0 288 visningar

25 svar

Blomkålssvamp?

Mimmi

23 aug 2007 kl. 18:28

Hur står det till med blomkålssvampen just nu? Någon som har sett några? Är de pyttiga?

Jag har ett bra ställe, men det är en bit iväg så jag försöker vänta tills de kanske har vuxit till sig till skaplig storlek.
Södra Östergötland, by the way.

0

Mimmi

25 aug 2007 kl. 11:29

Ingen som har någon koll på blomkålssvampen? Den kanske inte har kommit riktigt, då.
Jag får nog vänta ett par veckor till och hoppas att de är alldeles perfekta när jag åker dit. Om de är där då, förstås.

0

Nina A

25 aug 2007 kl. 11:34

jag tror att det är rätt kört ett tag framöver…det är torrt i nästan hela landet.jag vet inte riktigt var du bor i ockför sig…
skulle nog råda dig att inte ta dig ut förrän det regnat fint i några veckor

0

Mimmi

27 aug 2007 kl. 19:09

Hurra!
Vi får regn!
En ganska liten skur igår, men desto mer idag. Det gör nog gott ute i de torra markerna. Men frågan är om det måste bli varmare för att det ska börja poppa…? Eller räcker det med solsken?

0

Mimmi Mjölby

13 sep 2007 kl. 21:50

Tjatar lite på er nu…
Ni som är ute och ränner i Östergötland med omnejd - hur ser det ut för blomkålssvampen?
Hittat några? Stora eller små? Många eller få?

0

Brittis

13 sep 2007 kl. 21:58

I skåne har jag hittat 2 stycken *stolt*, letat i 4a år!! De var underbart goda!

0

Birgitta D Tranås

14 sep 2007 kl. 00:23

Jo nog finns den allt Mimmi.
Jag hittade enstrax söder om Vikingstad i går och 2 st strax söder om Sommens samhälle i dag.

0

Mimmi Mjölby

14 sep 2007 kl. 08:57

Å, vad roligt!
Då blir det definitivt en tur i helgen! Visst är det väl så att blomkålssvamparna brukar återkomma på samma ställe? Hoppas att det är så, för förra året hittade jag 4 stycken stora, fina på ett litet område. Det är dem jag har planer för i år också.

0

Mimmi, Mjölby

26 sep 2007 kl. 19:43

Blääää!
Nu är jag sur…
Jag väntade tålmodigt i flera veckor, körde sen vilse och irrade på måfå tills jag hittade min gamla blomkålsskog. Snurrade runt och mumlade för mig själv i skogen - och lyckades hitta precis rätt ställe! Och där fanns inte tillstymmelse till blomkålssvamp!
Urrk, så purken jag blev…
Och inte har jag sett några någon annanstans heller. Ska det verkligen behöva vara så illa att jag ska få vara utan blomkålssvamp ett helt år?? Buhuuu…

0

Annika Haglund Östhammar

26 sep 2007 kl. 20:31

I Uppland verkar de vara full fart på dem!
Jag hittade en stor tjock rackare i Östhammarsskogen i förrgår. Jag stekte och tog med till jobbet idag och det var ganska många som tordes smaka och tyckte det var gott.

0

b

26 sep 2007 kl. 20:46

Hittade en enkilos i mitten av juli, i närheten av Ekeby, Skåne.

0

Birgit

26 sep 2007 kl. 21:25

Jag håller med Brittis.
Jag fick ett smakprov av henne.
/b: var i Ekeby finns det tall?
Nyfiken!!!

0

Brittis

26 sep 2007 kl. 22:05

Jag e oxå nyfiken var B/?

0

ullis

27 sep 2007 kl. 18:32

Jag hittade 2 fina blomkålssvampar idag, i skånela några mil innan Arlanda. Lyckan är stoooor!!!

0

Mimmi, Mjölby

27 sep 2007 kl. 19:03

Fyyy, vad avundsjuk jag blir!
Men grattis till er som har hittat, såklart! Håll tummarna för mig på mina återstående svampturer.

