0 305 visningar

10 svar

Någon

Lena M

24 aug 2007 kl. 12:00

som kan tala om för mig vilken flugsvampsart det här är ?
Växte i mossa i gammal planterad granskog.

0

Elisabeth J

24 aug 2007 kl. 14:53

Hej Lena,fungerar kameran igen eller har du skaffat en ny?

Jag tror du hittat Gråfotad flugsvamp sid 339 i Svampar i Norden Bo Nylén.

Mindre allmän

0

Svartringad f

Hans v E

24 aug 2007 kl. 18:02

.

0

Lena M

24 aug 2007 kl. 18:21

Jaha !

Har sett flera för mig okända arter idag, vad är då det här ?

0

Franco Matli

24 aug 2007 kl. 19:21

Håller med Hans V E för den första bilden.
Den andra är också Mörkringad flugsvamp=Amanita porphyria,kännetäknas av den starka rå potatis lukt vid fotbasen.
Oätlig

0

Lena M

24 aug 2007 kl. 19:54

Tack för hjälpen, det verkar gott om flugsvamp tycker jag, har två arter till som jag sett idag och vill ha hjälp med senare, men nu har jag gäster.

0

Lena M

25 aug 2007 kl. 09:09

Att det är samma art, “svartringad flugsvamp” på båda bilderna är svårt för mig att förstå, varför har den ena hyllerestar och den andra är kal ?

Så en till inom samma släkte, min gissning är då  ” gråfotad flugsvamp “, är det rätt ?

Och så en vit, vacker tycker jag.

0

Irene A

25 aug 2007 kl. 09:26

Snygga bilder! Det är inga problem att se att det är rodnande flugsvamp på bilderna.

Den gråfotade är en närstående art och ibland kan det vara svårt att skilja på de båda arterna.

0

Lena M

25 aug 2007 kl. 09:28

Tack för det !
Vad jag tycker det är svårt med flugsvamparna det finns ju arter som är så lika i mina ögon sett.

0

Irene A

25 aug 2007 kl. 09:45

Flugsvampar (de med ring) är ändå ganska väl representerade i svampböckerna.
Det är värre med kamskivlingarna och alla deras färgvarianter, som fortfarande är ofullständigt utredda och svårbestämda.

Ett exempel här med den största hatten ca 5 cm bred (det är helt enkelt en urblekt brun kamskivling).

0

Lena M

25 aug 2007 kl. 10:15

Hur många arter av kamskivlingar finns det då ?

Det måste väl vara svårare med alla spindlingar, hättor och nagelskivlingar, undras om man kan lära sig några av dem under sin levnad ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone