt så lik den jag hittade i Vilhelmina, tycker jag.
Den har större sporer än vad som anges hos Podostroma alutacea i Nordic Macromycetes.
De har 8 par sporer i sporsäckarna. Parets ena spor är så gott som rund, ca 4 my, medan den andra är lite smalare och längre, och formad som en kort patron, ca 3,5 x 5-6,5 my.
1. En röksvamp som jag har tänkt i flera år att jag skulle ta itu med, har jag satt ett namn på nu: småsporig röksvamp, Lycoperdon lambinonii.
Om någon har en annan mening, protestera gärna!
2. Den har en stark doft som påminner om syllsvampens, men den här är brunsporig, växer på björk och har urnupna skivor.
3. Solnedgång vid Vojmsjön
Intressant, Klas! Såg de från Dorotea också ut som P. nybergiana?
Konstigt med den där klubbdynan, jag hittar inga fynduppgifter eller registrerade kollekter i herbarierna, och ändå finns den i större delen av Sverige enligt Ekologiska katalogen.
Är det någon som har tillgång till Karstenia från 2004? Släktet har behandlats där i vol. 44. Jag har tyvärr inte den, men skulle gärna vilja veta hur skillnaderna mellan arterna har beskrivits (Hypocrea leucopus, alutacea och nybergiana). Spormått & sånt, t.ex.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.