Känner du till något bra bestämningsschema till Otidea-arter?
I Nordic Macromycetes måste det saknas många arter (eller också är de felbeskrivna). Den nyare danska nyckeln är tydligen bara en kopia av den..
Hittar regelbundet i mossig barrskog ett brungult (dvs mer gult än brunt), ganska litet, upp till ca 4 cm högt haröra. Sporerna är 18-19 x 10 my, och parafysändarna är krumma som frågetecken. Vid intorkning bleknar hymeniet mer än utsidan (blir grågult, medan utsidan blir mer orange). Stämmer mikroskopiskt på pricken med O. cochleata (snäckskål) men den kan det väl knappast vara?
Nä, du! Bra Otideanyckel har jag också efterfrågat länge. Det här med “snäckskål”, “bufonia”, “cochleata”. Vad är vad? Jag återfann igår något som jag kallar “mörkbrunt tuvöra” som jag ännu ej fått namn på. Den du beskriver stämmer också precis på något jag hittat, utom att den är mindre öronformad och mer skållik. Otidea är i stort behov av en revision!
I mitt fruktlösa letande på webben hittade jag i alla fall detta på Harri Harmajas hemsida (senast uppdaterad i nov. 2004):
“numerous unknown or poorly defined species of Otidea thrive especially in hemiboreal and boreal forest. An identification key to the Finnish (i.e., practically to the European) species of Otidea is under preparation.”
Ser fram emot den - hoppas att han inte hittar FÖR många nya arter bara…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.