Gör en undersökning av en skalbaggsart som uteslutande lever på Jättetrattskivling (Leucopaxillus giganteus). Baggen är endast funnen i Småland och Medelpad, varför undersökning av andra landskap är intressant.
Nu undrar jag om någon på svampGuiden, som känner till bestånd av jättetrattskivling kan tänka sig att hjälpa till med insamling av skalbaggarna.
Är du intresserad, skicka namn och adress till min mail nedan, så skickar jag insamlingsinstruktion, insamlingsrör och frankerat svarskuvert.
Många tack på förhand för att ni hjälper vetenskapen!
johnny.lindqvist@astrazeneca.com
Hej!
Hos mig har det börjat att titta upp en liten fruktkropp jag ska hålla koll på om jag ser några skalbaggar!
Jag ställer gärna upp och samlar in!
Jag ska kolla på ett par tomter till i byn där jag bor,jag vet att de finns på fler ställen de är just nu bara på ggggång.
Eftersom det är väldigt torrt går växandet långtsamt!
Baggarna är mycket små, 2-3 mm, dom lever på svampsporer och återfinns under svamparna, bland skivorna.De tillhör familjen kortvingar, som har förkortade täckvingar, men kan flyga ändå.
Dom kan förekomma i massor på svampar.
Här finns en bild på en nära släkting till den art jag är intresserad av.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Gyrophaena_gentilis
Hej!
När de har den storleken så förstår jag att de inte är så lätta att upptäcka.
Som svampplockare så brukar jag ju försöka borsta bort ev. insekter direkt när jag får tag i en svamp. Men det finns ju mycket annat att upptäcka också, det ser jag nu. Nu blir det ännu mer spännade att gå i skogen.
(Jag fick inte fram någon bild via din adress/länk. Men jag googlade på “Gyrophaena gentilis” så då gick det bra i alla fall.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.