Jag slår ett slag för den hederliga plastpåsen, 1 kr o 50 öre vartsomhelst, utmärkt att plocka svamp i, oavsett vad alla andra här anser, dessutom slipper du allt barr sm du annars får med dig hem när du släntrar fram genom snårskogen…nu har man stuckit ut hakan igen..
En papperspåse är nog att föredra isåfall om man ska använda påse.
Dock är påsar av alla de slag ändå opraktiska. Dels är “öppningen” flexibel så man måste hålla på och hålla upp påsen. Och om man plockar typ 10 liter blir det inte lika stabilt som en korg (om man råkar stöta emot något ex). Svamparna i botten kommer ju pressas på ett annat sätt också pga trycket även från sidorna när påsen blir tyngre.
Använde själv papperspåse förut. Sen en dag så plockade jag en pappkasse full varpå det började ösregna och pappret luckrades sönder och samman… Fick leta mig tillbaka till bilen med händer, fickor, tröjtyg och mössa fullproppad med svamp (som jag naturligtvis tappade gång på gång). Sedan dess är det hink som gäller!
Man kan ju självklart inte plocka tex Karl-Johan eller Stolt Fjällskivling i plastpåse, men en plastpåse går allt bra att plocka Kantareller eller trattkantareller i, och bära dem hem i påse, naturligtvis ska man inte förvara svampen nån längre tid i plastpåsen, men tro mej, att plocka i går utmärkt,,
papperspåse är naturligtvis direkt helfel, av skäl som torde vara uppenbara för alla som varit i en skog, det finns fler andra fördelar med plastpåsen, jag har skrivit om detta tidigare,, det får väl bli en repris..
Om man nu har den stora turen och hitta ett bra svampställe kan man göra på följande sätt, man placerar sin färgglada plastpåse väl synlig på det stället man just upptäckt och går sedan runt stället i allt vidare cirklar, och vips har man hittat ett ställe till och ett till kanske,, en vit hink med ett tätt lock, går ju också bra, men den gröna, eller naturfärgade korgen försvinner så lätt i skogen, dessutom är det lite halvjobbigt att släpa runt på,
I två ihopknutna plastpåsar över axeln kan man bära 10-tals kilo svamp över långa sträckor..som sagt, en plastpåse, eller helst två är lätt att ta i fickan, hur många av er har inte fått lämna svamp i skogen för att er korg, hink, är full, ta med en plastpåse eller tre, och ni slipper förbanna er själva för att ni inte har mer emballage att ta med svampen i..
Här ska du få ett bra förslag på hållbara och bra svampkorgar, finns både i plastad, lackad metal och i korg och billiga och bra att både plocka och torka svamp i CYKELKORGAR! Det använder jag själv, se till att ha “krokarna” utåt från dig annars fasnar de i brallorna, ända nackdelen!
Bra i alla fall att du står för vad du gör. Nu vet jag att jag inte är intresserad av köpa svamp av dig. Du anar antagligen inte vilken betydelse plockarens hantering av svampen har för dess långsiktiga värde. Kasse är döden och plastkasse får mig att rysa. Om du plockar för eget bruk så har det naturligtvis ingen betydelse. Eller också (kom jag på nu) om du säljer till nå´n som konkurrerar med mig så har du mitt fulla stöd.
I en tidigare tråd som handlade om utrustning (i svampskogen) sa jag att butikskorgar med tidning e.d. i botten är min lösning, korgar som är “stapelbara”. De är måhända lite tyngre än lättvikt, men praktiska. När en korg är full är det bara att lyfta ur den och fortsätta med nästa. Jag har tyvärr bara två händer.
Hittade detta på en tråd. Hittade detta…
Svampförgiftningar beror inte alltid på att man plockat giftig svamp. De kan också orsakas av att man inte hanterat svampen rätt, tex. haft den för länge i plastpåse. Plastpåsar är bra till mycket men inte till svamp, som blir förstörd på mycket kort tid. Var också noga med att kontrollera så att svampen inte är angripen av någon parasit. Gul svampsnylting är en parasit som framförallt angriper stensopp och startar en förruttnelseprocess som kan vara svår att se. Då svampen har små gula fläckar på hatten och foten ser “svullen” ut kan den vara angripen. Man kan också känna på hatten. Om den är fast är det ingen fara, men om den känns porös och mjuk ska man passa sig för att ta hem svampen. Parasiten är inte giftig. Den angriper inte centrala nervsystemet eller något annat vitalt organ i kroppen, utan man blir helt enkelt rejält magsjuk under en kortare tid.
Hej!
Ett tips givetvis plockas svampen i korg i skogen.Ursäkta att “halva skogen” var med idag mörkret kommer tidigt…..
Plockar man olika sorter kan man ha tomma jordgubbslitrar eller andra burkar att lägga arter man vill kolla på när man kommer hem.
De blå backarna som Ica och andra mataffärer har champinjoner i är engångs.
Fråga i affären om du kan få några,de är stapelbara tar lite plats i bilen luftigt och bra.
Bra att ha hemma till annat än svamp,jag förvarar nystan av svampfärgat garn i dem tar otroligt lite med plats för att de är stapelbara,och så kostar de inget!
Jag har delat med mig och gett bort många till mina svampvänner som plockar svamp till utställning m.m. då kan man ha en sort till ex.kremlor i en back,soppar i en annan back…..
Har en flätad pilkorg.Har sågat ut en plexiglasskiva efter korgens kontur som jag delat på mitten och satt gångjärn i. Gör några mindre hål i ena halvan och knyt fast i korgen med exempelvis kronans läderskoband. Sen är det bara glänta på locket och lägga ner svampen. Man slipper mycket ris och barr i korgen. Bara ett tips!!
Köpte de här på “Karlssons”. korgsettet för 55:- och cykelkorgen för 45:-. Settet är bra att ha i bilen och sortera upp i, de små går in i cykelkorgen. När jag skall torka svampen funkar det med korgsettet bara att stoppa in i torkskåpet och röra om försiktigt ibland. Vill man ha större, typ de blå svampboxarna som Elisabeth J, pratar om så finns det “lökbackar” hos de flesta handelsträdgårdar, kostar ca: 20:-. Har själv ett 10tal, jättebra till en massa saker, två på högkant en tvärs över och en fläkt under, svampen torr på ett kick.
En av mina bästa idéer. Korgen är inte perfekt - ville ha en halvfast av typen på bild 2. Men jag letar vidare. Underbart i alla fall att kunna använda båda händerna, och kunna ha korgen på ryggen när man kliver omkring.
Fast i höst har den inte blivt använd en enda gång…..........
Möjligen såg jag spår av trattsísar i mossan igår. De hade tröttnat på vägen upp.
Du verkar ha fått till det med din korg. Jag har tjatat på plockare i 100 år känns det som, om finessen med att göra hela jobbet klart direkt vid plockning. Kan man då också skydda korgen från nedfallande saker så är saken klar!
Har du möjlighet att få upp en bild på din korg?
För alla som tycker det verkar jobbigt med plexiglas - En sopsäck, avskuren till lagom längd blir en utmärkt “huv” till korgen. Handtaget greppar man utanpå plasten. När man hittat något är det bara att glätta lite på huven i ena kanten. Är det blött å man inte har regnbyxor så kan man “låna” huven till knäskydd eller sittunderlag. Perfekt! Detta ska jag vid tillfälle tipsa om i en egen tråd, förhoppningsvis med illustrationer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.