Hur står det till med blomkålssvampen just nu? Någon som har sett några? Är de pyttiga?
Jag har ett bra ställe, men det är en bit iväg så jag försöker vänta tills de kanske har vuxit till sig till skaplig storlek.
Södra Östergötland, by the way.
Å, vad roligt!
Då blir det definitivt en tur i helgen! Visst är det väl så att blomkålssvamparna brukar återkomma på samma ställe? Hoppas att det är så, för förra året hittade jag 4 stycken stora, fina på ett litet område. Det är dem jag har planer för i år också.
Blääää!
Nu är jag sur…
Jag väntade tålmodigt i flera veckor, körde sen vilse och irrade på måfå tills jag hittade min gamla blomkålsskog. Snurrade runt och mumlade för mig själv i skogen - och lyckades hitta precis rätt ställe! Och där fanns inte tillstymmelse till blomkålssvamp!
Urrk, så purken jag blev…
Och inte har jag sett några någon annanstans heller. Ska det verkligen behöva vara så illa att jag ska få vara utan blomkålssvamp ett helt år?? Buhuuu…
Nu Mimmi är det dags att ut och leta.
Jag plockade 1 st. blomkålssvamp idag (1,8 kg) i närheten av Linköping.
Det är nog 6-7 år sedan jag hittade sist och det var i samma skog.
Antingen kommer de upp väldigt oregelbundet eller också hinner någon annan före mig.
Enelie - Nu gör du klokt i att låsa dörren, för annars kommer jag och rånar dig! Tvi vale, säger jag! Hur kan MINA fina blomkålssvampar vara så fräcka att de helt lyser med sin frånvaro?? På precis RÄTT ställe?? Jag har aldrig varit med om maken till uppnosighet…
Och, Enelie - Beware… Har jag inte hittat nån blomkålssvamp innan oktober är slut - ja, då kommer jag och länsar din frys.
;-)
Enelie - Ja, nu är det bäst att du slänger dit ett rejält hänglås på frysen. Eller så kan vi boka in några middagsbjudningar då du steker upp blomkålssvampen och serverar den på olika sätt.
Jag ska kanske snoka reda på var ELd bor också... Och så köper jag en pannlampa på Clas Olsson, så att jag hittar de intressanta husen med de välfyllda frysarna. 9 blomkålssvampar! Jösses, det blir en del i frysen, det!
Skämt åsido - jag är skit-avundsjuk, för jag älskar verkligen blomkålssvamp! Förhoppningsvis får jag lite jaktlycka, jag också. ;-)
Jo du, jag bor inte så långt ifrån dig, i Linköping! Och så har vi ett ställe i småland där den mesta svampen blir plockad. Fulla frysar på båda ställena. Fast i år har jag torkat det mesta av skördade trattisar (=2 kg torkat) och konsderverat kantarellerna, så det finns fler ställen att leta på!
Jaså? ELd bor också i Linköping?
Det passar ju bra. Då får jag inte så långt att åka på mina rövarturer. ;-)
2 kg torkade trattisar??
Jösses, säger jag! Jag har plockat lite trattisar än så länge i år, men det blir förstås mer. De brukar inte vara så svåra att hitta, men några 2 kg torkade lär det inte bli!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.