Hej allihop, på min promenad i de småländska skogarna idag stötte jag på en svamp som jag aldrig sett förut.. tyvärr så tog jag ingen bild, men vill iaf chansa och be er om ev tips på vad det kan ha varit för svamp.
Det var en relativt stor svamp, exemplaren jag hittade var mellan 10-20 cm bred hatt, blekt beige till färgen och med en fot som var täckt med ett tjockt mörkbrunt sammetsliknande skikt.. Vet ej om detta är som det bör vara eller om svampen fått ngn parasit på sig, den såg i vart fall välmående ut. Den var kompakt och med “skivlingar” på undersidan av hatten. MYCKET tacksam för tips om vad detta kan vara för spännande svamp. Mvh Ida M
Såg den ut så här?
http://www.foto-net.sk/?idp=1521&SETrp=3f6964693d343232266162633d50&loc=2&page=1
(sammetsfotad pluggskivling)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.