Okey, var ute idag och hittade en blek fingersvamp, växer som titeln beskriver under granar, i dom fallen jag har hittat stora bestånd så verkar dom växa i “ring” runt granen, , frågan är då denna; går det att äta dessa? Jag vill minnas att min mor plockade dom här jag var liten och då gick det minsan! :) (Saken är den att jag redan har stekt upp liite av svampen och smakat på den, , den smakade GRAVT beskt.)
Men alltså, snälla Jolon - nu får du stå här som ett varnande exempel på hur man INTE ska handskas med svamp!
En svamp som du inte kan till namnet, inte kan identifiera säkert och vet är en bra matsvamp, ska du per automatik betrakta som oätlig…
För övrigt är det här den enda fingersvamp som kan rekommenderas att äta enligt min åsikt:
http://svampguiden.com/art/visa/Ramaria_botrytis
Är du säker på att det inte var den gula fingersvampen din mamma tillagade?
Den kan också vara lite besk, men det brukar mildras vid tillagning.
Den grå har jag lärt mig undvika, efter några smakprov, men den gula har jag tillagat och ätit utan några besvär varken med magen eller smaken.
Har dock bara hittat den en gång, och fick skära bort en del beska partier, men resten blev god som smörstekt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.