0 316 visningar

18 svar

Dagens tickfråga

gunhild

22 aug 2007 kl. 16:27

Vad är det för ticka som växer intill sembratall?

0

Hans v E

22 aug 2007 kl. 21:53

Bitterticka kanske.

0

gunhild

22 aug 2007 kl. 22:15

Tack Hans det verkar stämma, jaq borde ha smakat på den.

0

gunhild

22 aug 2007 kl. 22:30

Såg att det fanns en förväxlingsticka till bittertickan dvs groptickan, hur ser man skillnad på dem?
Min ticka är ju ganska gropig ovanpå vilket syns på den här bilden.

0

klas jaederfeldt

22 aug 2007 kl. 23:02

här är du inne på ett svårt problem. Groptickan smalnar av mot basen, bittertickan är vidvuxen med hela sin bredd. problemet är att groptickans avsmalnande bit kan vara gömd innuti veden, be Elisabeth J sända dej några svampar dom verkar vara vanliga hos henne

0

gunhild

23 aug 2007 kl. 08:57

Är båda lika bittra i smaken? Jag kan ju fara tillbaka och smaka.

0

klas jaederfeldt

23 aug 2007 kl. 12:33

svampen kan ju oxå vara en Oligoprus teproleucus

0

Gropticka?

Charina Halland

23 aug 2007 kl. 12:35

Är det Tickus Cellulitus? ;)

0

bra namn på den

klas jaederfeldt

23 aug 2007 kl. 13:28

annars så heter den Oligoporus guttulatus

0

Klas!

Elisabeth J

23 aug 2007 kl. 13:34

Hej!

Jag har aldrig sett gropticka!
Eva har den på ett ställe återkommande men vanlig här är den inte!

0

Elisabeth J

klas jaederfeldt

23 aug 2007 kl. 14:06

jag rörde ihop er, ursäkta gammal gaggig gubbe

0

Klas

EG

23 aug 2007 kl. 15:03

Vi är inte så unga vi heller så även här rör det ihop sig ibland Verkar kanske som det är gott om groptickor här men det är samma stubbe som producerat fruktkroppar sedan -95( även de jag skickade till dig för några år sedan) -07 finns det 4 frkr men det är kanske slutet stubben verkar murkna och det är röjt ganska mycket runt om

0

Klas

Hans v E

23 aug 2007 kl. 16:50

Namnet gropticka kommer av att undersidan (porlagret) har gropar efter vätskedroppar som hindrat hymeniet att växa ut, men det har visat sig att samma fenomen gäller bittertickan.

0

Klas

klas jaederfeldt

23 aug 2007 kl. 19:32

fel Hans, i beskrivningarna står det att den har gropar på hattens översida

0

Klas

klas jaederfeldt

23 aug 2007 kl. 19:33

dessutom hittar du gropar i porlagret på många svampar, klibbticka, tårticka t.ex

0

hans

klas jaederfeldt

23 aug 2007 kl. 19:43

ur Ryvarden European polypores

0

Tack Klas

Hans v E

24 aug 2007 kl. 18:18

Då var det därför min förmodade gropticka för c:a 15 år sedan blev ombestämd till bitterticka (för att den bara hade gropar i porlagret)!

0

Tack Klas

klas jaederfeldt

24 aug 2007 kl. 19:58

det plus formen hans, jag testade även en del kemikalier på alla “groptickor"och din var avvikande, minns inte nu hur jag testade

0

Tack Klas

klas jaederfeldt

24 aug 2007 kl. 19:59

sporer och övriga mikroskopiska detaljer går i varandra

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone