0 123 visningar

2 svar

Fråga till Hans v. E!

Irene A

14 aug 2005 kl. 21:05

Känner du till något bra bestämningsschema till Otidea-arter?
I Nordic Macromycetes måste det saknas många arter (eller också är de felbeskrivna). Den nyare danska nyckeln är tydligen bara en kopia av den..
Hittar regelbundet i mossig barrskog ett brungult (dvs mer gult än brunt), ganska litet, upp till ca 4 cm högt haröra. Sporerna är 18-19 x 10 my, och parafysändarna är krumma som frågetecken. Vid intorkning bleknar hymeniet mer än utsidan (blir grågult, medan utsidan blir mer orange). Stämmer mikroskopiskt på pricken med O. cochleata (snäckskål) men den kan det väl knappast vara?

0

Hans

15 aug 2005 kl. 11:16

Nä, du! Bra Otideanyckel har jag också efterfrågat länge. Det här med “snäckskål”, “bufonia”, “cochleata”. Vad är vad? Jag återfann igår något som jag kallar “mörkbrunt tuvöra” som jag ännu ej fått namn på. Den du beskriver stämmer också precis på något jag hittat, utom att den är mindre öronformad och mer skållik. Otidea är i stort behov av en revision!

0

Irene A

15 aug 2005 kl. 22:29

I mitt fruktlösa letande på webben hittade jag i alla fall detta på Harri Harmajas hemsida (senast uppdaterad i nov. 2004):
“numerous unknown or poorly defined species of Otidea thrive especially in hemiboreal and boreal forest. An identification key to the Finnish (i.e., practically to the European) species of Otidea is under preparation.”
Ser fram emot den - hoppas att han inte hittar FÖR många nya arter bara…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone