Hittade två ex av en spindelskivling på kalkrik granskog.
Den största var 17 cm i diametern kan bara säga att den måste vara förväxt! Hattkanten inrullad!
Ingen speciell doft,torr, med KOH syns resultatet på sista bilden!
Vilken spindelskivling?
Verkar vara en spindling tillhörande Sektion Variicolores, kanske Kantspindling=C.variecolor som växer under gran på kalkmark,ska då lukta rödbetor, men KOH reaktion borde vara gulare och köttet med något violett ton,på andra sidan är din ex.gammal och kan ha förlorat dessa kännetäcken.
För att med säkerhet kunna identifiera en spindling behover man oftast ha med unga ex.för att bl.a. titta på velums färg. Cortinariologer försöker inte ens artbestemma gamla ex. om dom inte har unga ex. med.
Jag vet att det är svårt när de blivit så gamla!
Jag har själv en teori vad det kan vara då svampen funnits i många år på samma ställe,men nu har det blivit gallarat så jag är inte riktigt säker på att det är den som jag sett tidigare!
En spindelskivling är det Hans!
Kan det möjligen vara Brödspindlingen C.crassus
Jag hittade den lite längre bort på en ny fyndplats och då var den så ung att det fanns mycket vitt velum kvar under hatten.
Jag har mycket av den i en annan skog,men med den här torkan så är det inte mycket som kommer upp!
Hej!
Tack för alla svar!
Jag ska försöka att åka till skogen där brödspindlingen finns på ett par ställen!
På ett ställe kom brödspindlingen väldigt tidigt,den är som kantarellerna jag har i samma skogen hittat både tidigt och sent!
Om jag hittar den ska jag kolla med KOH!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.