Du skriver inget om växtmiljön, så då gör jag antagandet att allt hittats i granskog eftersom några av arterna tyder på det.
Fingersvampen vågar jag inte gissa på.
Den andra ser ut som bitter riddarmusseron, Tricholoma aestuans. Har du smakat på den?
Den tredje är sotriska, Lactarius lignyotus.
Den tredje bör ha växt på en stubbe eller andra vedrester, för jag tror att det är ett gammalt trollsmör, Fuligo septica.
Den sista skulle ha behövt visa undersidan också, men jag tycker det ser ut som ett stort och gammalt exemplar av lackticka, Ganoderma lucidum.
Lack- eller platticka, det var frågan jag ställde mig. Nu har jag sovit på saken.
Båda har ett “skrivbart” porlager, men de glänsande ytorna och gulaktiga färgtonerna talar mer för att det är en lackticka, Ganoderma lucidum.
Plattickans typiska vita framkant saknas, och den fleråriga arten brukar inte kollapsa på det där sättet i hattytan heller. Sen tycker jag att det ser ut att sitta en liten fot på den (högst upp på första bilden).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.