0 465 visningar

6 svar

Hjälp med insamling av skalbaggar

Johnny Lindqvist

24 aug 2007 kl. 12:49

Gör en undersökning av en skalbaggsart som uteslutande lever på Jättetrattskivling (Leucopaxillus giganteus). Baggen är endast funnen i Småland och Medelpad, varför undersökning av andra landskap är intressant.
Nu undrar jag om någon på svampGuiden, som känner till bestånd av jättetrattskivling kan tänka sig att hjälpa till med insamling av skalbaggarna.

Är du intresserad, skicka namn och adress till min mail nedan, så skickar jag insamlingsinstruktion, insamlingsrör och frankerat svarskuvert.

Många tack på förhand för att ni hjälper vetenskapen!

johnny.lindqvist@astrazeneca.com

0

Tina Nordberg

24 aug 2007 kl. 13:44

Visst är vi intresserade men,vi har inga svampar då det inte vill regna.Kommer blötan kommer nog svampen och då hörs vi av.

0

Elisabeth J

24 aug 2007 kl. 21:46

Hej!

Hos mig har det börjat att titta upp en liten fruktkropp jag ska hålla koll på om jag ser några skalbaggar!
Jag ställer gärna upp och samlar in!

Jag ska kolla på ett par tomter till i byn där jag bor,jag vet att de finns på fler ställen de är just nu bara på ggggång.
Eftersom det är väldigt torrt går växandet långtsamt!

0

Elisabeth J

Johnny

28 aug 2007 kl. 10:39

Hej!

Jag har inte din adress!
Skicka mig ett e-mail!

0

Enelie, Linköping

28 aug 2007 kl. 13:24

Jag ska hålla utkik och återkommer om jag ser något.
Men, jag är också lite nyfiken på hur baggen ser ut? Är den stor eller liten m.m. ?
Har du någon bild eller internetadress där man kan få se den?

0

Enelie!

Johnny

29 aug 2007 kl. 13:16

Baggarna är mycket små, 2-3 mm, dom lever på svampsporer och återfinns under svamparna, bland skivorna.De tillhör familjen kortvingar, som har förkortade täckvingar, men kan flyga ändå.
Dom kan förekomma i massor på svampar.

Här finns en bild på en nära släkting till den art jag är intresserad av.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Gyrophaena_gentilis

0

Enelie!

/Enelie, Linköping

29 aug 2007 kl. 19:38

Hej!
När de har den storleken så förstår jag att de inte är så lätta att upptäcka.
Som svampplockare så brukar jag ju försöka borsta bort ev. insekter direkt när jag får tag i en svamp. Men det finns ju mycket annat att upptäcka också, det ser jag nu. Nu blir det ännu mer spännade att gå i skogen.

(Jag fick inte fram någon bild via din adress/länk. Men jag googlade på “Gyrophaena gentilis” så då gick det bra i alla fall.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone