Hej Gunhild finns det gott om fingersvampar på tallheden?
Var det samma svampen som du fotat först som du lossat från marken?
Vet du att du kan få hjälp med artbestämmning utav en kille som bor i skåne som är intresserad av fingersvampar?
Jag har haft förmånen att gå med honom i skogen två år i rad och inventera de fingersvampar som finns i mitt område,själv mikroskopierar jag inte!
Du kanske vet att fingersvampen när den kommer har en färg det är topparna man ser då alltmedan den växer ändrar den färg och att slutligen bli beige ovavsett vad den varit från början!
Alla fingersvampar har väldigt lika sporer så därför är det mycket viktigt att studera fingersvampen från det att den tittar fram ur jorden tills den vuxit färdigt!
Du verkar vara intresserad av mycket olika svampar!
Jag och en kompis har tagit fram en kom ihåg lista för fingersvampar om du är intresserad så kan jag sända dig ett ex!
Har du gott om den svampen som man färgar brunt av? Var det ärtröksvamp? Har aldrig sett svampen! Och heller inte goliatmusseron!
Jag skrev ett inlägg att jag skulle vara intresserad av att byta den mot något.Eller köpa!
Svampfärgat garn
Svampfärgad ull
Något tovat?
eller speciell färgsvamp?
Vi hörs!
Förlåt att jag inte svarat på din fråga om ärtröksvampen. Jag vet inte hur mycket jag har, men jag ska hem till Kåddis i dag, då ska jag kolla lagret. Jag kan säkert skicka till dig. Jag tänker också ut en sväng och kolla mina fyndplatser senare i dag eller i morgon, så vi får se.
Kolla in min hemsida, tyvärr inte uppdaterad på länge eftersom min dator pajat. http://hem.passagen.se/nyergu
där hittar du min mailadress.
Samtliga bilder är av samma fingersvamp och min goliatletarkompis Eva K tog den med sig hem för att läsa på i sina böcker. Jag är inte speciellt intresserad av flugsvampar utan tittar på alla svampar. Jag har en förkärlek för tickor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.