0 419 visningar

10 svar

GPS - igen!

Nina H, Sthlm norr

23 aug 2007 kl. 09:42

Tekniken utvecklas fort och de diskussioner vi tidigare haft om GPS är kanske inaktuella idag.
I söndags gick jag vilse igen! Kunde inte för mitt liv hitta en plats jag trodde jag visste precis var den låg.
Måste man köpa en GPS för flera tusen för att kunna
1)hitta tillbaka till platser man avrit på
2) hitta hem?
Vad måste man dessutom köpa för tillbehör till?

0

Charina Halland

23 aug 2007 kl. 09:53

Gröna Kartan = Terrängkartan är billigare o mer tillförlitlig. Batterierna tar inte slut på den;)

0

Irene A

23 aug 2007 kl. 10:22

GPS *är* bra att ha - när man letar svamp är det väldigt lätt gjort att tappa riktningen och veta hur långt man har gått, än mindre hitta var man befinner sig på en karta.

Den här (Garmin Geko 101) ska finnas för 900:-, och klarar precis det du behöver:
1) hitta tillbaks till svampstället
2) hitta hem
-varken mer eller mindre.

http://se.pricerunner.com/pu/288-173451/GPS-mottagare/Garmin-Geko-101-anvaendarrecensioner

Här är några av återförsäljarna:
http://se.pricerunner.com/pl/288-173451/GPS-mottagare/Garmin-Geko-101-priser

Det enda man måste köpa extra, är laddningsbara reservbatterier (och laddare).

Kartor är också kul, om man vill få en uppfattning om hur omgivningarna ser ut där man har tänkt gå. Här kan man zooma fram det område man vill ha, spara och skriva ut (alldeles gratis), och med hjälp av GPS:ens koordinater sätta en prick där man har varit..
http://www.gis.lst.se/lanskartor/

0

Irene

Charina Halland = kartnörd

23 aug 2007 kl. 10:33

Tack för länskartlänken!
Ligger i favoriter.

0

Irene

Lena M

23 aug 2007 kl. 12:14

Håller med dig Irene , den är lättanvänd.
Och det är inte alltid man har en karta över det område man besöker, ex.vis om man är på resande fot.
Men visst fungerar det med karta och kompass i de skogar man vanligtvis går i.

0

Souvenirer

Charina Halland

23 aug 2007 kl. 12:28

köper jag aldrig med kartor över området där jag befinner mig för tillfället det blir det alltid.

Har köpt GPS till att ha i bilen men den gillar jag inte. Är inte så förtjust i att köra på cykelbanor i Göteborg exvis.*ironi*

0

GPS:en

Nina H, Sthlm norr

23 aug 2007 kl. 13:53

Tack Irene. Det verkar vara exakt vad jag behöver. Är så trött på allt “lullull” som man lägger på jämt.
Kul också att hitta tillbaka till fika-gläntor coh andra fina ställen.
Skall föröska lära mig hur den där kartan fungerar. Försökte skriva ut en kartbild, men det gick inte.
Var hittar ni orienteringskartor?

0

Gröna kartan i tyveck

Karin Hedén

23 aug 2007 kl. 17:49

Hej!

Vill återigen framhålla fördelarna med de outslitliga kartorna (gröna bladet) från “Utekartan” http://www.utekartan.se/ . De finns tyvärr inte över hela Sverige. Det är framför allt skridsko- och kanotområden som är intäckta fram till nu. Men med ökad efterfrågan för nya områden kommer säkert fler områden att täckas in.
Och så kom ihåg den batterisnåla gammaldags kompassen!
GPS är bra men kan vara problematisk i skogen där träden kan hindra satellitkontakt.
(Jag har inga ekonomiska intressen i “Utekartan”)

0

Stefan Malmlund

23 aug 2007 kl. 20:24

Jag kör också med Geko 101.. eller min flickvän gör. Själv har jag bättre lokalsinne än en brevduva och kan hitta tillbaka till en punkt som vilken blodhund som helst.  Jag har såpass bra lokalsinne att jag ifrågarsätter hur andra människor kan hitta så dåligt i skogen, typ har ingen som helst förståelse.. =)

Men Geko’n har jag lekt lite med.. kostade 995:- på PCCity. Observera att flera butiker kör med “internet-pris” och är dyrare i butik än vad det står på jämnförningssajter.

Flickan min har ju åtskilliga waypoints under S..  “Svamp1, svamp2, svamp3…  sva403” osv.. =)

0

Babsan

23 aug 2007 kl. 21:45

Skönt med fler som har dåligt lokalsinne.Mitt stäcker sig inte längre än lillfingernageln.Därför hittar jag inga kantareller heller,för jag vågar inte gå så långt in i skogen.Jag har köpt en GPS,men jag kan inte med den.Det följde inte med någon bruksanvisning.Men dom tror jag på.

0

Länskartan

Irene A

23 aug 2007 kl. 22:46

Nina, för att kunna skriva ut från länskartan, måste man först klicka på skrivarsymbolen uppe i menyraden och skapa en utskriftssida. Den kan man antingen skriva ut direkt eller spara som bitmap-bild och använda i något annat dokument.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone