Efter senaste regndagarna har det poppat upp mycket ” rynkad tofsskivling “.
Hur bedömmer ni den som matsvamp och hur stor är förväxlingen med giftiga arter,
Bedömmer den efter
ring och det vattrade utseendet ovanför denna. Tack på förhand ifrån en mer svampkunnig. Lena
Vi har också hittat en hel del felfri av den Rynkade T. eller som den också kallas Rimskivling.
Jag vet bara om Ullspindlingen som förväxlingssvamp, men den är ej giftig så det verkar det är en bra svamp att plocka även för nybörjare.
Håller med Annmarie om att hålla sig till unga ex.
Det är en av våra favoriter också, med mycket smak på.
Jag brukar kapa bort den nedre halvan av foten, men det är nog egentligen inte nödvändigt.
Det finns några spindelskivlingar som ibland kan vara snarlika (Cortinarius multiformis, claricolor, turmalis, och ev. fler närstående arter), men ingen av dem är giftig.
En favorit som det dessutom brukar finnas rätt gott om i vissa granskogar jag besöker.
Tycker att färgen och konsistensen är rätt arttypisk och ser man sedan den lilla extra “puderglansen” på hatten så vågar jag rekommendera den. någor svårare i väta, men personligen tror jag mig ha lärt känna denna läckra svamp.
Bra att den nu kallas rimskivling, jag har nämligen aldrig sett tofsen även om hatten varit rynkad i kanten!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.