Om jag av misstag har fått med en gallsopp då jag förvällde K.J. är det då bara att slänga hela skiten?
Hittade 2st små K.J. eller kan det ha varit gallsopp på ung. samma ställe som dom K.J. som jag är säker på.
Då jag rensade och förvällde svamparna kände jag ingen ovanlig doft, men det kanske inte känns nåt förrän man smakat, eller?
Hej Maya!
Det känns inte när man förväller dem, men köttet på gallsoppen är kritvitt,jag fick med en när jag var nybörjare men det är många år sedan så jag minns inte om jag slängde allt!
Efter det smakade jag alltid på sopparna råa och spottade ut köttet,för att vara på den säkra sidan att inte få med någon gallsopp.
Just när de är små kan det vara problem att se ådernätet!
Tack för era svar.
Ok, slänger nog skiten för säkerhets skull, ca 3 liter. Det skulle ju vara för jäkligt om jag bjöd mina vänner på nåt som smakar vedervärdigt, dom är vana att få kulinariska anrättningar hos mig.Jag brukar smaka om jag är det minsta osäker, men blev osäker först då jag läst att Gunhild hittat massor med gallsopp. Har aldrig råkat på nån gallsopp förut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.