0

Enelie, Linköping

30 sep 2007 kl. 22:52

Nu Mimmi är det dags att ut och leta.
Jag plockade 1 st. blomkålssvamp idag (1,8 kg) i närheten av Linköping.
Det är nog 6-7 år sedan jag hittade sist och det var i samma skog.
Antingen kommer de upp väldigt oregelbundet eller också hinner någon annan före mig.

0

Enelie, Linköping

30 sep 2007 kl. 23:09

Här kommer bild på klumpen.

0

Mimmi, Mjölby

30 sep 2007 kl. 23:30

Enelie - Nu gör du klokt i att låsa dörren, för annars kommer jag och rånar dig! Tvi vale, säger jag! Hur kan MINA fina blomkålssvampar vara så fräcka att de helt lyser med sin frånvaro?? På precis RÄTT ställe?? Jag har aldrig varit med om maken till uppnosighet…
Och, Enelie - Beware… Har jag inte hittat nån blomkålssvamp innan oktober är slut - ja, då kommer jag och länsar din frys.
;-)

0

ELd

1 okt 2007 kl. 11:13

Blomkålen har kommit till Småland. Hittade 9 st i varierande storlek i helgen. Och efter att ha rensat dessa så var även fingrarna som svampar!

0

Affe Nv Skåne

1 okt 2007 kl. 12:14

9ST!!!!
Var rädd om den skogen!
GRATTIS!!!
Klart som korvspad att jag är avundsjuk.

0

ELd

1 okt 2007 kl. 12:26

Tack! Ja, tack och lov så äger min gubbe den skogen! Och blir det prat om att ta bort den, så blir det till att diskutera. Det är nästan värt en skilsmässa! Men han är lika lyrisk han över blomkålen, så det är ingen fara.

0

Affe Nv Skåne

1 okt 2007 kl. 12:54

Ja då är det bara att gratulera igen!

0

Mimmi Mjölby

Enelie, Linköping

1 okt 2007 kl. 22:25

Nu är det nog bäst att ligga lågt ett tag, förstår jag:)
Men om jag märker att någon smyger runt husknutarna här i vinter så vet jag ju vem det är.
Du är välkommen in.

(Hoppas att du får lite “jaktlycka” du också.)

0

Mimmi Mjölby

Mimmi, Mjölby

1 okt 2007 kl. 22:42

Enelie - Ja, nu är det bäst att du slänger dit ett rejält hänglås på frysen. Eller så kan vi boka in några middagsbjudningar då du steker upp blomkålssvampen och serverar den på olika sätt.

Jag ska kanske snoka reda på var ELd bor också... Och så köper jag en pannlampa på Clas Olsson, så att jag hittar de intressanta husen med de välfyllda frysarna. 9 blomkålssvampar! Jösses, det blir en del i frysen, det!

Skämt åsido - jag är skit-avundsjuk, för jag älskar verkligen blomkålssvamp! Förhoppningsvis får jag lite jaktlycka, jag också. ;-)

0

Mimmi Mjölby

ELd

2 okt 2007 kl. 09:10

Jo du, jag bor inte så långt ifrån dig, i Linköping! Och så har vi ett ställe i småland där den mesta svampen blir plockad. Fulla frysar på båda ställena. Fast i år har jag torkat det mesta av skördade trattisar (=2 kg torkat) och konsderverat kantarellerna, så det finns fler ställen att leta på!

0

Mimmi Mjölby

Mimmi, Mjölby

2 okt 2007 kl. 09:40

Jaså? ELd bor också i Linköping?
Det passar ju bra. Då får jag inte så långt att åka på mina rövarturer. ;-)

2 kg torkade trattisar??
Jösses, säger jag! Jag har plockat lite trattisar än så länge i år, men det blir förstås mer. De brukar inte vara så svåra att hitta, men några 2 kg torkade lär det inte bli!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone