hej Carina!
Tänk på 3 st R när det gäller den här svampen.
R som i rynkad hatt,
R som i rimfrostöverdrag på hatten,
och R som i ring på foten.
Det finns en dubbelgångare bland spindeskivlingarna, men den har t ex ingen ring på foten.
En stuvning på rimskivling med vitt portvin i är mums filibaba!
hej kh
Jag får ont i magen sedan jag ätit KJ! Bara upplysningsvis ...
Var finns cortinan som kännetecknar alla spindelskivlingar på en rimskivling. Släktet är döpt efter denna detalj på spindlingarna - Cortinarius.
Det står faktiskt här i svamp-guiden att rimskivling är en matsvamp. Ändra detta då till rimspindling. Ni tillhör ju *
Cortinan finns på rimskivlingen i form av en ring, ungefär som på en del andra spindelskivlingar (mångkransad spindling har flera). Elias Fries var faktiskt först med att placera den i släktet Cortinarius (1838).
Det är inte allmänt erkänt att rimskivlingen ska inkluderas bland spindelskivlingarna ändå. En annan lösning kan bli att den får behålla namnet Rozites caperatus medan de andra Rozites-arterna (arter med ring som är närmare släkt med andra spindelskivlingar än med vår rimskivling) får diverse olika släktnamn eller inkluderas i släktet Cortinarius. Sista ordet är inte sagt om det än.
Oavsett var man placerar rimskivlingen i systematiken är det ju fortfarande samma goda matsvamp - även om inte alla tål att förtära den ihop med alkohol, och även om den i vissa regioner innehåller höga halter av radioaktivt cesium.
Den har ganska nyligt blivit klassad som spindling eftersom den ligger väldigt nära det släktet,var tidigare enda art i sitt släkte,kanske därför?Personligen tycker jag att det är ganska löjligt att på ett närmast mikroskopiskt sätt få den att tillhöra cortinarus släktet,den har ju tillhört läckerheterna sen lång tid tillbaka och helt plötsligt klassa den som spindling och ej än lämplig matsvamp är nästan pinsamt.Har ätit denna svamp i över 30 års tid och har aldrig mått dåligt av detta.
Anders, var hittar man information om att den har blivit klassad som spindling?
Mig veterligt har den bara föreslagits bli klassad som spindling (en viss skillnad).
Och detta enbart för att de arter som hittills har räknats som Rozites-arter inte har visat sig vara en monofyletisk grupp. Om de däremot inkluderas i släktet Cortinarius blir hela det släktet monofyletiskt. Det förslaget bygger alltså vidare på en felaktig klassificering av andra arter inom släktet Rozites.
Men som jag skrev tidigare - det spelar väl ingen roll om den kallas rimskivling eller rimspindling, det är ändå samma svamp som förut. Det finns andra bra matsvampar bland spindlingarna också (nåja, åtminstone en).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.