0 1478 visningar

17 svar

Sälja kantareller

Gunilla

23 aug 2007 kl. 11:24

Hej!
Är det någon som vet vilket pris kantareller ligger på i år? Är även nyfiken att veta om någon testat att skicka kantarelller med posten, det kanske till och med finns någon som vet vart man kan sälja?

0

PerG

23 aug 2007 kl. 11:52

Litauiska kantareller gick för 129:-/kg i Göteborg i butik (Coop) såg jag

0

Cicci

23 aug 2007 kl. 12:38

135 kr/kg på Willys. Såg inte vilket land dom kom ifrån.

0

Helena A

23 aug 2007 kl. 13:23

Konsum Malmköping 249 kr/kilot förra veckan. Lokalt plockade enl förpacningen.

0

Gunilla Z ( som tidigare år varit bara Gunilla)

23 aug 2007 kl. 18:23

Fast du kanske snarare undrar över vad du kan få om du säljer. Den krog jag säljer mest till i Sörmland betalar 100:- kg, men det är ovanligt bra betalt här. De flesta betalar inte mer än 50-60 kr/kg.

0

Jonnie

23 aug 2007 kl. 18:40

Jag kan svara på dina frågor om du berättar var du bor, känner ett antal svampuppköpare som gladeligen köper och…. nej, jag har iallafall aldrig skickat med posten, tror det är svårt att garantera kvaliten om man gör det..annars är det som Gunilla Z just skrev, 50-60 kr/kg, har du 100 kilo att sälja kan jag nog lotsa dig till ngn som kn betala mer,, skriv vart du bor..

0

Gittan

23 aug 2007 kl. 20:02

Jag såg en annons på blocket om kantareller till salu, där begärdes 40 kr litern.

0

Bo Reyer

23 aug 2007 kl. 21:29

Jag har lite svårt att förstå frågeställningen!!!! Hur fan är man skapt om man försöker tjäna en hacka på vänners eller grannens bekostnad. Själv är jag beredd att dela med mig. Det jag får över delar jag gladeligen med mig av. Om man torkar lite rödgul trumpetsvamp eller trattkantareller.kostar det 5:50 kr. i porto för att göra en medmänniska glad!

0

Lars H

23 aug 2007 kl. 21:36

Kan de bero på att du har en ekonom som är något högre en ensamståendes trebarnsmor
Som önskar att kanske kan få råd till räkningarna i höst

0

Fia A

23 aug 2007 kl. 21:48

Posta färsk svamp går i alla fall bort, restaurangerna får inte ta emot den om den inte hanteras som den kylvara den är! Omedelbar leverans efter plockning, med eventuell kylförvaring i väntan på försäljning…

0

cicki T Belgien

23 aug 2007 kl. 23:19

En stilla undran bara. Självklart är ju alla svampplockare som säljer sin svamp rädda om sina kunder, tex restauranger, men om det mot all förmodan skulle slinka in nåt giftigt eller dåligt, vem bär då ansvaret? Köparen eller säljaren?

0

Bengt Sandh

23 aug 2007 kl. 23:25

Snälle Bo Reyer!

Hur kan du bli upprörd över att folk tjänar pengar på att plocka och sälja svamp?

Svamp ÄR en handelsvara, hur kan du annars förklara att det finns svamp att köpa under säsong på alla världens salutorg och i butiker överallt? Du tror väl inte att folk plockar och SKÄNKER svamp till alla återförsäljare?

Wake up, det är många som tjänar pengar på att bedraga och lura andra och DET är inte OK. Att sälja svamp är för många ett bra tillskott till hushållet och för många kan det innebära en välförtjänt semesterresa för intjänade pengar.

Nej, ut och plocka och får du över mer än din egen konsumtion och det du skänker bort så SÄLJ svampen och ha gott samvete!

0

Jonnie

24 aug 2007 kl. 00:50

Sälj dina kantareller med gott samvete du Gunilla!,

Bo är nog bara lite purken för att han tvingas gå bort till Hötorget och köpa dyrt, eftersom han inte har sådana kanaterllställen som du har, (skojar lite med dej nu Bo, men du tog allt i rejält i ditt inlägg)
Jag ser det som ett privilegium att få sälja svamp till de som vill ha, det jag säljer håller en helt annan klass än den skiten som Willys och de där andra lågpriskedjorna månglar ut till stackars ovetande konsumenter, ofta polsk eller Litauisk svamp, jag tog reda på vad de stackars plockarna fick i Litauen då de sålde svampen till uppköpare, som sedan hamnar för 130 kr/kg på Willys.. de fick två spänn kilot), DET kan möjligen vara något att uppröras för BO, och de stackarna gör det säkert för pengarna på ett helt annat sätt än oss..

0

Ansvaret, Cicki

Fia A

24 aug 2007 kl. 10:11

Den som plockat är skyldig att säkerställa att svampen man levererar inte kan orsaka skada för konsumenten. Sen är det upp till restaurangen att kontrollera sina leverantörer. M a o kan båda ställas till svars vid eventuell “olycka”!

Finns bra sammanfattningar på lagar och förordningar samt sökfunktion på http://www.slv.se.

0

carina

24 aug 2007 kl. 10:13

Tack! till alla er som plockar svamp och säljer till oss som inte har tillgång till visa svampsorter eller möjliget att ta oss ut i svampskogen.
Själv har jag fått möjlighet att köpa en del olika sorter, som ej finns här uppe norr,eller som finns i liten mängd.
Och det har varit till stor glädje för mej och många av mina vänner, som jag i min tur låtit ta del av den goda svamp som jag mej glädje betalt för.
Det är ju inte bara att ta sig ut och plocka svamp, bär eller vad det nu kan röra sej om, det är förenat med omkostnader också, bensin är inte billig idag,sen så tar det tid att plocka, rensa, torka. Alla ni som plockar och säljer, gör det med gott samvete
Om man man hela tiden tar emot utan att ge något i gengäld,om man hela tiden ger utan att få något tillbaka stryper man det fina i vänskapen.
Hoppas att jag även detta år får möjlighet att köpa den svamp jag ej har tillgång till.

0

Söker uppköpare kantarell i Örebro län

Patty

24 jul 2024 kl. 16:28

Vet ni någon är uppköpare kantarell eller någon firma som uppköpare kantarell I Örebro län? Tack

0

JoakimÅkesson

25 jul 2024 kl. 19:11

Vad tycker du om den [url=https://www.nodepositneeded.com/forums/index.php]här[/url] webbplatsen?

0

Laren

25 jul 2024 kl. 19:13

Vad tycker du om den här webbplatsen?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone